Perheiden hyvinvointityöhön: PerheSomeBody-menetelmä
Elo, Elina (2020-11-04)
Perheiden hyvinvointityöhön: PerheSomeBody-menetelmä
Elo, Elina
(04.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201209100084
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201209100084
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan tapaustutkimuksena empiirisen aineiston avulla
PerheSomeBodyn lyhyen aikavälin vaikuttavuutta perheiden arkielämää auttavana menetelmänä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten PerheSomeBody menetelmänä
on vaikuttanut perheiden yhdessä toimimiseen, millaista apua perheet ovat saaneet arkeensa, miten osallistuneiden minäkuva on kehittynyt sekä miten PerheSomeBody-menetelmä on toteutunut tavoitteisiinsa nähden. Tutkimukseen osallistuvat PerheSomeBody-ryhmät ovat toimineet Ulvilassa 2018–2019 ja niitä ovat ohjanneet PerheSomeBody-ohjaajakoulutuksen käyneet opetus- ja kasvatusalan ammattilaiset. Tutkimusaineistona on käytetty sekä laadullista että määrällistä aineistoa, ja se koostuu vanhempien
ja PerheSomeBody-ohjaajien haastatteluista, sekä ryhmätoiminnan aikana täytettyjen
kyselylomakkeiden (PerheSomeBody-mittari, SomeBody®-mittari, 3X10D-mittari ja
KINDL-R-mittari) tuottamasta aineistosta. Tutkimuskysymyksillä pyritään saamaan
vastauksia menetelmän toimivuudesta ja erityisesti lyhytaikaisesta vaikuttavuudesta
perheiden arkeen kokonaisvaltaisen minän tuottaman ymmärryksen myötä. Tutkimuskysymyksiin haetaan vastauksia kvalitatiivisen aineiston osalta aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja kvantitatiivisen aineiston osalta kuvailevalla määrällisellä analyysilla.
Aineistoa tarkastellaan lasten, vanhempien ja menetelmän ohjaajien kokemusten mukaan, kehotietoisuuden ja perheiden arjen näkökulmasta. Tutkimuksen teorian keskeisimpänä käsitteenä on kokonaisvaltaisen minän käsite, joka sisältää yksilön minäkuvan
kehotietoisuuden, tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen osalta.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena todetaan kokonaisvaltaisen minän vaikutukset
perheeseen, joka elää arjessaan ja ympäröivässä yhteiskunnassaan. Kokonaisvaltaisessa
minässä on ydin, yksilön oma minäkuva, johon voi vaikuttaa PerheSomeBodyn avulla,
ja jonka myötä vaikutus leviää kaikkiin ympäröiviin kehiin yksilön ympärillä. Oman
minäkuvan eheytymisen kautta yksilön kokonaisvaltainen minä kehittyy suhteessa kehotietoisuudessaan, tunnetaidoissaan ja sosiaalisissa taidoissaan. Tämän kautta yksilön
taidot ja kokemukset muokkaavat perhettä ja sen mahdollisuutta kehittyä toimivaksi
perheeksi perheen omassa arjessa, jota he elävät ympäröivässä yhteiskunnassa. Tutkimus on keskittynyt yksilön oman minäkuvan kehittymiseen ja kokemiseen, jolloin PerheSomeBodyn vaikutukset lähtevät jokaisesta omasta itsestään, mutta sillä on suuri
mahdollisuus kertautua ja vaikuttaa kaikkeen yksilön ympärillä perheen ja arjen osalta.
Tämän tutkimuksen tulosten ja johtopäätösten avulla SomeBody®-menetelmällä on
mahdollisuus kehittää sen PerheSomeBody-toimintaa entisestään perheiden hyvinvointityöhön ja osaltaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi perhetyössä toimivan perheen saavuttamiseksi jokapäiväisessä arjessa.
PerheSomeBodyn lyhyen aikavälin vaikuttavuutta perheiden arkielämää auttavana menetelmänä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten PerheSomeBody menetelmänä
on vaikuttanut perheiden yhdessä toimimiseen, millaista apua perheet ovat saaneet arkeensa, miten osallistuneiden minäkuva on kehittynyt sekä miten PerheSomeBody-menetelmä on toteutunut tavoitteisiinsa nähden. Tutkimukseen osallistuvat PerheSomeBody-ryhmät ovat toimineet Ulvilassa 2018–2019 ja niitä ovat ohjanneet PerheSomeBody-ohjaajakoulutuksen käyneet opetus- ja kasvatusalan ammattilaiset. Tutkimusaineistona on käytetty sekä laadullista että määrällistä aineistoa, ja se koostuu vanhempien
ja PerheSomeBody-ohjaajien haastatteluista, sekä ryhmätoiminnan aikana täytettyjen
kyselylomakkeiden (PerheSomeBody-mittari, SomeBody®-mittari, 3X10D-mittari ja
KINDL-R-mittari) tuottamasta aineistosta. Tutkimuskysymyksillä pyritään saamaan
vastauksia menetelmän toimivuudesta ja erityisesti lyhytaikaisesta vaikuttavuudesta
perheiden arkeen kokonaisvaltaisen minän tuottaman ymmärryksen myötä. Tutkimuskysymyksiin haetaan vastauksia kvalitatiivisen aineiston osalta aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja kvantitatiivisen aineiston osalta kuvailevalla määrällisellä analyysilla.
Aineistoa tarkastellaan lasten, vanhempien ja menetelmän ohjaajien kokemusten mukaan, kehotietoisuuden ja perheiden arjen näkökulmasta. Tutkimuksen teorian keskeisimpänä käsitteenä on kokonaisvaltaisen minän käsite, joka sisältää yksilön minäkuvan
kehotietoisuuden, tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen osalta.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena todetaan kokonaisvaltaisen minän vaikutukset
perheeseen, joka elää arjessaan ja ympäröivässä yhteiskunnassaan. Kokonaisvaltaisessa
minässä on ydin, yksilön oma minäkuva, johon voi vaikuttaa PerheSomeBodyn avulla,
ja jonka myötä vaikutus leviää kaikkiin ympäröiviin kehiin yksilön ympärillä. Oman
minäkuvan eheytymisen kautta yksilön kokonaisvaltainen minä kehittyy suhteessa kehotietoisuudessaan, tunnetaidoissaan ja sosiaalisissa taidoissaan. Tämän kautta yksilön
taidot ja kokemukset muokkaavat perhettä ja sen mahdollisuutta kehittyä toimivaksi
perheeksi perheen omassa arjessa, jota he elävät ympäröivässä yhteiskunnassa. Tutkimus on keskittynyt yksilön oman minäkuvan kehittymiseen ja kokemiseen, jolloin PerheSomeBodyn vaikutukset lähtevät jokaisesta omasta itsestään, mutta sillä on suuri
mahdollisuus kertautua ja vaikuttaa kaikkeen yksilön ympärillä perheen ja arjen osalta.
Tämän tutkimuksen tulosten ja johtopäätösten avulla SomeBody®-menetelmällä on
mahdollisuus kehittää sen PerheSomeBody-toimintaa entisestään perheiden hyvinvointityöhön ja osaltaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi perhetyössä toimivan perheen saavuttamiseksi jokapäiväisessä arjessa.