Turvetuotannon sijoittaminen YSL 13 §:n mukaan ja vastakkain asettuvat soiden suojelua ja hyödyntämistä koskevat arvot
Heiskanen, Sanna (2020-12-01)
Turvetuotannon sijoittaminen YSL 13 §:n mukaan ja vastakkain asettuvat soiden suojelua ja hyödyntämistä koskevat arvot
Heiskanen, Sanna
(01.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101300
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101300
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa perehdyn Ympäristönsuojelulain 13 §:ään erityisesti luonnonarvojen
ja luonnon itseisarvon sekä välinearvon näkökulmasta. Vuonna 2014 uudistettu
ympäristönsuojelulaki mahdollistaa nykyisin luonnonarvojen huomioimisen
turvetuotannon sijoituspaikan lupaharkinnassa Aiemmin tämä ei ollut yhtä laajasti
mahdollista.
Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia miten luonnonarvot tulevat huomioiduksi YSL 13
§:n kontekstissa sekä miten itseisarvo ja välinearvo näkyvät säädöksessä ja sen
soveltamisessa. Tutkin miten luonnonarvon turmelemiskielto vaikuttaa turvetuotannon
sijoituspaikkaesteen syntymiseen. Tutkin myös turmelemiskiellosta poikkeamisen
edellytyksiä- Lisäksi analysoin itseisarvon ja välinearvon välisiä painotuksia YSL 13 §:n
kontekstissa.
Lakiuudistus ja sen mahdollistama luonnonarvojen huomiointi on ollut soiden suojelun
kannalta hyvä asia. Luonnonarvoja huomioivista perusteista uhanalaisuus korostuu.
Kuitenkin esimerkiksi luonnontilaisuusluokan 2 jääminen soveltamisalan ulkopuolelle on
tullut kritisoiduksi. Poikkeusperusteista maan osa on epäsuhdassa uhanalaisuuden
alueellisen tarkastelun kanssa. Yleistä etua koskeva poikkeusperuste käsittää käytännössä
vain huoltovarmuuden ja alueellisen energiahuollon ja katsoakseni poikkeamiskynnys on
asianmukaisella tasolla. Siihen sen sijaan liittyy epäselvyyttä tulisiko poikkeuksen
soveltamista arvioida esimerkiksi intressivertailun keinoin. Turmelemiskiellon
muodostavat seikat ilmentävät itseisarvoa, kun taas poikkeamisperusteet ovat välinearvoa
korostavia. Mielestäni YSL 13 §:ssä sekä itseisarvo että välinearvo näkyvät, mutta
keskustelu turpeen energiakäytöstä luopumisesta voinee lisätä itseisarvon huomioimista.
ja luonnon itseisarvon sekä välinearvon näkökulmasta. Vuonna 2014 uudistettu
ympäristönsuojelulaki mahdollistaa nykyisin luonnonarvojen huomioimisen
turvetuotannon sijoituspaikan lupaharkinnassa Aiemmin tämä ei ollut yhtä laajasti
mahdollista.
Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia miten luonnonarvot tulevat huomioiduksi YSL 13
§:n kontekstissa sekä miten itseisarvo ja välinearvo näkyvät säädöksessä ja sen
soveltamisessa. Tutkin miten luonnonarvon turmelemiskielto vaikuttaa turvetuotannon
sijoituspaikkaesteen syntymiseen. Tutkin myös turmelemiskiellosta poikkeamisen
edellytyksiä- Lisäksi analysoin itseisarvon ja välinearvon välisiä painotuksia YSL 13 §:n
kontekstissa.
Lakiuudistus ja sen mahdollistama luonnonarvojen huomiointi on ollut soiden suojelun
kannalta hyvä asia. Luonnonarvoja huomioivista perusteista uhanalaisuus korostuu.
Kuitenkin esimerkiksi luonnontilaisuusluokan 2 jääminen soveltamisalan ulkopuolelle on
tullut kritisoiduksi. Poikkeusperusteista maan osa on epäsuhdassa uhanalaisuuden
alueellisen tarkastelun kanssa. Yleistä etua koskeva poikkeusperuste käsittää käytännössä
vain huoltovarmuuden ja alueellisen energiahuollon ja katsoakseni poikkeamiskynnys on
asianmukaisella tasolla. Siihen sen sijaan liittyy epäselvyyttä tulisiko poikkeuksen
soveltamista arvioida esimerkiksi intressivertailun keinoin. Turmelemiskiellon
muodostavat seikat ilmentävät itseisarvoa, kun taas poikkeamisperusteet ovat välinearvoa
korostavia. Mielestäni YSL 13 §:ssä sekä itseisarvo että välinearvo näkyvät, mutta
keskustelu turpeen energiakäytöstä luopumisesta voinee lisätä itseisarvon huomioimista.