Tilannesidonnaiset ja autenttiset oppimisympäristöt taideoppimisen mahdollistajana
Niinistö, Hanna (2021-01-15)
Tilannesidonnaiset ja autenttiset oppimisympäristöt taideoppimisen mahdollistajana
Niinistö, Hanna
(15.01.2021)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8326-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8326-1
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee, millaisena tilannesidonnainen taideoppiminen näyttäytyy erilaisissa autenttisissa oppimisympäristöissä. Oppimisen ja opetuksen tutkiminen todellisen elämän tilanteissa, ympäristöissä ja yhteisöissä on tärkeää vallalla olevan oppimiskäsityksen, digitalisaation synnyttämän koulutuksellisen tilanteen ja nykyisten opetussuunnitelmien valossa. Aiheesta on perusopetuksen ja opettajankoulutuksen alueelta niukalti tutkimusta.
Väitöskirja koostuu yhteenveto-osasta ja kolmesta osatutkimuksesta, joissa (1) kuvataan tilannesidonnaisen taideoppimisen teoreettinen tausta ja keskeiset käsitteet, (2) selvitetään, miten sosiaalinen media oppimisympäristönä tukee opettajaopiskelijoiden taideoppimista sekä (3) tarkastellaan, millaisena tilannesidonnainen taideoppiminen koetaan koulun ulkopuolissa oppimisympäristöissä.
Ensimmäinen osatutkimus perustuu aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Toisen osatutkimuksen tutkimusaineisto on kerätty Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön (nykyisen Rauman kampuksen) kuvataiteen perusopinnoista, joihin hakeutuu pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen-, luokan- ja käsityönopettajaopiskelijoita. Aineiston muodostaa opettajakoulutuslaitoksen kuvataiteen perusopinnoissa käytettyjen sosiaalisten medioiden ryhmien päivitykset lukuvuosilta 2015–16 ja 2016–17. Kolmannen osatutkimuksen aineisto on peruskoulun 5.–6. luokan oppilaiden (N 46) opetuksen kehittämishankkeessa puolentoistavuoden aikana 2013–14 kirjoittamat päiväkirjat. Väitöstutkimus on laadullinen toiminta- ja kehittämistutkimus. Aineiston analyysissä käytetään sisällönanalyysin menetelmiä.
Väitöstutkimuksen perusteella autenttiset ympäristöt tukevat tilannesidonnaista taideoppimista. Autenttisissa oppimisympäristöissä tilannesidonnainen taideoppiminen näyttäytyy oppijan aktiivisuutena ja toimijuutena. Se kytkeytyy oppijan omaan elämismaailmaan. Oppiminen on kokemuksellista, syklistä ja yhteisöllistä. Taiteellinen tieto rakentuu vuorovaikutuksessa ympäristön ja yhteisön kanssa.
Tutkimus tuottaa uutta tietoa tilannesidonnaisesta taideoppimisesta, autenttisista oppimisympäristöistä ja siitä, millaisena tilannesidonnainen taideoppiminen näyttäytyy autenttisissa oppimisympäristöissä. Tutkimus syventää ymmärrystä oppimisympäristön didaktisesta merkityksestä. Situational and Authentic Learning Environments as Enablers of Art Learning
The study examines how situated art learning manifests itself in a variety of authentic learning environments. Exploring learning and teaching in real-life situations, environments and communities is important because of the existent perception of learning, the educational situation created by digitalisation, and current curricula. There is little research on the subject in the field of basic education and teacher education.
The dissertation consists of three sub-studies, which (1) describe situated art learning theoretical background and key concepts, (2) explore how social media support teacher students art learning, and (3) examines how situated art learning is perceived in out-of-school learning environments and the summary section.
The first sub-study is based on previous research and literature. The research material of the second sub-study has been collected from the basic studies of Fine Arts of the Rauma unit of the Teacher Education Department of the University of Turku. The research material consists of updates from the social media groups used in the basic studies years 2015–16 and 2016–17. The material of the third sub-study is diaries written by the pupils 5.–6. grade (N 46) in the teaching development project during 2013–14. Doctoral research is qualitative action and development research. Content analysis methods are used in the analysis of the data.
