Lasten kehityksen ja oppimisen tuen jatkumo ja lapsille luodut roolit pedagogisissa asiakirjoissa varhaiskasvatuksesta esi- ja alkuopetukseen siirryttäessä
Korpela, Kirsi (2020-10-23)
Lasten kehityksen ja oppimisen tuen jatkumo ja lapsille luodut roolit pedagogisissa asiakirjoissa varhaiskasvatuksesta esi- ja alkuopetukseen siirryttäessä
Korpela, Kirsi
(23.10.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092166
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092166
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eräässä Suomen kunnassa kehityksen ja oppimisen tuen jatkumo toteutui pedagogisten asiakirjojen mukaan vuonna 2012 syntyneiden lasten keskuudessa viidestä seitsemään ikävuoteen mennessä. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia tuettavia osa-alueita lapsilla oli ja miten ne muuttuivat siirtymien yli. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia rooleja lapsille luotiin pedagogisissa asiakirjoissa ja miten roolit muuttuivat lapsen siirtyessä esi- ja alkuopetukseen.
Tutkimus koostui 19:n lapsen pedagogisista asiakirjoista, joita oli yhteensä 81 kappaletta. Lopullisen aineiston koon vuoksi tutkimuksen toteutus myötäilee selittävää tapaustutkimusta. Pedagogisia asiakirjoja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, ja analyysissa hyödynnettiin tyypittelyä ja kvantifiointia.
Tulokset osoittivat, että kehityksen ja oppimisen tuen jatkumo oli sujuvaa jokaisella tutkimukseen osallistuneella lapsella esiopetuksesta kouluun siirryttäessä. Tuettavien osa-alueiden määrä ja niiden muutos oli hyvin yksilöllistä. Eniten tuen tarpeita oli kirjattu esiopetuksen asiakirjoissa. Pedagogisten asiakirjojen teksteissä lasten rooli kasvoi jokaisen siirtymän jälkeen itsenäisemmäksi, leikkijästä kohti akateemisten taitojen osaajaa. Jokaista ikävaihetta yhdisti kuitenkin kaksi roolia; osallistuja ja ohjausta tarvitseva.
Tutkimus koostui 19:n lapsen pedagogisista asiakirjoista, joita oli yhteensä 81 kappaletta. Lopullisen aineiston koon vuoksi tutkimuksen toteutus myötäilee selittävää tapaustutkimusta. Pedagogisia asiakirjoja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, ja analyysissa hyödynnettiin tyypittelyä ja kvantifiointia.
Tulokset osoittivat, että kehityksen ja oppimisen tuen jatkumo oli sujuvaa jokaisella tutkimukseen osallistuneella lapsella esiopetuksesta kouluun siirryttäessä. Tuettavien osa-alueiden määrä ja niiden muutos oli hyvin yksilöllistä. Eniten tuen tarpeita oli kirjattu esiopetuksen asiakirjoissa. Pedagogisten asiakirjojen teksteissä lasten rooli kasvoi jokaisen siirtymän jälkeen itsenäisemmäksi, leikkijästä kohti akateemisten taitojen osaajaa. Jokaista ikävaihetta yhdisti kuitenkin kaksi roolia; osallistuja ja ohjausta tarvitseva.