The associations between childhood psychosocial environment and adulthood cognitive function – The Cardiovascular Risk in Young Finns Study
Nurmi, Amanda (2020-09-03)
The associations between childhood psychosocial environment and adulthood cognitive function – The Cardiovascular Risk in Young Finns Study
Nurmi, Amanda
(03.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110689543
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110689543
Tiivistelmä
Few previous studies have reported both low childhood socioeconomic status (SES) and psychosocial adversity to be associated with low cognitive function later in life. However, most of the previous studies used retrospective reports of psychosocial childhood environment, which makes them vulnerable to possible biases in reporting, specifically due to reversed causality. I hypothesized that childhood environment is associated with midlife cognitive performing, and, that safe and comfortable childhood and normal early development predict high cognitive functioning in adulthood.
This study is part of the Cardiovascular Risk in Young Finns Study. Participants were 3-18 years old in 1980 when psychosocial factors were queried. Questions included information about income level of the family, parental mental health, parental evaluation of the child’s temperament and behavior, and parenting styles. In 2011, cognitive function was measured using the computerized CANTAB test pattern.
Participants who had more favorable psychosocial environment in childhood performed higher scores in cognitive tests, compared to those who experienced more stress as children. Specifically, unfavorable emotional environment in childhood and poor social adjustment as a child predicted low learning and memory function 30 years later. The findings suggest an association between childhood psychosocial environment and midlife cognitive function. A reasonable approach to tackle this issue could be to focus more on family’s psychosocial risk factors, such as parental mental health, parental poor life satisfaction and child’s poor social adjustment. These interventions could have wide beneficial effects on adulthood cognitive health. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää lapsuuden psykososiaalisen ympäristön vaikutusta kognitioon myöhemmin aikuisuudessa. Lapsuuden huono sosioekonominen asema on useissa tutkimuksissa yhdistetty huonompaan kognitioon. Myös lapsuusajan vastoinkäymiset, kuten perheväkivalta tai laitosympäristössä kasvaminen ovat tutkitusti yhteydessä huonompaan kognitiiviseen funktioon aikuisuudessa. Suurimmassa osassa aiemmista tutkimuksista on käytetty retrospektiivistä tutkimusasetelmaa, mikä voi aiheuttaa tulosten epäluotettavuutta.
Tämä tutkimus on osa vuonna 1980 alkanutta Lasten Sepelvaltimotaudin Riskitekijät (LASERI) -tutkimusta. Lasten psykososiaalista ympäristöä kartoitettiin vuonna 1980, jolloin osallistujat olivat 3-18 -vuotiaita. Tietoa kerättiin perheen sosioekonomisesta asemasta, vanhempien käytöksestä ja terveydestä, lapsen itsehillinnästä ja sopeutumisesta sekä suurista elämänmuutoksista. Vuonna 2011 tutkittavien muistia, ongelmanratkaisukykyä, tarkkaavaisuutta, reaktioaikaa ja oppimista mitattiin CANTAB-testillä (Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery).
Havaitsin, että ne aikuiset, jotka kokivat lapsuudessa keskimäärin enemmän stressiä, suoriutuivat huonommin kognitiota mittaavista testeistä. Erityisesti huono ympäristöön sopeutuminen lapsuudessa oli yhteydessä huonompaan muistiin ja oppimiseen 30 vuotta myöhemmin. Muistia ja oppimista mittaavasta testistä suoriutuivat huonommin myös ne aikuiset, joiden vanhemmat olivat tyytymättömiä elämäänsä, kärsivät mielenterveysongelmista ja/tai eivät antaneet tarpeeksi huolenpitoa lapsilleen.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat, että lapsuuden psykososiaalisella ympäristöllä ja aikuisuuden kognitiivisella suoriutumisella on yhteys. Tuloksia voi soveltaa esimerkiksi neuvoloihin, joissa voidaan kiinnittää enemmän huomiota vanhempien jaksamiseen ja mahdollisiin mielenterveysongelmiin. Puuttumalla näihin asioihin varhain lapsuudessa voidaan ennaltaehkäistä kognitiivisia eroja myöhemmin.
This study is part of the Cardiovascular Risk in Young Finns Study. Participants were 3-18 years old in 1980 when psychosocial factors were queried. Questions included information about income level of the family, parental mental health, parental evaluation of the child’s temperament and behavior, and parenting styles. In 2011, cognitive function was measured using the computerized CANTAB test pattern.
Participants who had more favorable psychosocial environment in childhood performed higher scores in cognitive tests, compared to those who experienced more stress as children. Specifically, unfavorable emotional environment in childhood and poor social adjustment as a child predicted low learning and memory function 30 years later. The findings suggest an association between childhood psychosocial environment and midlife cognitive function. A reasonable approach to tackle this issue could be to focus more on family’s psychosocial risk factors, such as parental mental health, parental poor life satisfaction and child’s poor social adjustment. These interventions could have wide beneficial effects on adulthood cognitive health.
Tämä tutkimus on osa vuonna 1980 alkanutta Lasten Sepelvaltimotaudin Riskitekijät (LASERI) -tutkimusta. Lasten psykososiaalista ympäristöä kartoitettiin vuonna 1980, jolloin osallistujat olivat 3-18 -vuotiaita. Tietoa kerättiin perheen sosioekonomisesta asemasta, vanhempien käytöksestä ja terveydestä, lapsen itsehillinnästä ja sopeutumisesta sekä suurista elämänmuutoksista. Vuonna 2011 tutkittavien muistia, ongelmanratkaisukykyä, tarkkaavaisuutta, reaktioaikaa ja oppimista mitattiin CANTAB-testillä (Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery).
Havaitsin, että ne aikuiset, jotka kokivat lapsuudessa keskimäärin enemmän stressiä, suoriutuivat huonommin kognitiota mittaavista testeistä. Erityisesti huono ympäristöön sopeutuminen lapsuudessa oli yhteydessä huonompaan muistiin ja oppimiseen 30 vuotta myöhemmin. Muistia ja oppimista mittaavasta testistä suoriutuivat huonommin myös ne aikuiset, joiden vanhemmat olivat tyytymättömiä elämäänsä, kärsivät mielenterveysongelmista ja/tai eivät antaneet tarpeeksi huolenpitoa lapsilleen.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat, että lapsuuden psykososiaalisella ympäristöllä ja aikuisuuden kognitiivisella suoriutumisella on yhteys. Tuloksia voi soveltaa esimerkiksi neuvoloihin, joissa voidaan kiinnittää enemmän huomiota vanhempien jaksamiseen ja mahdollisiin mielenterveysongelmiin. Puuttumalla näihin asioihin varhain lapsuudessa voidaan ennaltaehkäistä kognitiivisia eroja myöhemmin.