Authentic environments support situated art learning. In authentic learning environments, situated art learning occur as a learner’s activity and agency. It connects to the learner’s own world of life. Learning is experiential, cyclical and communal. Artistic knowledge is built in interaction with the environment and the community.
Research provides new insights into situational art learning, authentic learning environments, and how situated art learning manifests itself in authentic learning environments. The research deepens the understanding of the didactic significance of the learning environment.
Väitöskirja koostuu yhteenveto-osasta ja kolmesta osatutkimuksesta, joissa (1) kuvataan tilannesidonnaisen taideoppimisen teoreettinen tausta ja keskeiset käsitteet, (2) selvitetään, miten sosiaalinen media oppimisympäristönä tukee opettajaopiskelijoiden taideoppimista sekä (3) tarkastellaan, millaisena tilannesidonnainen taideoppiminen koetaan koulun ulkopuolissa oppimisympäristöissä.
Ensimmäinen osatutkimus perustuu aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Toisen osatutkimuksen tutkimusaineisto on kerätty Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön (nykyisen Rauman kampuksen) kuvataiteen perusopinnoista, joihin hakeutuu pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen-, luokan- ja käsityönopettajaopiskelijoita. Aineiston muodostaa opettajakoulutuslaitoksen kuvataiteen perusopinnoissa käytettyjen sosiaalisten medioiden ryhmien päivitykset lukuvuosilta 2015–16 ja 2016–17. Kolmannen osatutkimuksen aineisto on peruskoulun 5.–6. luokan oppilaiden (N 46) opetuksen kehittämishankkeessa puolentoistavuoden aikana 2013–14 kirjoittamat päiväkirjat. Väitöstutkimus on laadullinen toiminta- ja kehittämistutkimus. Aineiston analyysissä käytetään sisällönanalyysin menetelmiä.
Väitöstutkimuksen perusteella autenttiset ympäristöt tukevat tilannesidonnaista taideoppimista. Autenttisissa oppimisympäristöissä tilannesidonnainen taideoppiminen näyttäytyy oppijan aktiivisuutena ja toimijuutena. Se kytkeytyy oppijan omaan elämismaailmaan. Oppiminen on kokemuksellista, syklistä ja yhteisöllistä. Taiteellinen tieto rakentuu vuorovaikutuksessa ympäristön ja yhteisön kanssa.
Tutkimus tuottaa uutta tietoa tilannesidonnaisesta taideoppimisesta, autenttisista oppimisympäristöistä ja siitä, millaisena tilannesidonnainen taideoppiminen näyttäytyy autenttisissa oppimisympäristöissä. Tutkimus syventää ymmärrystä oppimisympäristön didaktisesta merkityksestä.
The study examines how situated art learning manifests itself in a variety of authentic learning environments. Exploring learning and teaching in real-life situations, environments and communities is important because of the existent perception of learning, the educational situation created by digitalisation, and current curricula. There is little research on the subject in the field of basic education and teacher education.
The dissertation consists of three sub-studies, which (1) describe situated art learning theoretical background and key concepts, (2) explore how social media support teacher students art learning, and (3) examines how situated art learning is perceived in out-of-school learning environments and the summary section.
The first sub-study is based on previous research and literature. The research material of the second sub-study has been collected from the basic studies of Fine Arts of the Rauma unit of the Teacher Education Department of the University of Turku. The research material consists of updates from the social media groups used in the basic studies years 2015–16 and 2016–17. The material of the third sub-study is diaries written by the pupils 5.–6. grade (N 46) in the teaching development project during 2013–14. Doctoral research is qualitative action and development research. Content analysis methods are used in the analysis of the data.
Authentic environments support situated art learning. In authentic learning environments, situated art learning occur as a learner’s activity and agency. It connects to the learner’s own world of life. Learning is experiential, cyclical and communal. Artistic knowledge is built in interaction with the environment and the community.
Research provides new insights into situational art learning, authentic learning environments, and how situated art learning manifests itself in authentic learning environments. The research deepens the understanding of the didactic significance of the learning environment.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2864]