Palvelumuotoilu alustatalousliiketoiminnassa
Breitholtz, Per-Erik (2020-12-04)
Palvelumuotoilu alustatalousliiketoiminnassa
Breitholtz, Per-Erik
(04.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201223102859
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201223102859
Tiivistelmä
2010-luvulla osa alustatalousliiketoimintaa harjoittavista yrityksistä on kasvanut eksponentiaalisella vauhdilla ja saavuttaneet joillain toimialoilla jo monopolistisia markkinaosuuksia. Sa- malla, kun alustatalousliiketoiminnat ovat disruptoineet eri toimialoja, arvoketjuun perustuvaa liiketoimintaa harjoittaneet yritykset ovat hyödyntäneet yhä enemmän palvelumuotoilua heidän palveluiden ja liiketoimintojen kehittämisessä. Palvelumuotoilu on nuossut 2010-luvussa erittäin suosituksi kehitystavaksi, jolla on saavutettu merkittäviä liiketaloudellisia hyötyjä.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nämä kaksi menestyvää toimintatapaa, alustatalousliiketoiminta ja palvelumuotoilu liittyvät toisiinsa. Tutkimuksen tavoitteena on sel- vittää, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää alustatalousliiketoiminnassa. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten alustatalousliiketoimintaa voidaan teoreettisesti ymmärtää? Miten palvelut ilmenevät alustatalousliiketoiminnassa? Miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä alustatalousliiketoiminnassa?
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Empiirisen aineiston kerään puolistrukturoitujen teema- haastatteluiden avulla haastattelemalla kahta valitun ilmiön asiantuntijaa. Empiirisen aineiston analysointi tehdään teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella palvelumuotoilu soveltuu jo sen ominaisuuksien mukaan hyvin käytettäväksi palveluiden kehittämismenetelmäksi alustatalousliiketoiminnassa. Alus- tatalousliiketoiminnan palveluiden kehittämisellä tavoitellaan asiakas- eli käyttäjäuskollisuutta. Palvelumuotoilulla vaikutetaan alustatalousliiketoiminnassa erityisesti koetun laadun, asiakasarvon ja jatkuvan kehittämisen osa-alueisiin. Palvelumuotoilun avulla voidaan saavuttaa uskollisia käyttäjiä, suuria verkostovaikutuksia ja tehokasta alustayrityksen palvelutuotan- toa ja sen kontrollointia.
Tutkimus lisää uutta tietoa alustatalousliiketoiminnassa ilmenevään palvelumuotoiluun liittyen. Tutkimustulokset ovat yleistettävissä, koska tutkimusmenetelmänä on laadullinen poikittaistutkimus. Tutkimustuloksia voidaa hyödyntää, kun pyritään ymmärtämään alus- tatalousliiketoimintaa ja palvelumuotoilua. Jatkotutkimuksissa tutkisin palvelumuotoilun hyödyntämistä alustayrityksen strategisena työkaluna.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nämä kaksi menestyvää toimintatapaa, alustatalousliiketoiminta ja palvelumuotoilu liittyvät toisiinsa. Tutkimuksen tavoitteena on sel- vittää, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää alustatalousliiketoiminnassa. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten alustatalousliiketoimintaa voidaan teoreettisesti ymmärtää? Miten palvelut ilmenevät alustatalousliiketoiminnassa? Miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä alustatalousliiketoiminnassa?
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Empiirisen aineiston kerään puolistrukturoitujen teema- haastatteluiden avulla haastattelemalla kahta valitun ilmiön asiantuntijaa. Empiirisen aineiston analysointi tehdään teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella palvelumuotoilu soveltuu jo sen ominaisuuksien mukaan hyvin käytettäväksi palveluiden kehittämismenetelmäksi alustatalousliiketoiminnassa. Alus- tatalousliiketoiminnan palveluiden kehittämisellä tavoitellaan asiakas- eli käyttäjäuskollisuutta. Palvelumuotoilulla vaikutetaan alustatalousliiketoiminnassa erityisesti koetun laadun, asiakasarvon ja jatkuvan kehittämisen osa-alueisiin. Palvelumuotoilun avulla voidaan saavuttaa uskollisia käyttäjiä, suuria verkostovaikutuksia ja tehokasta alustayrityksen palvelutuotan- toa ja sen kontrollointia.
Tutkimus lisää uutta tietoa alustatalousliiketoiminnassa ilmenevään palvelumuotoiluun liittyen. Tutkimustulokset ovat yleistettävissä, koska tutkimusmenetelmänä on laadullinen poikittaistutkimus. Tutkimustuloksia voidaa hyödyntää, kun pyritään ymmärtämään alus- tatalousliiketoimintaa ja palvelumuotoilua. Jatkotutkimuksissa tutkisin palvelumuotoilun hyödyntämistä alustayrityksen strategisena työkaluna.