Suomalaisten matkailualan asiantuntijoiden some- ja medianäkyvyys sekä somestrategiat
Suopanki, Tero (2020-09-28)
Suomalaisten matkailualan asiantuntijoiden some- ja medianäkyvyys sekä somestrategiat
Suopanki, Tero
(28.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101484024
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101484024
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten suomalaiset matkailualan asiantuntijat ovat ottaneet huomioon some-ja medianäkyvyyden sekä somestrategiat. Tutkimus haluaa myös selvittää, onko asiantuntijoilla somestrategioita ja miten asiantuntijat ovat varautuneet some-ja medianäkyvyyteen. Lisäksi tutkitaan, millaisia vaikutuksia ja hyötyjä some-ja medianäkyvyydellä sekä strategioilla voi olla matkailualan asiantuntijoille. Tutkimuksen aikana koronapandemia valtasi maailmaa. Pandemian vaikutukset asiantuntijoille on myös otettu huomioon tutkimuksessa. Tutkielman aiheen inspiraationa on toiminut Pori Jazzin ex-toimitusjohtajanpotkut somekohun saattelemana.
Aineistona toimivat matkailualan asiantuntijoiden asiantuntijahaastattelut. Lisäksi tutkimuksessa on tapausesimerkkeinä Lapin matkailun ja Porin kaupungin markkinointitoimet sekä some-ja medianäkyvyys. Aineistoa tukee monipuolinen aiheeseen liittyvä kirjallisuus sekä esimerkiksi tapausesimerkkeihin liittyvä uutisointi.Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty metodeina haastatteluja, diskurssi-ja sisällönanalyysiä, tarkastelua, seurantaa ja vertailua. Useita tutkimusmenetelmiä hyödynnetään triangulaation avulla.
Tutkimuksen perusteella asiantuntijat kokevat, etteivät suomalaiset matkailualan asiantuntijat ole vielä ottaneet tarpeeksi huomioon some-ja medianäkyvyyttä sekä somestrategioita. Haastatelluilla asiantuntijoilla oli somestrategioita tai someen liittyviä ohjeistuksia, mutta yleisesti Suomessa käytetään vielä vähän somestrategioita.
Tutkimuksesta selvisi, etteivät asiantuntijat olevielä tarpeeksi hyvin varautuneet mahdollisiin somekohuihin ja some-ja medianäkyvyyteen. Asiantuntijat, jotka käyttävät somestrategioita ja ovat saaneet näkyvyyttä ovat kokeneet strategioiden käytön ja näkyvyyden positiivisena asiana, mikä on lisännyt esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä, sitoutuneisuutta ja seuraajamääriä. Koronapandemiasta johtuen some-ja medianäkyvyyteen varautumisen tärkeys ja somestrategioihin panostamisen merkityksellisyys korostui entisestään.
Tutkimuksen tuloksista päätellen kaikki matkailualan asiantuntijat eivät ota vielä somestrategioita tosissaan, vaikka niistä olisi hyötyä,erityisesti poikkeustilanteissa. Matkailualan asiantuntijoiden tulisi ottaa somestrategiat käyttöön. Lisäksi positiivista näkyvyyttä sekä onnistunutta somestrategiaa varten on esitelty keskeiset teemat lopputuloksissa.
Aineistona toimivat matkailualan asiantuntijoiden asiantuntijahaastattelut. Lisäksi tutkimuksessa on tapausesimerkkeinä Lapin matkailun ja Porin kaupungin markkinointitoimet sekä some-ja medianäkyvyys. Aineistoa tukee monipuolinen aiheeseen liittyvä kirjallisuus sekä esimerkiksi tapausesimerkkeihin liittyvä uutisointi.Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty metodeina haastatteluja, diskurssi-ja sisällönanalyysiä, tarkastelua, seurantaa ja vertailua. Useita tutkimusmenetelmiä hyödynnetään triangulaation avulla.
Tutkimuksen perusteella asiantuntijat kokevat, etteivät suomalaiset matkailualan asiantuntijat ole vielä ottaneet tarpeeksi huomioon some-ja medianäkyvyyttä sekä somestrategioita. Haastatelluilla asiantuntijoilla oli somestrategioita tai someen liittyviä ohjeistuksia, mutta yleisesti Suomessa käytetään vielä vähän somestrategioita.
Tutkimuksesta selvisi, etteivät asiantuntijat olevielä tarpeeksi hyvin varautuneet mahdollisiin somekohuihin ja some-ja medianäkyvyyteen. Asiantuntijat, jotka käyttävät somestrategioita ja ovat saaneet näkyvyyttä ovat kokeneet strategioiden käytön ja näkyvyyden positiivisena asiana, mikä on lisännyt esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä, sitoutuneisuutta ja seuraajamääriä. Koronapandemiasta johtuen some-ja medianäkyvyyteen varautumisen tärkeys ja somestrategioihin panostamisen merkityksellisyys korostui entisestään.
Tutkimuksen tuloksista päätellen kaikki matkailualan asiantuntijat eivät ota vielä somestrategioita tosissaan, vaikka niistä olisi hyötyä,erityisesti poikkeustilanteissa. Matkailualan asiantuntijoiden tulisi ottaa somestrategiat käyttöön. Lisäksi positiivista näkyvyyttä sekä onnistunutta somestrategiaa varten on esitelty keskeiset teemat lopputuloksissa.