Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiikka-ahdistuksen syyt

Alho, Maija (2020-09-17)

Matematiikka-ahdistuksen syyt

Alho, Maija
(17.09.2020)
Katso/Avaa
Alho_Maija-Leena_opinnayte.pdf (255.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383834
Tiivistelmä
Matematiikka-ahdistuksen määritellään olevan matemaattisen tehtävän suorittamaa levottomuutta, joka ilmenee pelkona, stressinä, turhautumisena ja matematiikan kokemisena vastenmielisenä. Jopa 60-80 prosenttia ihmisistä kärsii siitä. Matematiikka-ahdistus vaikuttaa siitä kärsivän yliopisto-opintojen ja työpaikan valintaan.

Tämä kirjallisuuteen perustuva tutkielma tutkii, mitkä henkilön ominaisuudet tai tilanteet ja ympäristötekijät aiheuttavat tai ovat kytköksissä matematiikka-ahdistuksen kanssa. Matematiikka-ahdistusta aiheuttavia tekijöitä ei saatu varmuudella selville, mutta tutkielmassa huomattiin monia tekijöitä, jotka olivat kytköksissä matematiikka-ahdistuksen kanssa.

Tutkielmassa huomattiin, että henkilön ikä, sukupuoli, persoonallisuustyyppi, matematiikka- ja saavutusmotivaatio sekä asenne, itseluottamus ja uskomukset vaikuttivat matematiikka-ahdistukseen. Huomattiin myös, että mikäli henkilö kärsi yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä, testiahdistuksesta, muista ahdistuksista, dyskalkuliasta tai ADHD:sta, hänen matematiikkaahdistuksensa oli suurempi. Myös älykkyyden ja suoriutumisen huomattiin olevan yhteydessä matematiikka-ahdistukseen. Matematiikka-ahdistuksen todettiin olevan yhteydessä myös aivojen erilaiseen käyttäytymiseen ja työmuistin pienenemiseen. Tilanne- ja ympäristötekijöistä huomattiin aikapainostuksen, tiettyjen tehtävätyyppien sekä opettajien ja vanhempien uskomuksien ja matematiikka-ahdistuksen vaikuttavan matematiikkaahdistuksen suuruuteen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste