Vastuullisen sijoittajabrändin rakentaminen
Ylitalo, Assi (2020-11-26)
Vastuullisen sijoittajabrändin rakentaminen
Ylitalo, Assi
(26.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102614
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102614
Tiivistelmä
Vastuullisen sijoittamisen alalla markkinointiviestintä on yrityksestä riippumatta hyvin samanlaista. Vastuullisen sijoittamisen suosion kasvaessa ja kilpailun kiristyessä tulee alan yritysten löytää keinot erottautumiseen. Ongelmana on, että vastuullisen sijoittamisen pal-velu näyttäytyy asiakkaalle hyvin homogeenisenä palveluntarjoajasta riippumatta. Kyse ei kuitenkaan ole palveluilla erottautumisesta, vaan brändeistä. Tämä ongelma luo perustan työn tutkimusaiheelle.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten pystytään rakentamaan vastuullinen sijoittajabrändi. Tutkielmassa perehdytään ensinnäkin siihen, mitä vastuulli-nen sijoittaminen tarkoittaa ja mitä erityispiirteitä liittyy finanssipalveluiden brändäykseen, ja lisäksi myös siihen miten vastuullinen sijoittaminen saadaan osaksi brändiä. Tutkielmas-sa tarkastellaan erityisesti, miten markkinointiviestinnällä voidaan tukea finanssiyrityksen brändin rakentamista. Tutkielman avulla pyritään rakentamaan toimiva markkinointivies-tintäsuunnitelma kohdeyritykselle osana vastuullisen sijoittajabrändin rakentamisen toi-menpiteitä.
Tutkielman teoriaosassa paneudutaan empirian edellyttämällä laajuudella vastuulliseen sijoittamiseen, brändin rakentamiseen, finanssipalveluiden erityispiirteisiin ja markkinointi-viestintäsuunnitelman prosessiin. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusta-paa hyödyntäen ja menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimuksen aineisto koos-tui havainnointipäiväkirjasta, teemahaastatteluista, kilpailija-analyysistä, vastuullisen sijoit-tamisen työpajan raportista sekä arkistoista ja kokoelmista.
Tutkimuksen perusteella ilmeni, että vastuullisen sijoittamisen käsitteen monimuotoi-suus aiheuttaa ongelmia myös markkinointiviestinnälle. Yksikään yritys ei erottaudu mer-kittävästi vastuullisena sijoittajabrändinä. Brändin rakentaminen ja kehittäminen on vält-tämätöntä, jos yritys haluaa erottautua alalla. Markkinointiviestinnän avulla on mahdollista tukea brändin rakentamista ja löytää keinot erottautumiseen.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten pystytään rakentamaan vastuullinen sijoittajabrändi. Tutkielmassa perehdytään ensinnäkin siihen, mitä vastuulli-nen sijoittaminen tarkoittaa ja mitä erityispiirteitä liittyy finanssipalveluiden brändäykseen, ja lisäksi myös siihen miten vastuullinen sijoittaminen saadaan osaksi brändiä. Tutkielmas-sa tarkastellaan erityisesti, miten markkinointiviestinnällä voidaan tukea finanssiyrityksen brändin rakentamista. Tutkielman avulla pyritään rakentamaan toimiva markkinointivies-tintäsuunnitelma kohdeyritykselle osana vastuullisen sijoittajabrändin rakentamisen toi-menpiteitä.
Tutkielman teoriaosassa paneudutaan empirian edellyttämällä laajuudella vastuulliseen sijoittamiseen, brändin rakentamiseen, finanssipalveluiden erityispiirteisiin ja markkinointi-viestintäsuunnitelman prosessiin. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusta-paa hyödyntäen ja menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimuksen aineisto koos-tui havainnointipäiväkirjasta, teemahaastatteluista, kilpailija-analyysistä, vastuullisen sijoit-tamisen työpajan raportista sekä arkistoista ja kokoelmista.
Tutkimuksen perusteella ilmeni, että vastuullisen sijoittamisen käsitteen monimuotoi-suus aiheuttaa ongelmia myös markkinointiviestinnälle. Yksikään yritys ei erottaudu mer-kittävästi vastuullisena sijoittajabrändinä. Brändin rakentaminen ja kehittäminen on vält-tämätöntä, jos yritys haluaa erottautua alalla. Markkinointiviestinnän avulla on mahdollista tukea brändin rakentamista ja löytää keinot erottautumiseen.