Mediaalisesti rakennettu Pauanne : Analyysi Kaustisen Pauanteen vaihtoehtokulttuurista, maailmankuvasta ja okkulttuurista
Välimäki, Jouni (2020-11-18)
Mediaalisesti rakennettu Pauanne : Analyysi Kaustisen Pauanteen vaihtoehtokulttuurista, maailmankuvasta ja okkulttuurista
Välimäki, Jouni
(18.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101239
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, että millaisista maailmankuvallisista elementeistä Kaustisen Pauanteen rakentajien maailmankuva koostui ja miten Pauanteen rakentajat asemoivat Pauanteen vaihtoehtokulttuuriksi vallitsevaa maailmankuvaa vastaan. Pauanne on Kaustisella sijaitseva rakennusryhmä, joka rakennettiin 1980-luvun alussa orgaanisena arkkitehtuuriluomuksena kansanparannuksen ja kansantaitojen vaihtoehtoiseksi kulttuurikeskukseksi. 1990-luvulla konkurssiin ajautunut Pauanne on nykyisin Aulis Juneksen omistuksessa eikä siellä ole ollut viime aikoina juurikaan toimintaa. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu Juha Mannisen muotoilemasta maailmankuvan käsitteestä sekä Christopher Partridgen ja Nina Kokkisen muotoilemasta okkulttuurin käsitteestä. Tutkielman aineisto koostuu Pauanteen rakentajien, erityisesti Tapani Hietalahden, sanomalehtiin ja aikakauslehtiin antamista haastatteluista, Tapani Hietalahden kirjoituksista ja Pauanteen toiminnan aikoina julkaistusta Pauanne-lehdestä. Työn menetelmänä on teorialähtöinen sisällönanalyysi. Tutkielmassani päivitän maailmankuvatutkimuksen vaihtoehtohenkisyyden tutkimuksen piiriin ja tutkielmani liittyy osaltaan kasvavaan kiinnostukseen modernia länsimaista esoteriaa kohtaan.
Aineistosta selviää, että perinteisen kansanlääkinnän lisäksi Pauanteella muodostui kalevalaisuuteen ja kansalliseen kulttuuriperinteeseen palautuva okkulttuuri. Pauanteen keskeisenä rakentajana ja ideoijana näyttäytyi Tapani Hietalahti (1952–2018). Pauanne-idean maailmankuvassa vieroksutaan teknillistä ja materialistista, henkisyyden kadottanutta maailmankuvaa. Pauanne-yhteisön maailmankuvassa korostuu ihmisen kokonaisolemuksen käsittäminen, luonnonmukaisuus, ja materiaalisuuden ja henkisyyden suhde, joka näkyy erityisesti orgaanisessa arkkitehtuurissa. Tapani Hietalahden käsityksissä keskeisenä käsitteenä esiintyi alkukuvat, jotka toimivat sekä suhteessa materiaaliseen luomiseen että ihmisen parantamiseen. Hietalahden ja muiden kansantaitajien muodostamassa okkulttuurissa näkyi antroposofian vaikutukset, mutta niihin ei sitouduttu, vaan Pauanne pyrittiin luomaan täysin omaehtoiseksi, kalevalaiseksi luomukseksi. Pauanteella kierrätettiin näkemyksiä kansanperinteestä, vallitsevan maailmankuvan haitallisuudesta ja kalevalaisuudesta. Pauanteella ylläpidettiin samankaltaista poleemista dialogia tieteellistä rationaalisuutta ja perinteistä uskonnollisuutta vastaan mitä on usein nähty esoteerisiksi mielletyissä liikkeissä.
Aineistosta selviää, että perinteisen kansanlääkinnän lisäksi Pauanteella muodostui kalevalaisuuteen ja kansalliseen kulttuuriperinteeseen palautuva okkulttuuri. Pauanteen keskeisenä rakentajana ja ideoijana näyttäytyi Tapani Hietalahti (1952–2018). Pauanne-idean maailmankuvassa vieroksutaan teknillistä ja materialistista, henkisyyden kadottanutta maailmankuvaa. Pauanne-yhteisön maailmankuvassa korostuu ihmisen kokonaisolemuksen käsittäminen, luonnonmukaisuus, ja materiaalisuuden ja henkisyyden suhde, joka näkyy erityisesti orgaanisessa arkkitehtuurissa. Tapani Hietalahden käsityksissä keskeisenä käsitteenä esiintyi alkukuvat, jotka toimivat sekä suhteessa materiaaliseen luomiseen että ihmisen parantamiseen. Hietalahden ja muiden kansantaitajien muodostamassa okkulttuurissa näkyi antroposofian vaikutukset, mutta niihin ei sitouduttu, vaan Pauanne pyrittiin luomaan täysin omaehtoiseksi, kalevalaiseksi luomukseksi. Pauanteella kierrätettiin näkemyksiä kansanperinteestä, vallitsevan maailmankuvan haitallisuudesta ja kalevalaisuudesta. Pauanteella ylläpidettiin samankaltaista poleemista dialogia tieteellistä rationaalisuutta ja perinteistä uskonnollisuutta vastaan mitä on usein nähty esoteerisiksi mielletyissä liikkeissä.