Permissible causes for subcontractor’s delays in a shipbuilding subcontract concluded under laws of England and Wales
Riihimäki, Eveliina (2020-09-25)
Permissible causes for subcontractor’s delays in a shipbuilding subcontract concluded under laws of England and Wales
Riihimäki, Eveliina
(25.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110689584
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110689584
Tiivistelmä
The study examined permissible causes for subcontractor’s delays in shipbuilding subcontracts concluded under laws of England and Wales. The study (1) generally explored the concepts of delay and extensions of time in construction contract law and relevant standard construction contract forms; (2) drew up a list of permissible causes for shipbuilding subcontractor’s delays that sweeps up as many occurrences beyond subcontractor’s control as possible; and (3) analysed the coverage of permissible causes for delays in the subcontract subject to case study, therein also bringing out concerns arising from the provisions of permissible delays from the subcontractor’s point of view.
The study produced information as to legal practice, the research methodology comprising analogy, a case study, methods of legal dogmatic research and qualitative analysis. The methods were used to identify and analyse permissible delays and to form a comprehensive permissible delays coverage for a shipbuilding subcontract by combination of contract stipulations of relevant construction contract forms. The study was conducted under English law as it is the choice of law for the subcontract under analysis. The most significant sources of information for the study were construction contract law books on marine construction and terms of contract forms as permissible delays is not a legal term but a system of liabilities created by the contracting parties.
It was found in the study that in shipbuilding subcontracts events of permissible nature in their broad sense are not be understood only as delays due to shipyard’s failures and force majeure, but encompass also all other occurrences causing delay to subcontractor’s performance for which he has no fault i.e. any contract provisions necessitating extension of time such as instructed variations; delays or changes in rules and regulations by public authorities, classification society and other similar authorities regulating the deliverable; changes in applicable laws; suspension of work by shipyard or subcontractor; and any other excusable subcontractor’s delays arising in connection with the contract requiring postponement of the delivery date.
It was discovered that, as expected, the terms of the subcontract between the shipyard and subcontractor is shipyard-dictated and the parties’ liabilities regarding permissible delays are not balanced. Significantly, although the contract excuses the subcontractor for most causes of his delay which cause is beyond his control, the meaning of “permissible” is diminished by subcontractor’s duties to due diligence; mitigation; and additional qualifications that some delays defined as permissible must fulfil in order to actually entitle the subcontractor to relief. Tutkielmassa tarkasteltiin sallittuja syitä alihankkijaosapuolen viivästymiselle laivanrakennusalan alihankintasopimuksissa, jotka on tehty Englannin ja Walesin oikeuden alla. Tutkimuksessa (1) tutkittiin yleisesti sopimussuorituksesta viivästymistä ja urakka-ajan pidentämiseen oikeuttavia tekijöitä rakennusurakoihin soveltuvien oikeussääntöjen valossa sekä rakennusalalla käytettyjen yleisten sopimusehtojen sopimusteksteissä; (2) laadittiin mahdollisimman kattava kokonaisuus laivanrakennusalan alihankkijan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista, viivästymisten ”sallituista” ts. oikeutetuiksi katsotuista syistä; sekä (3) analysoitiin tapaustutkimuksen kohteena olevan alihankintasopimuksen viivästymisten sallittujen syiden kattavuutta ja viivästymisten ”sallittavuutta” kyseenalaistavia tekijöitä alihankkijan näkökulmasta.
Tutkielmalla tuotettiin tietoa käytännön sopimustoimintaan. Tutkielman metodologia koostui analogiasta, tapaustutkimuksesta, lainopillisen tutkimuksen metodeista ja laadullisesta analyysista, joiden avulla tunnistettiin ja analysoitiin viivästymisten sallituiksi katsottavia syitä sekä muodostettiin laivanrakennusalan alihankintasopimuksiin soveltuva alihankkijaystävällinen eli laaja sallittujen viivästymisten syiden kokonaisuus. Tutkielma tehtiin Englannin oikeuden alla, sillä se on tapaustutkimuksen kohteena olevan sopimuksen lakivalinta. Tutkielman merkittävimmät lähteet olivat merialan rakentamisen sopimustoimintaa käsittelevä oikeuskirjallisuus ja laivanrakennusalan alihankintaan soveltuvat yleiset sopimusehtopohjat. Sopimusehdot ovat merkittävä lähde siksi, että ”sallitut syyt viivästymiselle” ei ole Englannin oikeuden määrittämä termi, vaan sopijaosapuolten sopimukseensa luoma vastuujärjestelmä.
