Matematiikka-ahdistuksen syyt
Alho, Maija (2020-09-17)
Matematiikka-ahdistuksen syyt
Alho, Maija
(17.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383834
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383834
Tiivistelmä
Matematiikka-ahdistuksen määritellään olevan matemaattisen tehtävän suorittamaa levottomuutta, joka ilmenee pelkona, stressinä, turhautumisena ja matematiikan kokemisena vastenmielisenä. Jopa 60-80 prosenttia ihmisistä kärsii siitä. Matematiikka-ahdistus vaikuttaa siitä kärsivän yliopisto-opintojen ja työpaikan valintaan.
Tämä kirjallisuuteen perustuva tutkielma tutkii, mitkä henkilön ominaisuudet tai tilanteet ja ympäristötekijät aiheuttavat tai ovat kytköksissä matematiikka-ahdistuksen kanssa. Matematiikka-ahdistusta aiheuttavia tekijöitä ei saatu varmuudella selville, mutta tutkielmassa huomattiin monia tekijöitä, jotka olivat kytköksissä matematiikka-ahdistuksen kanssa.
Tutkielmassa huomattiin, että henkilön ikä, sukupuoli, persoonallisuustyyppi, matematiikka- ja saavutusmotivaatio sekä asenne, itseluottamus ja uskomukset vaikuttivat matematiikka-ahdistukseen. Huomattiin myös, että mikäli henkilö kärsi yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä, testiahdistuksesta, muista ahdistuksista, dyskalkuliasta tai ADHD:sta, hänen matematiikkaahdistuksensa oli suurempi. Myös älykkyyden ja suoriutumisen huomattiin olevan yhteydessä matematiikka-ahdistukseen. Matematiikka-ahdistuksen todettiin olevan yhteydessä myös aivojen erilaiseen käyttäytymiseen ja työmuistin pienenemiseen. Tilanne- ja ympäristötekijöistä huomattiin aikapainostuksen, tiettyjen tehtävätyyppien sekä opettajien ja vanhempien uskomuksien ja matematiikka-ahdistuksen vaikuttavan matematiikkaahdistuksen suuruuteen.
Tämä kirjallisuuteen perustuva tutkielma tutkii, mitkä henkilön ominaisuudet tai tilanteet ja ympäristötekijät aiheuttavat tai ovat kytköksissä matematiikka-ahdistuksen kanssa. Matematiikka-ahdistusta aiheuttavia tekijöitä ei saatu varmuudella selville, mutta tutkielmassa huomattiin monia tekijöitä, jotka olivat kytköksissä matematiikka-ahdistuksen kanssa.
Tutkielmassa huomattiin, että henkilön ikä, sukupuoli, persoonallisuustyyppi, matematiikka- ja saavutusmotivaatio sekä asenne, itseluottamus ja uskomukset vaikuttivat matematiikka-ahdistukseen. Huomattiin myös, että mikäli henkilö kärsi yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä, testiahdistuksesta, muista ahdistuksista, dyskalkuliasta tai ADHD:sta, hänen matematiikkaahdistuksensa oli suurempi. Myös älykkyyden ja suoriutumisen huomattiin olevan yhteydessä matematiikka-ahdistukseen. Matematiikka-ahdistuksen todettiin olevan yhteydessä myös aivojen erilaiseen käyttäytymiseen ja työmuistin pienenemiseen. Tilanne- ja ympäristötekijöistä huomattiin aikapainostuksen, tiettyjen tehtävätyyppien sekä opettajien ja vanhempien uskomuksien ja matematiikka-ahdistuksen vaikuttavan matematiikkaahdistuksen suuruuteen.