Vastuullinen kuluttaminen ja sosiaaliset preferenssit : Yritysten yhteiskuntavastuu ja kuluttajien maksuhalukkuus vastuullisesti tuotettuja hyödykkeitä kohtaan
Kuutti, Joonas (2020-09-08)
Vastuullinen kuluttaminen ja sosiaaliset preferenssit : Yritysten yhteiskuntavastuu ja kuluttajien maksuhalukkuus vastuullisesti tuotettuja hyödykkeitä kohtaan
Kuutti, Joonas
(08.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100778260
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100778260
Tiivistelmä
Yritysten yhteiskuntavastuu (corporate social responsibility, CSR) näkyy yhä enemmän yritysten
strategioissa. Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat nykypäivänä tärkeitä niin kuluttajille,
kuin yrityksille. Kuluttajat ovat kyselyjen mukaan valmiita maksamaan vastuullisesti tuotetuista
tuotteista ja vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä.
Vastuullisesta kuluttamisesta puhuttaessa kaksi aihetta nousee vahvasti esiin. Maksuhalukkuus, joka
usein liittyy kuluttajien sosiaalisiin preferensseihin ja normeihin, sekä epäsymmetrinen informaatio
kuluttajien ja yritysten välillä.
Yritysten yhteiskuntavastuullisuutta on tutkittu melko paljon, mutta vastuullisen kuluttamisen tutkimus
on jäänyt vähemmälle. Maksuhalukkuus ja sosiaalisten preferenssien tutkiminen on tärkeää
ymmärtääksemme kuluttajien ostopäätöksiä CSR-tuotteiden näkökulmasta. Läpinäkyvyys ja erilaiset
sertifikaatit ovat tärkeitä, jotta vastuullisesti tuotetut hyödykkeet voivat erottautua selkeästi
muista tuotteista.
Perinteiset taloustieteen mallit eivät täysin pysty selittämään vastuullista kuluttamista. Itsekkyysoletus
ei päde kaikkien kuluttajien kohdalla ja monet ovat valmiita maksamaan enemmän CSR-hyödykkeistä
verrattuna normaalihyödykkeisiin. Myös sosiaalinen paine voi ajaa ihmiset ostamaan
CSR-hyödykkeitä. Ihmiset tekevät päätöksiään myös muiden preferenssit huomioon ottaen, jolloin
sosiaalisten preferenssien mallit on otettava käyttöön tutkittaessa vastuullista kuluttamista.
strategioissa. Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat nykypäivänä tärkeitä niin kuluttajille,
kuin yrityksille. Kuluttajat ovat kyselyjen mukaan valmiita maksamaan vastuullisesti tuotetuista
tuotteista ja vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä.
Vastuullisesta kuluttamisesta puhuttaessa kaksi aihetta nousee vahvasti esiin. Maksuhalukkuus, joka
usein liittyy kuluttajien sosiaalisiin preferensseihin ja normeihin, sekä epäsymmetrinen informaatio
kuluttajien ja yritysten välillä.
Yritysten yhteiskuntavastuullisuutta on tutkittu melko paljon, mutta vastuullisen kuluttamisen tutkimus
on jäänyt vähemmälle. Maksuhalukkuus ja sosiaalisten preferenssien tutkiminen on tärkeää
ymmärtääksemme kuluttajien ostopäätöksiä CSR-tuotteiden näkökulmasta. Läpinäkyvyys ja erilaiset
sertifikaatit ovat tärkeitä, jotta vastuullisesti tuotetut hyödykkeet voivat erottautua selkeästi
muista tuotteista.
Perinteiset taloustieteen mallit eivät täysin pysty selittämään vastuullista kuluttamista. Itsekkyysoletus
ei päde kaikkien kuluttajien kohdalla ja monet ovat valmiita maksamaan enemmän CSR-hyödykkeistä
verrattuna normaalihyödykkeisiin. Myös sosiaalinen paine voi ajaa ihmiset ostamaan
CSR-hyödykkeitä. Ihmiset tekevät päätöksiään myös muiden preferenssit huomioon ottaen, jolloin
sosiaalisten preferenssien mallit on otettava käyttöön tutkittaessa vastuullista kuluttamista.