Taustapuheen vaikutus 3.-luokkalaisten lasten lukemiseen
Laasonen, Eveliina (2020-11-09)
Taustapuheen vaikutus 3.-luokkalaisten lasten lukemiseen
Laasonen, Eveliina
(09.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111390241
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111390241
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin taustalta kuuluva puhe häiritsee 3.-luokkalaisten lasten lukemista. Tutkimuksessa selvitettiin taustapuheen häirintävaikutusta sekä lukusujuvuuteen että luetun ymmärtämiseen silmänliikemenetelmää hyödyntäen. Lisäksi tutkittiin, miten taustapuhe vaikuttaa eri tasoisiin lukijoihin ja miten taustapuheen vaikutus muuttuu lukemisen edetessä. Lukemista tarkasteltiin virketasolla. Tutkimuksen analyyseissa oli mukana 24 tutkittavaa. Tutkittavat olivat iältään keskimäärin 9 vuotta ja 7 kuukautta. Tutkittavat lukivat silmänliikekokeessa kaksi tietotekstiä tietokoneen näytöltä. Toinen teksteissä luettiin samalla, kun tietokoneen kaiuttimista kuului kahden lapsen keskustelua. Toinen teksteistä luettiin ilman taustapuhetta. Taustapuheella pyrittiin simuloimaan kouluympäristössä esiintyviä ääniä. Tutkittaville esitettiin kummankin tekstin lukemisen jälkeen luetun ymmärtämistä mittaavia kysymyksiä teksteistä. Silmänliikekokeen lisäksi koulujen erityisopettaja testasi kaikki tutkittavat Ala-asteen lukutesti ALLUn luetun ymmärtämisen ja teknisen lukutaidon testeillä. Silmänliikemenetelmän avulla tutkittavien silmänliikkeistä tarkasteltiin fiksaatioiden kestoa lukemisen aikana. Fiksaatioista tarkasteltiin sekä ensimmäisen että toisen kerran lukemista. Tulosten mukaan taustapuhe vaikuttaa häiritsevästi lasten lukemiseen. Ensimmäisen lukukerran aikana tutkittavat lukivat tekstit hitaammin taustapuheessa kuin hiljaisessa tilanteessa. Taustapuheen lukemista hidastava vaikutus oli havaittavissa erityisesti luettavan tekstin alkupuolella. Toisen lukukerran aikana taustapuhe häiritsi erityisesti vahvempien lukijoiden lukemista. Vahvemmat lukijat palasivat todennäköisemmin aikaisempiin virkkeisiin kuin heikommat lukijat. Sen sijaan heikommat lukijat tekivät vahvempia lukijoita todennäköisemmin takaisinpalaamisia hiljaisessa tilanteessa. Tulosten mukaan taustapuhe vaikuttaa häiritsevästi myös luetun ymmärtämiseen. Luetun ymmärtämisellä ja takaisinpalaamisilla havaittiin kohtalainen korrelaatio taustapuhetilanteessa, mikä saattaa osoittaa, että lukijat pyrkivät kompensoimaan taustapuheen häiritsevää vaikutusta lukemalla tekstiä uudelleen. Tutkimus antaa näyttöä sille, että taustapuhe vaikuttaa häiritsevästi lasten lukemiseen. Tämän takia olisi tärkeää, että lasten oppimisympäristöistä pyrittäisiin tekemään sellaisia, että ne tukisivat lasten lukemaan oppimista, lukutaidon kehittymistä ja lukemisen kuntoutusta mahdollisimman hyvin. Tutkimustulokset ovat yhteneväiset aikaisempiin aikuisväestöllä tehtyihin tutkimuksiin. Koska aiheesta ei ole aikaisempia tutkimuksia, olisi aihetta tarpeen tutkia jatkossa vielä lisää.