Luokanopettajakoulutuksesta saadut valmiudet lastensuojeluilmoituksen tekemiseen : Opiskelijoiden tiedot, käsitykset, osaamisesta koettu varmuus ja toiveet tutkinnolle
Ruusunen, Melinda (2020-10-01)
Luokanopettajakoulutuksesta saadut valmiudet lastensuojeluilmoituksen tekemiseen : Opiskelijoiden tiedot, käsitykset, osaamisesta koettu varmuus ja toiveet tutkinnolle
Ruusunen, Melinda
(01.10.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102287433
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102287433
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään ensinnäkin, minkälaiset valmiudet lastensuojeluilmoituksen tekemiseen Turun yliopistossa opiskelevat luokanopettajaopiskelijat saavat tutkinnostaan. Toiseksi tutkitaan, mitä toiveita opiskelijoilla on tutkinnoltaan lastensuojeluilmoituksen käsittelemiseen liittyen. Tämän pohjalta voidaan arvioida, kaipaako luokanopettajakoulutus lisää opetussisältöjä lastensuojeluilmoituksen tekemisestä.
Tutkimuksen kohderyhmänä on Turun yliopistossa opiskelevat luokanopettajaopiskelijat. Tutkimukseen osallistui 68 opiskelijaa eri vuosikursseilta. Aineisto kerättiin Webro-pol-kyselynä, joka lähetettiin kaikille Turun yliopistossa opiskeleville luokanopettajaopis-kelijoilla sähköpostilistoja hyödyntäen kahteen kertaan. Kysely sisälsi taustatietojen lisäksi avoimia kysymyksiä lastensuojeluilmoituksen tekemiseen liittyen ja siihen oli mahdollista vastata anonyymisti. Kyselyssä oli mahdollista antaa yhteystietonsa jatkotutkimusta var-ten. Yhteystietojensa antaneista muodostettiin vielä kolmen hengen ideointiryhmä, jotka kokoontuivat suunnittelemaan opetuksen toteutusta luokanopettajakoulutuksessa.
Tulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijoilla oli paljon tiedonpuutteita lastensuo-jeluilmoituksen tekemiseen liittyen. Vanhempien vuosikurssien opiskelijat tiesivät aiheesta hieman enemmän kuin alemmilla vuosikursseilla opiskelevat. Vanhemmilla vuosikursseilla oli tästä huolimatta paljon puutteita tiedoissaan. Suurin osa eniten lastensuojelusta tietävistä oli saanut tietonsa muualta kuin luokanopettajakoulutuksesta.
Tutkimuksessa selvitettiin myös opiskelijoiden käsityksiä ilmoituksen seurauksista oppilaalle. Opiskelijat uskoivat, että ilmoituksen tekeminen voi helpottaa lapsen arkea sekä koulunkäyntiä. Toisaalta he ajattelivat, että ilmoituksen tekeminen voi myös heikentää oppilaan sosiaalisia suhteita ja vaikuttaa negatiivisesti hänen tunne-elämäänsä ja koulunkäyntiinsä.
Opiskelijat ovat pääasiassa epävarmoja tiedoistaan. Vanhempien vuosikurssien opiskelijat olivat hieman varmempia tiedoistaan, mutta tämä yhteys ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Opiskelijat pitivät lastensuojeluilmoituksen tekemiseen liittyviä tietoja tärkeänä ja toivoivat tutkinnoltaan enemmän lastensuojeluasioiden käsittelyä.
Tutkimuksen kohderyhmänä on Turun yliopistossa opiskelevat luokanopettajaopiskelijat. Tutkimukseen osallistui 68 opiskelijaa eri vuosikursseilta. Aineisto kerättiin Webro-pol-kyselynä, joka lähetettiin kaikille Turun yliopistossa opiskeleville luokanopettajaopis-kelijoilla sähköpostilistoja hyödyntäen kahteen kertaan. Kysely sisälsi taustatietojen lisäksi avoimia kysymyksiä lastensuojeluilmoituksen tekemiseen liittyen ja siihen oli mahdollista vastata anonyymisti. Kyselyssä oli mahdollista antaa yhteystietonsa jatkotutkimusta var-ten. Yhteystietojensa antaneista muodostettiin vielä kolmen hengen ideointiryhmä, jotka kokoontuivat suunnittelemaan opetuksen toteutusta luokanopettajakoulutuksessa.
Tulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijoilla oli paljon tiedonpuutteita lastensuo-jeluilmoituksen tekemiseen liittyen. Vanhempien vuosikurssien opiskelijat tiesivät aiheesta hieman enemmän kuin alemmilla vuosikursseilla opiskelevat. Vanhemmilla vuosikursseilla oli tästä huolimatta paljon puutteita tiedoissaan. Suurin osa eniten lastensuojelusta tietävistä oli saanut tietonsa muualta kuin luokanopettajakoulutuksesta.
Tutkimuksessa selvitettiin myös opiskelijoiden käsityksiä ilmoituksen seurauksista oppilaalle. Opiskelijat uskoivat, että ilmoituksen tekeminen voi helpottaa lapsen arkea sekä koulunkäyntiä. Toisaalta he ajattelivat, että ilmoituksen tekeminen voi myös heikentää oppilaan sosiaalisia suhteita ja vaikuttaa negatiivisesti hänen tunne-elämäänsä ja koulunkäyntiinsä.
Opiskelijat ovat pääasiassa epävarmoja tiedoistaan. Vanhempien vuosikurssien opiskelijat olivat hieman varmempia tiedoistaan, mutta tämä yhteys ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Opiskelijat pitivät lastensuojeluilmoituksen tekemiseen liittyviä tietoja tärkeänä ja toivoivat tutkinnoltaan enemmän lastensuojeluasioiden käsittelyä.