Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppilaiden taloudellinen eriarvoisuus alakoulussa opettajan näkökulmasta

Mykrä, Anna; Mäki, Nealiina (2020-06-21)

Oppilaiden taloudellinen eriarvoisuus alakoulussa opettajan näkökulmasta

Mykrä, Anna
Mäki, Nealiina
(21.06.2020)
Katso/Avaa
Gradu_Mykra_Maki.pdf (1.000Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120399363
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten oppilaiden välinen taloudellinen eriarvoisuus
näkyy alakoulussa opettajan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, minkä verran
kouluissa järjestetään maksullista toimintaa ja mistä koulun toiminnasta oppilaiden
huoltajat joutuvat maksamaan. Tutkittavilta kysyttiin, miten he ottavat oppilaiden
taloudellisen eriarvoisuuden työssään huomioon ja minkälaisia asioita
tekevät taloudellisen eriarvoisuuden näkymisen vähentämiseksi. Tutkimuksen
kohteena olivat alakouluissa työskentelevät luokanopettajat (n = 52). Opettajien
näkemyksiä kartoitettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä
että avoimia kysymyksiä. Saadut vastaukset analysoitiin teemoittelemalla
ja luokittelemalla.
Suomen maksuton, kaikille tasa-arvoinen perusopetus on maailmalla harvinaislaatuinen.
Perusopetusta ohjaa valtakunnallinen opetussuunnitelma, jonka arvopohjana
on tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Nykylapsuus on kuitenkin muuttunut
entistä kulutuskeskeisemmäksi. Tämä lisää lasten eriarvoisuutta, kun kaikilla perheillä
ei ole samanlaisia mahdollisuuksia ostaa asioita tai osallistua maksulliseen
toimintaan. Opetushallitus on linjannut 2019, ettei kouluissa saa järjestää mitään
maksullista toimintaa.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden välinen taloudellinen eriarvoisuus näkyy
koulussa materiaalisina tekijöinä, kuten välineissä ja varusteissa. Taloudellista
eriarvoisuutta näkyy myös oppilaiden elämäntapaan, sosiaalisiin suhteisiin
ja ravintoon liittyvissä asioissa. Osassa kouluista järjestetään edelleen jonkin verran
maksullista toimintaa. Pääasiassa maksullinen toiminta on koulupäivän jälkeistä,
vapaaehtoista toimintaa, kuten discoja. Maksullista toimintaa on kuitenkin
jonkin verran myös koulupäivän aikana. Tällaista toimintaa on esimerkiksi luokan
yhteiset retket, joista huoltajat joutuvat maksamaan. Suurin osa tutkittavista koki,
että opettaja pystyy toiminnallaan vähentämään taloudellisen eriarvoisuuden näkymistä
luokassa. Opettajat muun muassa luovat luokkaan avoimen ilmapiirin,
jossa keskustellaan erilaisista taloudellisista tilanteista. Lisäksi opettajat pyrkivät
arvostamaan kouluarjessa asioita, jotka eivät ole kytköksissä oppilaiden perheiden
taloudelliseen tilanteeseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste