Millainen työnantajabrändi vetoaa Y-sukupolveen?
Pusa, Iines (2020-11-26)
Millainen työnantajabrändi vetoaa Y-sukupolveen?
Pusa, Iines
(26.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201209100046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201209100046
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tuottaa ymmärrystä sosiaalisen median merkityksestä Y- sukupolven työnantajabrändimielikuvan rakentumisessa. Positiivisen työnantajabrändin avulla yritys pystyy erottautumaan kilpailevista yrityksistä, sitouttamaan nykyiset työntekijät paremmin yritykseen ja houkuttelemaan alan parhaat osaajat itselleen töihin. Y-sukupolvesta on vuoteen 2020 mennessä muodostunut työelämän suurin ikäluokka ja työnantajabrändin merkitys tälle sukupolvelle työpaikan valinnassa on merkittävä. Tämä sukupolvi on tottunut etsimään suurimman osan tiedosta internetistä ja käyttämään sosiaalista mediaa päivittäin muodostaessaan mielipiteitä sen avulla. Y-sukupolvi on parasta aikaa siirtymässä työelämään, yhä merkittävämpiin työtehtäviin, täynnä tietoa ja nykypäivänä vaadittavaa osaamista. Y-sukupolvi eroaa edeltävästä sukupolvesta huomattavasti ja yritysten olisi nyt elintärkeää oppia tuntemaan Y-sukupolven erityispiirteet ja tunnistaa, mitä Y-sukupolvi haluaa työelämältä.
Tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluiden avulla saatiin parempaa ymmärrystä sosiaalisen median merkityksestä Y-sukupolven työnantajabrändimielikuvan rakentumisessa. Haastatteluissa nousi esille tärkeitä näkemyksiä, varsinkin Y-sukupolven omien arvojen yhteensovittaminen yrityksen arvoihin korostui aikaisempia tutkimuksia enemmän. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta Y-sukupolvi arvosti työelämältä rehellisyyttä, aitoutta, kannustavaa työympäristöä ja joustavia työaikoja. Tutkimustulokset osoittivat Y-sukupolven rakentavan työnantajabrändimielikuvaa sosiaalisen median eri tietolähteiden pohjalta ja luottavan eniten yrityksen työntekijöiden mielipiteisiin yrityksestä, muodostaen oman näkemyksensä heidän kertomustensa pohjalta. Sen sijaan Y-sukupolvi koki yritysten omat julkaisut virallisissa kanavissa usein epäaidoiksi.
Aikaisemmasta työantajabrändiin liittyvästä tutkimuksesta poiketen tässä tutkimuksessa korostui työnantajabrändin aitouden ja rehellisyyden merkitys. Jos Y-sukupolvi koki yrityksen vääristelleen työnantajabrändiä, Y-sukupolvi oli valmis vaihtamaan työpaikkaa nopeasti. Tutkimustulokset auttavat erityisesti yrityksiä, jotka kamppailevat osaavasta työvoimasta työmarkkinoilla.
Tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluiden avulla saatiin parempaa ymmärrystä sosiaalisen median merkityksestä Y-sukupolven työnantajabrändimielikuvan rakentumisessa. Haastatteluissa nousi esille tärkeitä näkemyksiä, varsinkin Y-sukupolven omien arvojen yhteensovittaminen yrityksen arvoihin korostui aikaisempia tutkimuksia enemmän. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta Y-sukupolvi arvosti työelämältä rehellisyyttä, aitoutta, kannustavaa työympäristöä ja joustavia työaikoja. Tutkimustulokset osoittivat Y-sukupolven rakentavan työnantajabrändimielikuvaa sosiaalisen median eri tietolähteiden pohjalta ja luottavan eniten yrityksen työntekijöiden mielipiteisiin yrityksestä, muodostaen oman näkemyksensä heidän kertomustensa pohjalta. Sen sijaan Y-sukupolvi koki yritysten omat julkaisut virallisissa kanavissa usein epäaidoiksi.
Aikaisemmasta työantajabrändiin liittyvästä tutkimuksesta poiketen tässä tutkimuksessa korostui työnantajabrändin aitouden ja rehellisyyden merkitys. Jos Y-sukupolvi koki yrityksen vääristelleen työnantajabrändiä, Y-sukupolvi oli valmis vaihtamaan työpaikkaa nopeasti. Tutkimustulokset auttavat erityisesti yrityksiä, jotka kamppailevat osaavasta työvoimasta työmarkkinoilla.