Magic Realism and Hallucinatory Realism in Life and Death Are Wearing Me out : A Comparative Study on Life and Death Are Wearing Me out and Midnight’s Children
Zhang, Wenqiao (2020-10-14)
Magic Realism and Hallucinatory Realism in Life and Death Are Wearing Me out : A Comparative Study on Life and Death Are Wearing Me out and Midnight’s Children
Zhang, Wenqiao
(14.10.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102185923
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102185923
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa on tehty alustava tutkimus maagisen realismin ja hallusinaarisen realismin piirteistä Mo Yanin Seitsemän Elämääni vertaamalla sitä keskiyön lapsiin, taika-realistisen kirjailijan Salman Rushdien mestariteokseen. Tavoitteena ei ole verrata sitä, mikä on paremmin kirjoitettu, vaan pikemminkin tutkia niiden välistä eroa ja erityisesti hallusinatorisen realismin piirteet Seitsemän Elämääni:ssa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että buddhalainen takki, polyseminen kerronta ja kertomuksen labyrintti rakenne, mo-ish-kieli, absurdit, komediasävy mustilla huumoreilla ja “Mo Yan”:n -- hahmon, kertojan ja kirjailijan unelmamainen kolminaisuus romaanissa ovat kaikki myötävaikuttavia unelmien analogisiin aitouksiin ja maailmaan, jolla on erottamaton todellisuus ja illuusio.
Opinnäytetyössä tutkitaan myös hallusinatorisen realismin työssä käytettyjä silmiinpistäviä narratiivisia strategioita Mo Yanin romaanissa Seitsemän Elämääni:ssä.
Avainsanat: Maaginen realismi, hallusinaarinen realismi, Mo Yan, Seitsemän Elämääni, Salman Rushdie, Keskiyön lapset A preliminary study has be done in this paper on the features of Magic Realism and Hallucinatory Realism in Mo Yan’s Life and Death Are Wearing Me out by comparing it with Midnight’s Children, a masterpiece of the Magic Realist writer Salman Rushdie. The aim is not to compare which is better written, but rather, explore the difference between them, and in particular, the Hallucinatory Realism features in Life and Death Are Wearing Me out.
The thesis concludes that the Buddhist coat, the Polysemic narration and the labyrinth narrative structure, the Mo-ish language, the absurdities, the comedy hue with black humors and the dream-like trinity of character, narrator and writer in “Mo Yan”, are all contributing to a dream-analogous authenticity and a world with undistinguishable reality and illusion.
The thesis also explores the striking narrative strategies applied in the work of hallucinatory realism -- Life and Death Are Wearing Me out.
Key words: Magical Realism, Hallucinatory Realism, Mo Yan, Life and Death Are Wearing Me out, Salman Rushdie, Midnight’s Children
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että buddhalainen takki, polyseminen kerronta ja kertomuksen labyrintti rakenne, mo-ish-kieli, absurdit, komediasävy mustilla huumoreilla ja “Mo Yan”:n -- hahmon, kertojan ja kirjailijan unelmamainen kolminaisuus romaanissa ovat kaikki myötävaikuttavia unelmien analogisiin aitouksiin ja maailmaan, jolla on erottamaton todellisuus ja illuusio.
Opinnäytetyössä tutkitaan myös hallusinatorisen realismin työssä käytettyjä silmiinpistäviä narratiivisia strategioita Mo Yanin romaanissa Seitsemän Elämääni:ssä.
Avainsanat: Maaginen realismi, hallusinaarinen realismi, Mo Yan, Seitsemän Elämääni, Salman Rushdie, Keskiyön lapset
The thesis concludes that the Buddhist coat, the Polysemic narration and the labyrinth narrative structure, the Mo-ish language, the absurdities, the comedy hue with black humors and the dream-like trinity of character, narrator and writer in “Mo Yan”, are all contributing to a dream-analogous authenticity and a world with undistinguishable reality and illusion.
The thesis also explores the striking narrative strategies applied in the work of hallucinatory realism -- Life and Death Are Wearing Me out.
Key words: Magical Realism, Hallucinatory Realism, Mo Yan, Life and Death Are Wearing Me out, Salman Rushdie, Midnight’s Children