Vastuullinen hankinta päivittäistavarakauppojen vastuullisuusraporteissa
Niskanen, Laura (2020-11-17)
Vastuullinen hankinta päivittäistavarakauppojen vastuullisuusraporteissa
Niskanen, Laura
(17.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198993
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198993
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään, mitä päivittäistavarakauppojen vastuullisuusraporteissa kirjoi-tetaan vastuullisesta hankinnasta. Yritysten jäätyä kiinni epäeettisestä toiminnasta ympäristöä ja työntekijöitä kohtaan, on vastuullisen liiketoiminnan merkitys korostunut. Globaalit toimi-tusketjut ovat usein monimutkaiset, joten lopputuotteen alkuperän selvittäminen, sekä toimin-nan eettisyyden esimerkiksi ympäristön ja työntekijöiden hyvinvoinnin osalta, voi olla haasta-vaa. Toimitusketjun eri osat ovat hankinnan kautta yhteydessä toisiinsa. Hankinnan ollessa merkittävä linkki yritysten välillä, on siihen kiinnitetty huomiota akateemisissa tutkimuksissa-kin. Tutkimusten perusteella on todettu, että yritys voi olla vain niin vastuullinen, kuin mitä sen hankinta on.
Myös kuluttajat ovat heränneet vaatimaan tietoa kuluttamistaan tuotteista ja elintarvik-keista. Yritysten vastuullisuuden seuraamisen ollessa kuluttajien osalta jatkuvasti kasvava trendi, on nämä teemat tässä tutkimuksessa yhdistetty tarkastelemalla vastuullista hankintaa päivittäistavarakauppakontekstissa. Päivittäistavarakaupat ja niiden valikoiman vastuullisuus vaikuttavat arkisen kuluttamisen kautta niiden asiakkaiden vastuullisuuteen. Kuluttajien lisäksi myös muut sidosryhmät, kuten media, osakkeenomistajat ja kilpailijat, tarkkailevat yritysten toimintaa. Vastuullisuusraportit ovat maailmanlaajuisesti käytössä oleva viestinnän väline lä-pinäkyvyyden lisäämiseksi ja liiketoiminnan vastuullisuuden avaamiseksi sidosryhmien suun-taan.
Tämän tutkimuksen laatimisessa tutkimusote on abduktiivinen, jolloin teemojen annettiin nousta tutkimusaineistosta vapaasti. Tutkimuksen teoreettista viitekehystä hyödynnettiin lä-hinnä tukemaan aineiston tulkintaa sekä sen havaitsemiseksi, ettei tutkimukseen valittujen kymmen päivittäistavarakaupan vastuullisuusraporteissa ollut aukkoja tutkimuskirjallisuuden vastuullisen hankinnan teemoihin verrattuna. Eri yritysten raportit vastasivat vastuullisen han-kinnan teemoiltaan toisiaan huomattavan hyvin erojen ollessa lähinnä informaation syvyy-dessä. Raporteissa kirjoitettiin eniten valikoimassa hyödynnetyistä ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden sertifikaateista, henkilöstön ja hankintatiimin vastuullisuuskoulutuksesta, sekä toimittajasuhteiden hallinnasta kolmella alateemalla: yritysten omien toimittajiensa kanssa te-kemästä yhteistyöstä (esim. sertifiointijärjestelmiin pyrkimiseksi), toimittajien arvioinneista (esim. tehdastarkastuksista) sekä suhteiden kehittämisestä.
Myös kuluttajat ovat heränneet vaatimaan tietoa kuluttamistaan tuotteista ja elintarvik-keista. Yritysten vastuullisuuden seuraamisen ollessa kuluttajien osalta jatkuvasti kasvava trendi, on nämä teemat tässä tutkimuksessa yhdistetty tarkastelemalla vastuullista hankintaa päivittäistavarakauppakontekstissa. Päivittäistavarakaupat ja niiden valikoiman vastuullisuus vaikuttavat arkisen kuluttamisen kautta niiden asiakkaiden vastuullisuuteen. Kuluttajien lisäksi myös muut sidosryhmät, kuten media, osakkeenomistajat ja kilpailijat, tarkkailevat yritysten toimintaa. Vastuullisuusraportit ovat maailmanlaajuisesti käytössä oleva viestinnän väline lä-pinäkyvyyden lisäämiseksi ja liiketoiminnan vastuullisuuden avaamiseksi sidosryhmien suun-taan.
Tämän tutkimuksen laatimisessa tutkimusote on abduktiivinen, jolloin teemojen annettiin nousta tutkimusaineistosta vapaasti. Tutkimuksen teoreettista viitekehystä hyödynnettiin lä-hinnä tukemaan aineiston tulkintaa sekä sen havaitsemiseksi, ettei tutkimukseen valittujen kymmen päivittäistavarakaupan vastuullisuusraporteissa ollut aukkoja tutkimuskirjallisuuden vastuullisen hankinnan teemoihin verrattuna. Eri yritysten raportit vastasivat vastuullisen han-kinnan teemoiltaan toisiaan huomattavan hyvin erojen ollessa lähinnä informaation syvyy-dessä. Raporteissa kirjoitettiin eniten valikoimassa hyödynnetyistä ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden sertifikaateista, henkilöstön ja hankintatiimin vastuullisuuskoulutuksesta, sekä toimittajasuhteiden hallinnasta kolmella alateemalla: yritysten omien toimittajiensa kanssa te-kemästä yhteistyöstä (esim. sertifiointijärjestelmiin pyrkimiseksi), toimittajien arvioinneista (esim. tehdastarkastuksista) sekä suhteiden kehittämisestä.