Musiikki yläkouluikäisten nuorten elämässä : Erään satakuntalaisen yläkoulun oppilaiden ajatuksia musiikin merkityksestä nuorten arkeen ja hyvinvointiin
Nurmi, Karoliina; Silander, Iiris (2020-09-15)
Musiikki yläkouluikäisten nuorten elämässä : Erään satakuntalaisen yläkoulun oppilaiden ajatuksia musiikin merkityksestä nuorten arkeen ja hyvinvointiin
Nurmi, Karoliina
Silander, Iiris
(15.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092178
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092178
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee yläkouluikäisten nuorten ajatuksia musiikin yhteydestä koettuun
hyvinvointiin. Tutkimuksessa selvitetään musiikin merkitystä yläkouluikäisille nuorille
sekä musiikin yhteyttä psyykkiseen hyvinvointiin ja identiteetin kehittymiseen.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimii Ryffin (1989) psyykkisen hyvinvoinnin kuusi osaaluetta, MacDonaldin (2012) teoria liittyen musiikin, terveyden ja hyvinvoinnin
yhteisvaikutuksiin, Saarikallion (2009) esittämä teoria musiikin psykososiaalisista
vaikutuksista nuoruudessa sekä Elliotin (2005) merkitysdimensiot.
Nuorten hyvinvointi on aina ajankohtainen aihe niin yhteiskunnallisesti kuin
maailmanlaajuisestikin ajatellen. Nuorten hyvinvointia on tutkittu laajalti niin musiikin
kuin psykologiankin näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että
musiikilla on merkittävä vaikutus ihmisen kasvuun, minäkuvaan ja hedonistisiin
tavoitteisiin.
Tutkimuksessa painotettiin nuorten ajatuksia musiikista ja sen hyvinvointivaikutuksista.
Tutkittavina olivat erään satakuntalaisen yläkoulun kymmenen 13–15-vuotiasta nuorta.
Nuorten ajatuksia musiikin ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteydestä selvitettiin
teemahaastattelujen avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisyyttä ja
teoriasidonnaisuutta yhdistävällä laadullisella sisällönanalyysilla. Haastattelun teemat
jaoteltiin koskemaan musiikkia osana nuorten arkea, musiikin kuuntelutottumuksia ja
mieltymyksiä, musiikin yhteyttä hyvinvointiin ja tunnekokemuksiin sekä musiikin
vaikutuksiin ja merkitykseen nuorten elämässä.
Haastatteluaineiston analyysin perusteella nuorten mainitsemissa musiikin merkityksissä
korostui viisi pääluokkaa: musiikin merkitys ajanvietteenä, hyvän olon tuojana,
motivoijana, apuna keskittymiseen sekä tunteiden käsittelyssä. Nuoret kuvasivat
musiikilla olleen yhteyttä identiteetin muodostumiseen minäkuvaa, itsemääräämistä ja
tunteiden käsittelyä tukevana tekijänä. Musiikin avulla nuoret kertoivat saavansa lisää
itseluottamusta, hyväksyntää ja ympäristön hallintaa. Musiikki tuki nuorten mielestä
heidän autonomiaansa ja henkistä kasvuaan. Musiikin kautta he olivat saaneet positiivisia
ihmissuhteita ja kokeneet elämällään olevan tarkoitusta. Yhteenvetona tuloksista voidaan
todeta, että tutkimusjoukkona olleiden nuorten mukaan musiikilla ja
musiikkiharrastuksella oli positiivinen suhde heidän identiteettinsä ja hyvinvointinsa
kehitykselle. Abstract
The aim of this study isto find connection between the impact of music to the adolescents’
psychological well-being. In our research, we examine what music means to junior high
school youngsters and research the connection of music to the psychological well-being
and the development of identity of the adolescents. Our frame of reference is Ryff’s
(1989) six factor model of well-being, MacDonald’s (2012) theory of conceptual
framework of music, health and well-being, Saarikallio’s (2009) theory of psychosocial
effects of music in adolescence and Elliot’s (2005) theory of the dimensions of meaning.
The well-being of adolescents is always a topical subject both socially and globally. There
have been numerous studies concerning the well-being of adolescents from psychological
and musical aspects. Previous studies have shown that music has a significant impact on
the growth of people, their self-image development and their hedonistic aims.
Our study emphasized the experiences of youngsters concerning music and its influence
on their well-being. The examinees were pupils from a Satakunta junior high school.
There were ten examinees of 13 to 15 years of age. The connection between music and
psychological well-being was analyzed by using theory bound and material bound content
analysis. The adolescents’ thoughts about the connection between psychological wellbeing and music were examined via theme interviews. The themes of the interview were
divided in four different ensembles; music as a part of everyday life, listening habits, the
connection between music, well-being and emotions and the impact and meaning of
music in the youngsters’ lives.
There were five different categories which were emphasized in the results of this study.
The categories were the meaning of music as entertainment, as a source of good feeling,
as a motivator, as a help to concentrate and as a help to process different kinds of feelings.
Music had an effect on identity as a developer of self-image and supporter of selfdetermination; it also helped in processing feelings as well as created social cohesion.
