Liikuntaa alakoulussa opettavien opettajien arviointikäytänteet ja niiden muutokset perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 voimaantulon myötä
Karpansalo, Saska; Karppinen, Olli-Pekka (2020-10-27)
Liikuntaa alakoulussa opettavien opettajien arviointikäytänteet ja niiden muutokset perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 voimaantulon myötä
Karpansalo, Saska
Karppinen, Olli-Pekka
(27.10.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092142
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092142
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman yhteyksiä liikuntaa opettavan opettajan suorittamaan arviointiin liikunnan oppiaineessa. Tutkimuksessa haluttiin ensisijaisesti selvittää, miten liikuntaa opettavat opettajat toteuttavat arviointia. Tutkimuksessa kartoitettiin liikuntaa opettavien opettajien kokemia haasteita liikunnan arvioinnissa. Kolmanneksi haluttiin tietoa, miten arviointimenetelmät liikunnan oppiaineessa ovat muuttuneet. Lisäksi pyrittiin selvittämään, millaiseksi opettajat kokevat ammatillisen pätevyytensä liikunnan arvioinnissa.
Aineisto on hankittu vuoden 2020 alkupuoliskolla yhdestä varsinaissuomalaisesta yhtenäiskoulusta. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa. Aineistonkeruu suoritettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto on käsitelty laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan liikuntaa opettavat opettajat toteuttavat oppilasarviointia liikunnan oppiaineessa pitkälti vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan. Opettajien käytössä olevien arviointimenetelmien määrä on vähentynyt. Vuoden 2014 opetussuunnitelma jakaa opettajien mielipiteet. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opetussuunnitelma liikunnan arvioinnin osalta on liian suurpiirteinen. Sen seurauksena opettajat kohtaavat yksilöllisesti eri tavoin ilmeneviä haasteita. Opetussuunnitelmaan kaivataan tarkennuksia ja liikuntaa opettavat opettajat tarvitsevat koulutusta liikunnan arviointiin.
Aineisto on hankittu vuoden 2020 alkupuoliskolla yhdestä varsinaissuomalaisesta yhtenäiskoulusta. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa. Aineistonkeruu suoritettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto on käsitelty laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan liikuntaa opettavat opettajat toteuttavat oppilasarviointia liikunnan oppiaineessa pitkälti vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan. Opettajien käytössä olevien arviointimenetelmien määrä on vähentynyt. Vuoden 2014 opetussuunnitelma jakaa opettajien mielipiteet. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opetussuunnitelma liikunnan arvioinnin osalta on liian suurpiirteinen. Sen seurauksena opettajat kohtaavat yksilöllisesti eri tavoin ilmeneviä haasteita. Opetussuunnitelmaan kaivataan tarkennuksia ja liikuntaa opettavat opettajat tarvitsevat koulutusta liikunnan arviointiin.