Psykologisen turvallisuuden merkitys asiakassuhteessa : Case Vincit Oyj ja asiakasyritykset
Simola, Jutta (2020-09-14)
Psykologisen turvallisuuden merkitys asiakassuhteessa : Case Vincit Oyj ja asiakasyritykset
Simola, Jutta
(14.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102185935
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102185935
Tiivistelmä
Organisaatioissa työskennellään yhä enemmän yli organisaatiorajojen osana erilaisia tiimejä. Suhteet niin organisaation sisällä kuin niiden rajapinnoillakin vaativat jatkuvaa vuorovaikutusta ja kehittämistä, mikä onnistuessaan johtaa parempiin tuloksiin ja sitä kautta kasvattaa suhteen osapuolien tyytyväisyyttä sekä yhteistä kumppanuutta. Pitkäaikaisen suhteen muodostumiseksi osapuolien välinen luottamus korostuu (Baran & Gal-ka 2017, 10). Tällöin psykologisen turvallisuuden kehittäminen on entistäkin tärkeämpää. Psykologisen turvallisuuden käsitteleminen kasvavan tiimityöskentelyn johdosta on tänä päivänä merkittävämpää kuin koskaan. (Edmondson & Lei 2014.) Aiemman kirjallisuuden perusteella ei löydetty psykologista turvallisuutta asiakas-toimittajasuhteessa käsitteleviä tutkimuksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin lisätä ymmärrystä psykologiseen turvallisuuteen liittyvistä tekijöistä asiakas-toimittajasuhteessa, vaikuttaako asiakassuhteen psykologiseen turvallisuuteen samoja tekijöitä mitä tiimeihin liittyvissä tutkimuksissa on havaittu, ja miten psykologista turvallisuutta voidaan kehittää kohdeorganisaatioissa.
Aiheeseen lähdettiin tutustumaan tiimin psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden kautta Edmondsonin (2004, 262) luomaa mallia mukaillen. Tutkimus toteutettiin vertailevana tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin kahta tapausta. Tarkastelun kohteena olivat Vincit Oyj ja kaksi heidän asiakasorganisaatiotaan. Psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavia ja sitä edistäviä tekijöitä näissä asiakas-toimittajasuhteissa selvitettiin yhdentoista puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla.
Aineiston analyysin pohjalta tutkimuksesta nousee esille asiakas-toimittajasuhteen psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavan samoja tekijöitä mitä aikaisemmissa tutkimuksissa tiimeihin liittyen on havaittu. Psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavista organisaation käytännöistä nousi vahvimpana esille avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus sekä ensimmäiseen asiakassuhteeseen liittyen esimiehen käyttäytyminen. Haastateltavat kuvailivat näiden asiakassuhteiden psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavan muitakin tekijöitä tämän Edmondsonin (2004, 262) luoman mallin ulkopuolelta. Tulevaisuudessa olisi ajankohtaista tutkia esimerkiksi Psykologisen turvallisuuden merkitystä etätyössä.
Aiheeseen lähdettiin tutustumaan tiimin psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden kautta Edmondsonin (2004, 262) luomaa mallia mukaillen. Tutkimus toteutettiin vertailevana tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin kahta tapausta. Tarkastelun kohteena olivat Vincit Oyj ja kaksi heidän asiakasorganisaatiotaan. Psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavia ja sitä edistäviä tekijöitä näissä asiakas-toimittajasuhteissa selvitettiin yhdentoista puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla.
Aineiston analyysin pohjalta tutkimuksesta nousee esille asiakas-toimittajasuhteen psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavan samoja tekijöitä mitä aikaisemmissa tutkimuksissa tiimeihin liittyen on havaittu. Psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavista organisaation käytännöistä nousi vahvimpana esille avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus sekä ensimmäiseen asiakassuhteeseen liittyen esimiehen käyttäytyminen. Haastateltavat kuvailivat näiden asiakassuhteiden psykologiseen turvallisuuteen vaikuttavan muitakin tekijöitä tämän Edmondsonin (2004, 262) luoman mallin ulkopuolelta. Tulevaisuudessa olisi ajankohtaista tutkia esimerkiksi Psykologisen turvallisuuden merkitystä etätyössä.