Ilmeni, että laivanrakennusalan alihankintasopimuksissa sallittujen viivästymisten syiden piiriä ei kattavaa suojaa haettaessa tulisi käsittää pelkästään telakan aiheuttamiksi viivästysten ja force majeure tilanteiden muodostamaksi kokonaisuudeksi, vaan sopimuslausekkeeseen tulisi sisältyä tällöin lisäksi myös kaikki ne muut tilanteet, jotka aiheuttavat alihankkijan sopimussuorituksiin viiveitä ilman tämän syytä. Näitä ovat lisä- ja muutostyöt rakennusurakkaan; viivästykset viranomaisten, luokituslaitoksen ja muiden samankaltaisten sitovia määräyksiä antavien elinten sääntöjen ja määräysten antamisessa tai muutokset jo annetuissa säännöissä ja määräyksissä; muutokset soveltuviin lakeihin; töiden keskeytyminen telakasta tai alihankkijasta johtuvasta syystä; ja mikä tahansa muu alihankkijasta riippumaton tämän viivästymiseen johtava syy, joka syntyy sopimuksen ehdoista tai muutoin sopimuksen yhteydessä ja josta seuraa tarve toimitusajankohdan lykkäämiselle.
Tapaustutkimuksen kohteena olevan sopimuksen tarkastelussa selvisi, kuten odotettiinkin, että sopimusehdot ovat telakan etujen mukaisesti laaditut ja osapuolten vastuut sallittujen viivästysten osalta eivät ole tasapainossa. Huomattavaa oli, että vaikka sopimus luki suurimman osan alihankkijan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista viivästymisen syistä ”sallituiksi” syiksi viivästyä, viivästyksen tosiasiallista sallittavuutta kuitenkin heikentävät alihankkijalle asetetut due diligence -huolellisuusvelvoitteet; viivästysten mitigoimisvelvollisuus; sekä osan viivästystyyppien sallittavuutta kaventavat lisäedellytykset, joiden täyttyminen on edellytys sille, että alihankkija saa oikeuden sallituille viivästymisille sovittuihin huojennuksiin.
The study produced information as to legal practice, the research methodology comprising analogy, a case study, methods of legal dogmatic research and qualitative analysis. The methods were used to identify and analyse permissible delays and to form a comprehensive permissible delays coverage for a shipbuilding subcontract by combination of contract stipulations of relevant construction contract forms. The study was conducted under English law as it is the choice of law for the subcontract under analysis. The most significant sources of information for the study were construction contract law books on marine construction and terms of contract forms as permissible delays is not a legal term but a system of liabilities created by the contracting parties.
It was found in the study that in shipbuilding subcontracts events of permissible nature in their broad sense are not be understood only as delays due to shipyard’s failures and force majeure, but encompass also all other occurrences causing delay to subcontractor’s performance for which he has no fault i.e. any contract provisions necessitating extension of time such as instructed variations; delays or changes in rules and regulations by public authorities, classification society and other similar authorities regulating the deliverable; changes in applicable laws; suspension of work by shipyard or subcontractor; and any other excusable subcontractor’s delays arising in connection with the contract requiring postponement of the delivery date.
It was discovered that, as expected, the terms of the subcontract between the shipyard and subcontractor is shipyard-dictated and the parties’ liabilities regarding permissible delays are not balanced. Significantly, although the contract excuses the subcontractor for most causes of his delay which cause is beyond his control, the meaning of “permissible” is diminished by subcontractor’s duties to due diligence; mitigation; and additional qualifications that some delays defined as permissible must fulfil in order to actually entitle the subcontractor to relief.