Music was associated with well-being by supporting self-acceptance, control of
circumstances, autonomy, self-growth, positive relationships and meaning of life. The
results of this study show, that music has an indisputable effect on the psychological wellbeing and development of the adolescents’ identity.
Tutkimus käsittelee yläkouluikäisten nuorten ajatuksia musiikin yhteydestä koettuun
hyvinvointiin. Tutkimuksessa selvitetään musiikin merkitystä yläkouluikäisille nuorille
sekä musiikin yhteyttä psyykkiseen hyvinvointiin ja identiteetin kehittymiseen.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimii Ryffin (1989) psyykkisen hyvinvoinnin kuusi osaaluetta, MacDonaldin (2012) teoria liittyen musiikin, terveyden ja hyvinvoinnin
yhteisvaikutuksiin, Saarikallion (2009) esittämä teoria musiikin psykososiaalisista
vaikutuksista nuoruudessa sekä Elliotin (2005) merkitysdimensiot.
Nuorten hyvinvointi on aina ajankohtainen aihe niin yhteiskunnallisesti kuin
maailmanlaajuisestikin ajatellen. Nuorten hyvinvointia on tutkittu laajalti niin musiikin
kuin psykologiankin näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että
musiikilla on merkittävä vaikutus ihmisen kasvuun, minäkuvaan ja hedonistisiin
tavoitteisiin.
Tutkimuksessa painotettiin nuorten ajatuksia musiikista ja sen hyvinvointivaikutuksista.
Tutkittavina olivat erään satakuntalaisen yläkoulun kymmenen 13–15-vuotiasta nuorta.
Nuorten ajatuksia musiikin ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteydestä selvitettiin
teemahaastattelujen avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisyyttä ja
teoriasidonnaisuutta yhdistävällä laadullisella sisällönanalyysilla. Haastattelun teemat
jaoteltiin koskemaan musiikkia osana nuorten arkea, musiikin kuuntelutottumuksia ja
mieltymyksiä, musiikin yhteyttä hyvinvointiin ja tunnekokemuksiin sekä musiikin
vaikutuksiin ja merkitykseen nuorten elämässä.
Haastatteluaineiston analyysin perusteella nuorten mainitsemissa musiikin merkityksissä
korostui viisi pääluokkaa: musiikin merkitys ajanvietteenä, hyvän olon tuojana,
motivoijana, apuna keskittymiseen sekä tunteiden käsittelyssä. Nuoret kuvasivat
musiikilla olleen yhteyttä identiteetin muodostumiseen minäkuvaa, itsemääräämistä ja
tunteiden käsittelyä tukevana tekijänä. Musiikin avulla nuoret kertoivat saavansa lisää
itseluottamusta, hyväksyntää ja ympäristön hallintaa. Musiikki tuki nuorten mielestä
heidän autonomiaansa ja henkistä kasvuaan. Musiikin kautta he olivat saaneet positiivisia
ihmissuhteita ja kokeneet elämällään olevan tarkoitusta. Yhteenvetona tuloksista voidaan
todeta, että tutkimusjoukkona olleiden nuorten mukaan musiikilla ja
musiikkiharrastuksella oli positiivinen suhde heidän identiteettinsä ja hyvinvointinsa
kehitykselle.
The aim of this study isto find connection between the impact of music to the adolescents’
psychological well-being. In our research, we examine what music means to junior high
school youngsters and research the connection of music to the psychological well-being
and the development of identity of the adolescents. Our frame of reference is Ryff’s
(1989) six factor model of well-being, MacDonald’s (2012) theory of conceptual
framework of music, health and well-being, Saarikallio’s (2009) theory of psychosocial
effects of music in adolescence and Elliot’s (2005) theory of the dimensions of meaning.
The well-being of adolescents is always a topical subject both socially and globally. There
have been numerous studies concerning the well-being of adolescents from psychological
and musical aspects. Previous studies have shown that music has a significant impact on
the growth of people, their self-image development and their hedonistic aims.
Our study emphasized the experiences of youngsters concerning music and its influence
on their well-being. The examinees were pupils from a Satakunta junior high school.
There were ten examinees of 13 to 15 years of age. The connection between music and
psychological well-being was analyzed by using theory bound and material bound content
analysis. The adolescents’ thoughts about the connection between psychological wellbeing and music were examined via theme interviews. The themes of the interview were
divided in four different ensembles; music as a part of everyday life, listening habits, the
connection between music, well-being and emotions and the impact and meaning of
music in the youngsters’ lives.
There were five different categories which were emphasized in the results of this study.
The categories were the meaning of music as entertainment, as a source of good feeling,
as a motivator, as a help to concentrate and as a help to process different kinds of feelings.
Music had an effect on identity as a developer of self-image and supporter of selfdetermination; it also helped in processing feelings as well as created social cohesion.
Music was associated with well-being by supporting self-acceptance, control of
circumstances, autonomy, self-growth, positive relationships and meaning of life. The
results of this study show, that music has an indisputable effect on the psychological wellbeing and development of the adolescents’ identity.