Nuoret urheilijat ja opiskelu : onko urheilun tavoitteellisuudella vaikutusta koulumenestykseen?
Hakala, Laura (2020-11-17)
Nuoret urheilijat ja opiskelu : onko urheilun tavoitteellisuudella vaikutusta koulumenestykseen?
Hakala, Laura
(17.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201209100097
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201209100097
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia tavoitteellisen kilpaurheilun vaikutuksia nuorten koulumenestykseen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet liikunnan olevan positiivisesti yhteydessä oppimiseen, mutta harva tutkimus on selvittänyt liikunnan tavoitteellisuuden vaikutusta koulumenestykseen. Tarkoituksena on tuoda niin opettajille, vanhemmille kuin seuratoimijoillekin tietoa liikunnan intensiteetin vaikutuksesta lapsen oppimiseen ja akateemiseen menestykseen.
Tutkimus on toteutettu määrällisin tutkimusmenetelmin ja aineisto on kerätty yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa eri tasoisilta yläkouluikäisiltä urheilijoilta. Urheilulajeista tutkimuksessa ovat mukana kilpa-aerobic, rytminen voimistelu, sekä naisten telinevoimistelu. Vertailukohteena urheilijoiden koulumenestykselle on käytetty kouluterveyskyselyn (2011) tuloksia 8.-9.luokkalaisten koulumenestyksestä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että tavoitteellisemmin ja vähemmän tavoitteellisesti kilpailevien urheilijoiden väliltä löytyy eroa yleisessä koulumenestyksessä. Korkealla tasolla urheilevat nuoret näyttivät saavan vertailuryhmää korkeampia keskiarvoja. Urheilijat, tasosta riippumatta, menestyivät koulussa myös muita oppilaita paremmin. Tässä tutkimuksessa ryhmien välistä eroa ei kuitenkaan havaittu yksittäisten oppiaineiden kohdalla, eikä harjoittelun määrällä havaittu olevan vaikutusta urheilijoiden koulumenestykseen. Urheilun ja opiskelun keskinäisiä vaikutuksia olisi hyvä tutkia jatkossa laajemminkin, jolloin saisimme tarkemman kuvan siitä, kuinka tukea urheilijoiden akateemista menestymistä.
Tutkimus on toteutettu määrällisin tutkimusmenetelmin ja aineisto on kerätty yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa eri tasoisilta yläkouluikäisiltä urheilijoilta. Urheilulajeista tutkimuksessa ovat mukana kilpa-aerobic, rytminen voimistelu, sekä naisten telinevoimistelu. Vertailukohteena urheilijoiden koulumenestykselle on käytetty kouluterveyskyselyn (2011) tuloksia 8.-9.luokkalaisten koulumenestyksestä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että tavoitteellisemmin ja vähemmän tavoitteellisesti kilpailevien urheilijoiden väliltä löytyy eroa yleisessä koulumenestyksessä. Korkealla tasolla urheilevat nuoret näyttivät saavan vertailuryhmää korkeampia keskiarvoja. Urheilijat, tasosta riippumatta, menestyivät koulussa myös muita oppilaita paremmin. Tässä tutkimuksessa ryhmien välistä eroa ei kuitenkaan havaittu yksittäisten oppiaineiden kohdalla, eikä harjoittelun määrällä havaittu olevan vaikutusta urheilijoiden koulumenestykseen. Urheilun ja opiskelun keskinäisiä vaikutuksia olisi hyvä tutkia jatkossa laajemminkin, jolloin saisimme tarkemman kuvan siitä, kuinka tukea urheilijoiden akateemista menestymistä.