TYÖNTEKIJÖIDEN PALKITSEMINEN KOULUTUKSELLA : Monimenetelmätutkimus immateriaalisista keinoista vahvistaa organisaatiositoutumista
Mattsson, Ida (2020-09-28)
TYÖNTEKIJÖIDEN PALKITSEMINEN KOULUTUKSELLA : Monimenetelmätutkimus immateriaalisista keinoista vahvistaa organisaatiositoutumista
Mattsson, Ida
(28.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110689581
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110689581
Tiivistelmä
Toimialoilla, joissa työntekijöiden vaihtuvuus on suurta, voi pätevien työntekijöiden sitouttaminen olla ajoittain haasteellista. Työntekijät eivät välttämättä edes suunnittele jäävänsä kyseisen työnantajan palvelukseen muutamaa vuotta pidemmäksi aikaa ja heidän siirtyessä muihin tehtäviin lähtee heidän mukana arvokasta osaamista. Organisaation on opetettava nämä taidot seuraajille joskus nopeassakin tahdissa, jolloin tehokas koulutusjärjestelmä voi osoittautua hyvin tärkeäksi kouluttamisen onnistumisen kannalta. Koulutuksen laadun ylläpito on tällöin tärkeää, mutta myös pätevien työntekijöiden sitouttamiseen on perusteltua kiinnittää huomiota.
Tapoja työntekijöiden sitouttamiseen löytyy useita aina palkitsemisesta ylennyksiin. Tässä tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan sitouttamista työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten ansioituneiden työntekijöiden palkitseminen työn ohessa tapahtuvalla koulutuksella vaikuttaa näiden palkinnonsaajien organisaatiositoutumiseen. Työntekijät valittiin ensisijaiseksi tutkimuskohteeksi, sillä heidän näkemyksensä palkinnon sitouttavuudesta on lähtökohta sille, kannattaako organisaation ylipäänsä käyttää kyseessä olevaa palkitsemismuotoa. Mikäli työntekijät eivät koe työn ohessa tarjottua koulutusta yhtään sitouttavana, herää kysymys, kannattaako sitä tarjota heille palkintona.
Tutkimuksen kohteena ovat pikaruokaravintoloiden työntekijät, joiden mielipiteitä organisaatiositoutumiseen vaikuttavista tekijöistä kartoitettiin kyselyn avulla. Saatuja vastauksia analysoitiin sekä kvantitatiivisilla, että laadullisilla menetelmillä, joten kyseessä on monimenetelmätutkimus. Tällä tavoin mielipiteistä saatiin monipuolinen kuva ja alustus kysymykseen, vaikuttaako koulutuksen tarjoaminen palkintona työntekijän organisaatiositoutumiseen.
Tapoja työntekijöiden sitouttamiseen löytyy useita aina palkitsemisesta ylennyksiin. Tässä tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan sitouttamista työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten ansioituneiden työntekijöiden palkitseminen työn ohessa tapahtuvalla koulutuksella vaikuttaa näiden palkinnonsaajien organisaatiositoutumiseen. Työntekijät valittiin ensisijaiseksi tutkimuskohteeksi, sillä heidän näkemyksensä palkinnon sitouttavuudesta on lähtökohta sille, kannattaako organisaation ylipäänsä käyttää kyseessä olevaa palkitsemismuotoa. Mikäli työntekijät eivät koe työn ohessa tarjottua koulutusta yhtään sitouttavana, herää kysymys, kannattaako sitä tarjota heille palkintona.
Tutkimuksen kohteena ovat pikaruokaravintoloiden työntekijät, joiden mielipiteitä organisaatiositoutumiseen vaikuttavista tekijöistä kartoitettiin kyselyn avulla. Saatuja vastauksia analysoitiin sekä kvantitatiivisilla, että laadullisilla menetelmillä, joten kyseessä on monimenetelmätutkimus. Tällä tavoin mielipiteistä saatiin monipuolinen kuva ja alustus kysymykseen, vaikuttaako koulutuksen tarjoaminen palkintona työntekijän organisaatiositoutumiseen.