Digipedagogiikan perusteet sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan koulutuksessa -opintojakson arviointi – Monimenetelmä tutkimus
Elonen, Imane (2020-11-10)
Digipedagogiikan perusteet sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan koulutuksessa -opintojakson arviointi – Monimenetelmä tutkimus
Elonen, Imane
(10.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120999983
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120999983
Tiivistelmä
Tarve ajasta ja paikasta riippumattomalle koulutukselle on lisääntynyt niin sosiaali- terveys- ja kuntoutusalalla (soteku) kuin näiden alojen opettajien täydennyskoulutuksessa. Opettajilta vaaditaan digipedagogista osaamista, minkä vuoksi soteku-opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen tueksi kehitettiin digitaalinen opintojakso: Digipedagogiikan perusteet sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan koulutuksessa (Digipedagogiikan perusteet).
Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida digitaalisena etäopetuksena toteutetun digipedagogiikan perusteet -opintojakson käytettävyyttä opetuksellisen, sosiaalisen ja kognitiivisen läsnäolon näkökulmasta tutkiva yhteisö -malliin perustuvalla viisiportaisella Likert asteikollisella Community of Inquiry Peer Review tool (COIPR-s) mittarilla, johon sisältyi myös avoimia kysymyksiä, sekä oppimisalustan kuvailevalla analyysillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin opintojaksolle osallistuneilta (n=17) huhtikuussa 2019 sekä oppimisalustan keskustelujen, oppimisresurssien ja uutisten analyysillä.
Kokonaisuutena tutkiva yhteisö -malliin perustuvien sosiaalisen, opetuksellisen ja kognitiivisen läsnäolon tekijät toteutuivat opintojaksolla hyvin. Yleisin arviointi oli 4. Sosiaalisen läsnäolon tekijät toteutuivat opintojaksolla parhaiten (Mediaani=5, Moodi=5) ja kognitiivisen läsnäolon tekijät heikoimmin (Mediaani=3, Moodi=4). Sekä opintojakson kehittämisehdotukset että onnistumiset kohdistuivat osallistujien näkemyksen mukaan opintojakson rakenteeseen, ohjaukseen ja oppimisresursseihin. Oppimisalustan analyysi tuki mittarilla saatuja tuloksia.
Opetuksellisen, sosiaalisen ja kognitiivisen läsnäolon tekijät toteutuvat Digipedagogiikan perusteet -opintojaksolla. Tekijät toteutuivat kuitenkin eri osallistujien näkökulmasta eri tavalla, mikä vaatii opintojakson kriittistä tarkastelua ennen sen laajempaa käyttöönottoa. Jatkossa tuleekin tutkia opetuksellisen, sosiaalisen ja kognitiivisen läsnäolon tekijöiden yhteyttä koettuun läsnäoloon ja oppimistuloksiin. There is a need for continuous education in social and health care and rehabilitation (SHR) and in SHR-educator education. Competence in digital pedagogy, is a requisite for educators in health sciences. A continuous education unit Basics in digital pedagogy for social services, health sciences and rehabilitation education (Basics of digital pedagogy) was developed to support degree and continuous education of SHR educators.
Purpose of the study was to evaluate usability of the pilot of the Basics of digital pedagogy -study unit from the perspective of teaching-, social- and cognitive presence.
The data was collected with translated Community of Inquiry Peer Review tool (COIPR-s). The tool is a 21 item Likert-scale instrument with open ended questions. Data was collected from the participants of the study unit in April 2019. Total of 17 participants returned the survey. In addition, data was collected from the study platform.
Overall, teaching, social and cognitive presence indicators were well presented in the Basics of Digital Pedagogy -study unit. Most common evaluation regarding the indicators of teaching, social and cognitive presence was 4. Social presence indicators received best evaluations (Median=5, Mode=5) and cognitive presence indicators received poorest evaluations (Median=3, Mode=4). Both, challenges and success were directed to structure of the study unit, guiding the students and learning resources. Analysis of the learning environment supported the results gained with COIPR-s instrument.
Based on the results of our study, indicators of teaching, social and cognitive presence were present on the Basics of Digital pedagogy -study unit. There was differences in evaluations of the indicators of presence between evaluators which calls for critical appraisal of the study unit prior wider dissemination. In the future it might be fruitful to evaluate the interconnection between indicators and experience of teaching, social and cognitive presences and study results.
Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida digitaalisena etäopetuksena toteutetun digipedagogiikan perusteet -opintojakson käytettävyyttä opetuksellisen, sosiaalisen ja kognitiivisen läsnäolon näkökulmasta tutkiva yhteisö -malliin perustuvalla viisiportaisella Likert asteikollisella Community of Inquiry Peer Review tool (COIPR-s) mittarilla, johon sisältyi myös avoimia kysymyksiä, sekä oppimisalustan kuvailevalla analyysillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin opintojaksolle osallistuneilta (n=17) huhtikuussa 2019 sekä oppimisalustan keskustelujen, oppimisresurssien ja uutisten analyysillä.
Kokonaisuutena tutkiva yhteisö -malliin perustuvien sosiaalisen, opetuksellisen ja kognitiivisen läsnäolon tekijät toteutuivat opintojaksolla hyvin. Yleisin arviointi oli 4. Sosiaalisen läsnäolon tekijät toteutuivat opintojaksolla parhaiten (Mediaani=5, Moodi=5) ja kognitiivisen läsnäolon tekijät heikoimmin (Mediaani=3, Moodi=4). Sekä opintojakson kehittämisehdotukset että onnistumiset kohdistuivat osallistujien näkemyksen mukaan opintojakson rakenteeseen, ohjaukseen ja oppimisresursseihin. Oppimisalustan analyysi tuki mittarilla saatuja tuloksia.
Opetuksellisen, sosiaalisen ja kognitiivisen läsnäolon tekijät toteutuvat Digipedagogiikan perusteet -opintojaksolla. Tekijät toteutuivat kuitenkin eri osallistujien näkökulmasta eri tavalla, mikä vaatii opintojakson kriittistä tarkastelua ennen sen laajempaa käyttöönottoa. Jatkossa tuleekin tutkia opetuksellisen, sosiaalisen ja kognitiivisen läsnäolon tekijöiden yhteyttä koettuun läsnäoloon ja oppimistuloksiin.
Purpose of the study was to evaluate usability of the pilot of the Basics of digital pedagogy -study unit from the perspective of teaching-, social- and cognitive presence.
The data was collected with translated Community of Inquiry Peer Review tool (COIPR-s). The tool is a 21 item Likert-scale instrument with open ended questions. Data was collected from the participants of the study unit in April 2019. Total of 17 participants returned the survey. In addition, data was collected from the study platform.
Overall, teaching, social and cognitive presence indicators were well presented in the Basics of Digital Pedagogy -study unit. Most common evaluation regarding the indicators of teaching, social and cognitive presence was 4. Social presence indicators received best evaluations (Median=5, Mode=5) and cognitive presence indicators received poorest evaluations (Median=3, Mode=4). Both, challenges and success were directed to structure of the study unit, guiding the students and learning resources. Analysis of the learning environment supported the results gained with COIPR-s instrument.
Based on the results of our study, indicators of teaching, social and cognitive presence were present on the Basics of Digital pedagogy -study unit. There was differences in evaluations of the indicators of presence between evaluators which calls for critical appraisal of the study unit prior wider dissemination. In the future it might be fruitful to evaluate the interconnection between indicators and experience of teaching, social and cognitive presences and study results.