Oppilas vai haaste? : ADHD-oireisten henkilöiden kokemuksia koulunkäynnistä
Pirnes, Leena (2020-08-24)
Oppilas vai haaste? : ADHD-oireisten henkilöiden kokemuksia koulunkäynnistä
Pirnes, Leena
(24.08.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100883417
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100883417
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli kuvata ja ymmärtää ADHD-oireisten henkilöiden koulunkäyntikokemuksia. Pyrkimys oli tavoittaa oppijoille merkityksellisiä asioita peruskoulupolun ajalta. ADHD-oireisten henkilöiden omia kokemuksia koulunkäynnistä on tutkittu melko vähän, joten tässä tutkielmassa heidän kokemuksensa ovat keskiössä. Ilmiötä lähestytään kokemuksellisesta näkökulmasta, ja tarkastelu rajattiin peruskoulukontekstiin. Tutkimuskysymyksinä olivat: Millaiset asiat helpottavat koulunkäyntiä? Millaiset asiat hankaloittavat koulunkäyntiä? Ja millaisia toiveita ADHD-oireisilla henkilöillä on liittyen koulunkäyntiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimusaineisto koostui kolmentoista ADHD-oireisen henkilön haastattelusta. Haastateltavat asuivat eri puolella Suomea ja olivat haastatteluhetkellä iältään 13 – 50-vuotiaita. Naisia haastatelluista oli kuusi ja miehiä seitsemän.
Tutkimustulosten mukaan ADHD-oireisen oppilaan koulunkäyntiä helpottavat opettajan läsnäolo, tieto ADHD-oireilusta, tarpeenmukainen oppimisen tuki sekä oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Koulunkäyntiä hankaloittavat riittämätön koulunkäynnin tuki, ADHD-oireilun heikko tunnistaminen sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön epäoikeudenmukainen toiminta. Riittämätön koulunkäynnin tuki ja ADHD-oireilun heikko tunnistaminen liittyvät vahvasti toisiinsa. Koulunkäyntiin liittyviksi toiveiksi kiteytyivät näe, kuule ja keskustele. ADHD-oireiset oppilaat toivoisivat opetus- ja ohjaushenkilöstön näkevän oppilaan ongelmien takaa. Oppilaat toivovat opetus- ja ohjaushenkilöstön kuuntelevan mitä ADHD-oireiset oppilaat sanovat, ei vain olettavan miten asiat ovat. Lisäksi toivottiin, että opettajat keskustelisivat oppilaiden kanssa oppitunneilla sekä vapaammissa tilanteissa.
Tutkimustulosten mukaan ADHD-oireisen oppilaan koulunkäyntiä helpottavat opettajan läsnäolo, tieto ADHD-oireilusta, tarpeenmukainen oppimisen tuki sekä oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Koulunkäyntiä hankaloittavat riittämätön koulunkäynnin tuki, ADHD-oireilun heikko tunnistaminen sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön epäoikeudenmukainen toiminta. Riittämätön koulunkäynnin tuki ja ADHD-oireilun heikko tunnistaminen liittyvät vahvasti toisiinsa. Koulunkäyntiin liittyviksi toiveiksi kiteytyivät näe, kuule ja keskustele. ADHD-oireiset oppilaat toivoisivat opetus- ja ohjaushenkilöstön näkevän oppilaan ongelmien takaa. Oppilaat toivovat opetus- ja ohjaushenkilöstön kuuntelevan mitä ADHD-oireiset oppilaat sanovat, ei vain olettavan miten asiat ovat. Lisäksi toivottiin, että opettajat keskustelisivat oppilaiden kanssa oppitunneilla sekä vapaammissa tilanteissa.