Reformi : Ammatillisen koulutuksen uudistaminen opettajien kokemana
Kesti, Miika (2020-09-14)
Reformi : Ammatillisen koulutuksen uudistaminen opettajien kokemana
Kesti, Miika
(14.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101484031
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101484031
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen uudistaminen ”reformi” on suurin toteutettu koulutusuudistus vuosikymmeniin ammatillisella toisella asteella. Reformin tavoitteena oli uudistaa koulutuksen rahoitusta, ohjausta, toimintaprosesseja, tutkintojärjestelmää sekä järjestäjärakenteita. Tämän laadullisen tutkimuksen aiheena oli selvittää millä tavalla ammatillisen koulutuksen uudistaminen ”Reformi” näyttäytyy opettajan työssä opettajien kokemana.
Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimen haastattelun avulla, haastattelemalla harkintaan perustuvalla otannalla viisi eri ammattialojen opettajaa kahdesta eri koulutuksen järjestäjän organisaatioista. Aineiston analyysi toteutettiin fenomenografisella otteella, koska tarkoituksena oli tuoda esille haastateltavien opettajien aitoja kokemuksia, näkemyksiä ja ajatuksia reformin näyttäytymisestä opettajien työssä.
Analyysin tuloksena saatujen merkitysyksiköiden perusteella muodostui vertikaalinen tulosavaruus, joka sisältää kuusi ylätason kategoriaa sekä niihin liittyvät kuusitoista alakategoriaa. Tulosten kannalta merkittävimmät yläkategoriat liittyivät opetuksen toteuttamisen, työn muutoksen, talouden, oppivan organisaation, laadun käsityksen ja työhyvinvoinnin käsitteisiin. Edellä mainittujen kategorioiden välisiä suhteita vahvisti joustavuuden, muutoksen, yhteistyön sekä yhteisöllisyyden käsitteet. Oppivaan organisaatioon läheisesti liittyvä kehittäminen, yksilön osaaminen, tiimityö ja johdon toimintaan luottaminen koettiin keskeisiksi asioiksi organisaatioiden muutoksen hallinnassa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimen haastattelun avulla, haastattelemalla harkintaan perustuvalla otannalla viisi eri ammattialojen opettajaa kahdesta eri koulutuksen järjestäjän organisaatioista. Aineiston analyysi toteutettiin fenomenografisella otteella, koska tarkoituksena oli tuoda esille haastateltavien opettajien aitoja kokemuksia, näkemyksiä ja ajatuksia reformin näyttäytymisestä opettajien työssä.
Analyysin tuloksena saatujen merkitysyksiköiden perusteella muodostui vertikaalinen tulosavaruus, joka sisältää kuusi ylätason kategoriaa sekä niihin liittyvät kuusitoista alakategoriaa. Tulosten kannalta merkittävimmät yläkategoriat liittyivät opetuksen toteuttamisen, työn muutoksen, talouden, oppivan organisaation, laadun käsityksen ja työhyvinvoinnin käsitteisiin. Edellä mainittujen kategorioiden välisiä suhteita vahvisti joustavuuden, muutoksen, yhteistyön sekä yhteisöllisyyden käsitteet. Oppivaan organisaatioon läheisesti liittyvä kehittäminen, yksilön osaaminen, tiimityö ja johdon toimintaan luottaminen koettiin keskeisiksi asioiksi organisaatioiden muutoksen hallinnassa.