Yritysostot digitaloudessa : yrityskauppavalvonta uuden edessä
Nummelin, Noora (2020-12-13)
Yritysostot digitaloudessa : yrityskauppavalvonta uuden edessä
Nummelin, Noora
(13.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201223102861
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201223102861
Tiivistelmä
Suurten teknologiajättien pienempiin, innovatiivisiin kilpailjoihin kohdistamat niin sanotut tappavat yritysostot sekä digitaalisten ekosysteemien levittäytyminen yhä uusille markkinoilla yrityskauppojen avulla on herättänyt keskustelua yrityskauppavalvonnan roolista digitaloudessa. Tutkielmassa tarkastellaankin yrityskauppojen kilpailuvaikutusarviointia digitaalisilla markkinoilla. Tutkielman keskeisenä tutkimuskysymyksenä on, miten digitalouden yrityskauppojen ilmiöt etenkin yrityskauppojen konglomeraattisuus ja datavetoisuus on huomioitu ja tulisi huomioida yrityskaupan aineellisoikeudellisessa soveltamisessa digitaloudessa. Tutkielman tutkimusmenetelmä on lainopillinen, johon yhdistetään kilpailuoikeudelle tyypillisesti oikeustaloustieteellistä tarkastelua eklektisen lähestymistavan avulla. Voimassa olevien oikeusnormien ja virallislähteiden ohella tutkielman pääasiallisena lähdeaineistona hyödynnetään etenkin komission ratkaisukäytäntöä sekä ulkomaisia artikkeleita.
Tutkielma osoittaa, että kilpailuoikeudellinen sääntely ja ratkaisukäytäntö luovat hyvät lähtökohdat yrityskauppojen konglomeraattisuuden ja datavetoisuuden huomioimiseen ja arviointiin myös digitaloudessa. Komissio on tähänastisessa ratkaisukäytännössään tunnistanut digitaalisiin markkinoihin liittyvien ominaispiirteiden kuten verkostovaikutusten, suurtuotannon etujen sekä datan merkityksen myös osana perinteisempiä haittaeorioita. Digitalouden yritysten uudenlaiset liiketoimintamallit ja arvonmuodostusketjut sekä digitaalisten markkinoiden erityispiirteet yhdistettynä yrityskauppavalvonnalle tyypilliseen tulevaisuuteen suuntautuvaan lähetymistapaan voivat kuitenkin haastaa perinteistä kilpailuoikeudellista arviointia. Etenkin eri käytäjäkuntien, teknologioiden ja datan yhdistäminen yrityskaupan avulla voi vahvistaa alustaa tai monialayritystä digitaalisena ekosysteeminä tavalla, joka voi vaarantaa kilpailun toimivuutta. Kilpailua voidaan pyrkiä laannuttamaan myös tappavilla yritysostoilla, joiden tarkoituksena on eliminoida tulevaisuuden kilpailu-uhka.
Tutkielmassa esitetään, että näihin digitalouden yrityskauppavalvonnan aineellisoikeudellisen soveltamisen haasteisiin voidaan pyrkiä puuttumaan kahdella tasolla: aineellisoikeudellisten arviointikriteerien kautta haittateorioita kehittämällä sekä yleisemmällä tasolla kilpailupoliittista suuntaa tarkastamalla. Haittateoriat luovat kilpailu-viranomaisille toimivan välineen digitalouden yrityskauppojen konglomeraattisuuteen ja datavetoisuuteen liittyvien uudenlaisten kilpailuvaikutusten jäsentämiseen. Haittateorioissa on keskeistä huomioida digitaalisten ekosysteemien toimintamallit kokonaisuutena sekä yksittäisten yritysten merkitys kilpailudynaamiikan kannalta. Toisaalta myös kilpailupoliittiset linjaukset voivat olla tarpeen siinä, miten kilpailuvalvontaa toteutetaan digitaloudessa. Yrityskauppavalvonnan rooli on jopa korotunut digitaloudessa, sillä digitaalisilla markkinoilla on etenkin verkostovaikutuk-sista johtuen luontainen taipumus keskittymiseen eikä markkinoiden itseohjaavuuden ja ex post -valvonnan voida katsoa olevan riittävää yrityskauppojen mahdollisesti aiheuttamien kilpailuongelmien ratkaisemisessa.
Tutkielma osoittaa, että kilpailuoikeudellinen sääntely ja ratkaisukäytäntö luovat hyvät lähtökohdat yrityskauppojen konglomeraattisuuden ja datavetoisuuden huomioimiseen ja arviointiin myös digitaloudessa. Komissio on tähänastisessa ratkaisukäytännössään tunnistanut digitaalisiin markkinoihin liittyvien ominaispiirteiden kuten verkostovaikutusten, suurtuotannon etujen sekä datan merkityksen myös osana perinteisempiä haittaeorioita. Digitalouden yritysten uudenlaiset liiketoimintamallit ja arvonmuodostusketjut sekä digitaalisten markkinoiden erityispiirteet yhdistettynä yrityskauppavalvonnalle tyypilliseen tulevaisuuteen suuntautuvaan lähetymistapaan voivat kuitenkin haastaa perinteistä kilpailuoikeudellista arviointia. Etenkin eri käytäjäkuntien, teknologioiden ja datan yhdistäminen yrityskaupan avulla voi vahvistaa alustaa tai monialayritystä digitaalisena ekosysteeminä tavalla, joka voi vaarantaa kilpailun toimivuutta. Kilpailua voidaan pyrkiä laannuttamaan myös tappavilla yritysostoilla, joiden tarkoituksena on eliminoida tulevaisuuden kilpailu-uhka.
Tutkielmassa esitetään, että näihin digitalouden yrityskauppavalvonnan aineellisoikeudellisen soveltamisen haasteisiin voidaan pyrkiä puuttumaan kahdella tasolla: aineellisoikeudellisten arviointikriteerien kautta haittateorioita kehittämällä sekä yleisemmällä tasolla kilpailupoliittista suuntaa tarkastamalla. Haittateoriat luovat kilpailu-viranomaisille toimivan välineen digitalouden yrityskauppojen konglomeraattisuuteen ja datavetoisuuteen liittyvien uudenlaisten kilpailuvaikutusten jäsentämiseen. Haittateorioissa on keskeistä huomioida digitaalisten ekosysteemien toimintamallit kokonaisuutena sekä yksittäisten yritysten merkitys kilpailudynaamiikan kannalta. Toisaalta myös kilpailupoliittiset linjaukset voivat olla tarpeen siinä, miten kilpailuvalvontaa toteutetaan digitaloudessa. Yrityskauppavalvonnan rooli on jopa korotunut digitaloudessa, sillä digitaalisilla markkinoilla on etenkin verkostovaikutuk-sista johtuen luontainen taipumus keskittymiseen eikä markkinoiden itseohjaavuuden ja ex post -valvonnan voida katsoa olevan riittävää yrityskauppojen mahdollisesti aiheuttamien kilpailuongelmien ratkaisemisessa.