Tutkielmalla tuotettiin tietoa käytännön sopimustoimintaan. Tutkielman metodologia koostui analogiasta, tapaustutkimuksesta, lainopillisen tutkimuksen metodeista ja laadullisesta analyysista, joiden avulla tunnistettiin ja analysoitiin viivästymisten sallituiksi katsottavia syitä sekä muodostettiin laivanrakennusalan alihankintasopimuksiin soveltuva alihankkijaystävällinen eli laaja sallittujen viivästymisten syiden kokonaisuus. Tutkielma tehtiin Englannin oikeuden alla, sillä se on tapaustutkimuksen kohteena olevan sopimuksen lakivalinta. Tutkielman merkittävimmät lähteet olivat merialan rakentamisen sopimustoimintaa käsittelevä oikeuskirjallisuus ja laivanrakennusalan alihankintaan soveltuvat yleiset sopimusehtopohjat. Sopimusehdot ovat merkittävä lähde siksi, että ”sallitut syyt viivästymiselle” ei ole Englannin oikeuden määrittämä termi, vaan sopijaosapuolten sopimukseensa luoma vastuujärjestelmä.
Ilmeni, että laivanrakennusalan alihankintasopimuksissa sallittujen viivästymisten syiden piiriä ei kattavaa suojaa haettaessa tulisi käsittää pelkästään telakan aiheuttamiksi viivästysten ja force majeure tilanteiden muodostamaksi kokonaisuudeksi, vaan sopimuslausekkeeseen tulisi sisältyä tällöin lisäksi myös kaikki ne muut tilanteet, jotka aiheuttavat alihankkijan sopimussuorituksiin viiveitä ilman tämän syytä. Näitä ovat lisä- ja muutostyöt rakennusurakkaan; viivästykset viranomaisten, luokituslaitoksen ja muiden samankaltaisten sitovia määräyksiä antavien elinten sääntöjen ja määräysten antamisessa tai muutokset jo annetuissa säännöissä ja määräyksissä; muutokset soveltuviin lakeihin; töiden keskeytyminen telakasta tai alihankkijasta johtuvasta syystä; ja mikä tahansa muu alihankkijasta riippumaton tämän viivästymiseen johtava syy, joka syntyy sopimuksen ehdoista tai muutoin sopimuksen yhteydessä ja josta seuraa tarve toimitusajankohdan lykkäämiselle.
Tapaustutkimuksen kohteena olevan sopimuksen tarkastelussa selvisi, kuten odotettiinkin, että sopimusehdot ovat telakan etujen mukaisesti laaditut ja osapuolten vastuut sallittujen viivästysten osalta eivät ole tasapainossa. Huomattavaa oli, että vaikka sopimus luki suurimman osan alihankkijan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista viivästymisen syistä ”sallituiksi” syiksi viivästyä, viivästyksen tosiasiallista sallittavuutta kuitenkin heikentävät alihankkijalle asetetut due diligence -huolellisuusvelvoitteet; viivästysten mitigoimisvelvollisuus; sekä osan viivästystyyppien sallittavuutta kaventavat lisäedellytykset, joiden täyttyminen on edellytys sille, että alihankkija saa oikeuden sallituille viivästymisille sovittuihin huojennuksiin.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Short-term and delayed effects of mother death on calf mortality in Asian elephants
Virpi Lummaa; Mirkka Lahdenperä; Khyne U. Mar -
Symptoms and diagnostic delays in bladder cancer with high risk of recurrence: results from a prospective FinnBladder 9 trial
Vaarala M.; Ettala O.; Pekkarinen T.; Marttila T.; Sell V.; Boström P.J.; Liukkonen T.; Montoya Perez I.; Järvinen R.; Seppänen M.; Aaltomaa S.; Kaasinen E.<p>Purpose: To investigate the symptoms and delays in the clinical pathway of bladder cancer (BC).<br /><br />Methods: This is a substudy of a prospective, randomized, multicenter phase III study (FinnBladder 9, NCT01675219) ... -
An eating pattern characterised by skipped or delayed breakfast is associated with mood disorders among an Australian adult cohort
T. Dwyer; J. E. Wilson; K. Sanderson; S. L. Gall; C. G. Magnussen; L. Blizzard; W. H. Oddy; A. J. Venn and K. J. Smith<p>Background</p><p>Meal timing may influence food choices, neurobiology and psychological states. Our exploratory study examined if time-of-day eating patterns were associated with mood disorders among adults.</p><p>Met ...