Valmistumisvaiheessa olevien röntgenhoitajaopiskelijoiden itsearvioitu ammatillinen osaaminen
Lehto, Kristiina (2020-11-13)
Valmistumisvaiheessa olevien röntgenhoitajaopiskelijoiden itsearvioitu ammatillinen osaaminen
Lehto, Kristiina
(13.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198998
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198998
Tiivistelmä
Kliininen radiografiatiede kehittyy jatkuvasti, minkä myötä röntgenhoitajan työ vaatii yhä enemmän ammatillista osaamista. Tämän takia röntgenhoitajien tulisi pyrkiä kehittämään omaa ammatillista osaamistaan säännöllisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata valmistumisvaiheessa olevien röntgenhoitajaopiskelijoiden itsearvioitua ammatillista osaamista ja ammatilliseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää radiografia- ja sädehoidon koulutuksen kehittämisessä.
Tutkimusasetelmana oli kuvaileva kyselytutkimus, jonka kohdejoukkona olivat Suomen ammattikorkeakouluissa opiskelevat viimeisen lukuvuoden röntgenhoitajaopiskelijat (N=200). Aineisto kerättiin sähköisenä Webropol-kyselynä käyttäen ruotsalaista Radiographer`s Competence Scale (RCS) -mittaria (Andersson ym. 2012a). Mittarissa oli 28 väittämää. Mittari oli jaettu kahteen osa-alueeseen, jotka olivat hoitajalähtöinen hoitotyö (18 väittämää) sekä tekninen ja radiografinen prosessi (10 väittämää). Mittarissa ammatillisen osaamisen tasoa arvioitiin 10-portaisella asteikolla ja ammattiosaamistoimintojen tiheyttä arvioitiin 6-portaisella asteikolla. Mittari on tarkoitettu röntgenhoitajan osaamisen arviointiin digitaalikuvantamisessa sekä arvioimaan röntgenhoitajan työssä tarvittavia ammattiosaamistoimintojen tiheyksiä. Tutkimuksen vastausprosentti oli 47 %. Aineisto analysoitiin tilastollisesti.
Tulosten perusteella valmistumisvaiheessa olevat röntgenhoitajaopiskelijat (n=94) arvioivat hoitajalähtöisen hoitotyön (ka 7,75) sekä teknisen ja radiografisen prosessin osaamisensa (7,46) korkeaksi. Valmistumisvaiheessa olevat röntgenhoitajaopiskelijat arvioivat tekevänsä suurinta osaa (83,3 %) RCS-mittarissa olevista toiminnoista röntgenhoitajan työssä usein tai hyvin usein. Röntgenhoitajaopiskelijoiden taustatekijöillä ei todettu olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä itsearvioituun osaamiseen. The clinical science of radiography is constantly evolving, which means that the work of an radiographer requires more and more professional competence. For this reason, radiographers should strive to develop their own professional skills on a regular basis. The purpose of this study was to describe the self-assessed professional competence and factors related to professional competence of graduate radiographer students. The research results can be utilized in the development of radiography and radiotherapy education.
The research design was a descriptive survey, the target group of which was radiographer students studying at Finnish polytechnics in the last academic year (N = 200). The data were collected as an electronic Webropol survey using the Swedish Radiographer`s Competence Scale (RCS) (Andersson 2012a). There were 28 claims on the meter. The measure was divided into two areas, which were “nurse-initiated care” (18 statements) and “technical and radiographic process” (10 statements). In the measure, the level of professional competence was assessed on a 10-point scale and the density of professional competence activities was assessed on a 6-point scale. The meter is intended for evaluating the radiographer's competence in digital imaging and for evaluating the densities of professional competence functions required in the radiographer's work. The survey response rate was 47%. The data were analyzed statistically.
Based on the results, the radiographer students in the graduation stage (n = 94) rated their competence in nurse-initiated care (average 7.75) and technical and radiographic process (7.46) as high. Graduate radiographer students estimate that they perform most (83.3%) of the functions on the RCS meter in the radiographer`s work often or very often. The background factors of radiographer students were not found to have a statistically significant association with self-assessed competence.
Tutkimusasetelmana oli kuvaileva kyselytutkimus, jonka kohdejoukkona olivat Suomen ammattikorkeakouluissa opiskelevat viimeisen lukuvuoden röntgenhoitajaopiskelijat (N=200). Aineisto kerättiin sähköisenä Webropol-kyselynä käyttäen ruotsalaista Radiographer`s Competence Scale (RCS) -mittaria (Andersson ym. 2012a). Mittarissa oli 28 väittämää. Mittari oli jaettu kahteen osa-alueeseen, jotka olivat hoitajalähtöinen hoitotyö (18 väittämää) sekä tekninen ja radiografinen prosessi (10 väittämää). Mittarissa ammatillisen osaamisen tasoa arvioitiin 10-portaisella asteikolla ja ammattiosaamistoimintojen tiheyttä arvioitiin 6-portaisella asteikolla. Mittari on tarkoitettu röntgenhoitajan osaamisen arviointiin digitaalikuvantamisessa sekä arvioimaan röntgenhoitajan työssä tarvittavia ammattiosaamistoimintojen tiheyksiä. Tutkimuksen vastausprosentti oli 47 %. Aineisto analysoitiin tilastollisesti.
Tulosten perusteella valmistumisvaiheessa olevat röntgenhoitajaopiskelijat (n=94) arvioivat hoitajalähtöisen hoitotyön (ka 7,75) sekä teknisen ja radiografisen prosessin osaamisensa (7,46) korkeaksi. Valmistumisvaiheessa olevat röntgenhoitajaopiskelijat arvioivat tekevänsä suurinta osaa (83,3 %) RCS-mittarissa olevista toiminnoista röntgenhoitajan työssä usein tai hyvin usein. Röntgenhoitajaopiskelijoiden taustatekijöillä ei todettu olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä itsearvioituun osaamiseen.
The research design was a descriptive survey, the target group of which was radiographer students studying at Finnish polytechnics in the last academic year (N = 200). The data were collected as an electronic Webropol survey using the Swedish Radiographer`s Competence Scale (RCS) (Andersson 2012a). There were 28 claims on the meter. The measure was divided into two areas, which were “nurse-initiated care” (18 statements) and “technical and radiographic process” (10 statements). In the measure, the level of professional competence was assessed on a 10-point scale and the density of professional competence activities was assessed on a 6-point scale. The meter is intended for evaluating the radiographer's competence in digital imaging and for evaluating the densities of professional competence functions required in the radiographer's work. The survey response rate was 47%. The data were analyzed statistically.
Based on the results, the radiographer students in the graduation stage (n = 94) rated their competence in nurse-initiated care (average 7.75) and technical and radiographic process (7.46) as high. Graduate radiographer students estimate that they perform most (83.3%) of the functions on the RCS meter in the radiographer`s work often or very often. The background factors of radiographer students were not found to have a statistically significant association with self-assessed competence.