Esiopetuksen opettajien käsityksiä kouluvalmiudesta sekä arvioinnista kolmiportaisen tuen näkökulmasta
Qvick, Carita (2020-12-07)
Esiopetuksen opettajien käsityksiä kouluvalmiudesta sekä arvioinnista kolmiportaisen tuen näkökulmasta
Qvick, Carita
(07.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201220101503
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201220101503
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä käsityksiä esiopetuksen opettajat liittävät kouluvalmiuteen, kouluvalmiustaitoihin sekä kouluvalmiuden arviointiin nykypäivänä. Lisäksi arviointia tarkasteltiin kolmiportaisen tuen näkökulmasta. Tutkimustuloksissa pohditaan, vaikuttaako lapsen kolmiportaisen tuen päätös kouluvalmiuden arviointiin. Tutkimus toteutettiin laadullisen analyysin keinoin.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta esiopetuksen opettajaa. Jokainen haastatteluun osallistunut esiopetuksen opettaja oli työskennellyt vähintään kymmenen vuoden ajan varhaiskasvatuksen opettajana, joista vähintään viiden vuoden ajan esiopetuksen opettajana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina eli teemahastatteluina. Valitsin teemahaastattelun muodon, jotta saisin mahdollisimman aidon kuvan esiopetuksen opettajien käsityksistä koskien kouluvalmiutta, arviointia ja kolmiportaista tukea. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetuksen opettajat käsittävät kouluvalmiuden ja kouluvalmiustaidot kolmen eri osa-alueen yhteissummana. Näitä osa-alueita olivat fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen valmius. Esiopetuksen opettajat käsittivät lapsen sosiaaliset valmiudet tärkeimmiksi kouluvalmiustaidoiksi. Esiopetuksen opettajat olivat tyytyväisiä kouluvalmiuden arviointiin tällä hetkellä, mutta korostivat havainnoinnin merkitystä osana arviointia. Esiopetuksen opettajien mukaan arviointi tulisi aloittaa mahdollisimman varhain ja arvioinnin pitäisi olla jatkuvaa. Esiopetuksen opettajien käsitykset kolmiportaisen tuen merkityksestä arviointiin erosivat toisistaan. Osa esiopetuksen opettajista koki kolmiportaisen tuen päätöksen vaikuttavan lapsen kouluvalmiuksien arviointiin, esimerkiksi moniammatillisen yhteistyön kautta tai oman työnkuvan muuttumisena, kun taas osa esiopetuksen opettajista ei kokenut kolmiportaisen tuen päätöksen vaikuttavan lasten kouluvalmiuksien arviointiin lainkaan.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta esiopetuksen opettajaa. Jokainen haastatteluun osallistunut esiopetuksen opettaja oli työskennellyt vähintään kymmenen vuoden ajan varhaiskasvatuksen opettajana, joista vähintään viiden vuoden ajan esiopetuksen opettajana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina eli teemahastatteluina. Valitsin teemahaastattelun muodon, jotta saisin mahdollisimman aidon kuvan esiopetuksen opettajien käsityksistä koskien kouluvalmiutta, arviointia ja kolmiportaista tukea. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetuksen opettajat käsittävät kouluvalmiuden ja kouluvalmiustaidot kolmen eri osa-alueen yhteissummana. Näitä osa-alueita olivat fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen valmius. Esiopetuksen opettajat käsittivät lapsen sosiaaliset valmiudet tärkeimmiksi kouluvalmiustaidoiksi. Esiopetuksen opettajat olivat tyytyväisiä kouluvalmiuden arviointiin tällä hetkellä, mutta korostivat havainnoinnin merkitystä osana arviointia. Esiopetuksen opettajien mukaan arviointi tulisi aloittaa mahdollisimman varhain ja arvioinnin pitäisi olla jatkuvaa. Esiopetuksen opettajien käsitykset kolmiportaisen tuen merkityksestä arviointiin erosivat toisistaan. Osa esiopetuksen opettajista koki kolmiportaisen tuen päätöksen vaikuttavan lapsen kouluvalmiuksien arviointiin, esimerkiksi moniammatillisen yhteistyön kautta tai oman työnkuvan muuttumisena, kun taas osa esiopetuksen opettajista ei kokenut kolmiportaisen tuen päätöksen vaikuttavan lasten kouluvalmiuksien arviointiin lainkaan.