dc.contributor.author | Pulkkinen, Olli-Pekka | |
dc.date.accessioned | 2021-01-19T12:07:46Z | |
dc.date.available | 2021-01-19T12:07:46Z | |
dc.date.issued | 2020-11-16 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/151007 | |
dc.description.abstract | Pro gradu-työssäni tutkin, miten lentäjä Charles A. Lindberghin julkisuuskuva muuttui yhdysvaltailaisessa The New York Times -sanomalehdessä vuosien 1927-1941 aikana. Tutkimuskysymyksenäni on, millainen julkisuuskuva Lindberghillä oli sanomalehdessä vallitsevana ajanjaksona ja mitkä asiat vaikuttivat sen muuttumiseen. Tutkin myös, millä tavalla lehti ilmaisee julkisuuden muuttumisen vuosien 1927-1941 välillä.
Tutkimuksessani selviää, että Charles A. Lindbergh nautti pitkään positiivisesta julkisuuskuvasta The New York Timesin sivuilla. Varsinkin tutkittavan ajanjakson ensimmäisinä vuosina Lindbergh oli lehden näkemyksen mukaan kansallissankari, joka toimi paitsi esikuvana maan nuorisolle, mutta paransi lisäksiYhdysvaltojen omia ulkopoliittisia suhteita erimaihin. Oli aika, kun Lindberghin ei nähty voivan tehdä oikeastaan mitään väärin, vaan hän oli lehden sivuilla kaikin puolin täydellinen ihminen ja sanomalehti pyrki tuomaan hänestä esiin kaiken tietämisen arvoisenja esittämään hänet samallamahdollisimman positiivisessa valossa.
Julkisuudesta muodostuessa Lindberghille itselleen ongelma, sen vaikuttaessa muun muassa hänen yksityiselämäänsä, The New York Timespyrkiiesittäytymään yhtenä sellaisena sanomalehtenä, joka ei ollut liian tungetteleva Linderghiä kohtaan. Sanomalehti oli kuitenkin seuraamassa aktiivisesti hänen perhe-elämänsä kehittymistä. Kun Lindberghin perhe joutuivakavan rikoksen uhriksi, sanomalehti suhtautuihäneen myötätuntoisesti ja sympatisoiden. Lindbergh päätyy kuitenkin pakenemaan Yhdysvalloista, jolloin The New York Timesesiintyyymmärtävänsä asian laidan, eikä kritisoihäntä siitä.
Lindberghin siirryttyä Eurooppaan ja alkaessa seurustelemaan sellaisten tahojen kanssa, joita The New York Times kritisoi jyrkästi, lehti ei vielä silloinkaan tyrmännyt hänen positiivista julkisuuskuvaansa, vaikka kirjoitettujen artikkeleidenmäärä vähenikin huomattavasti aiemmasta. Vasta kun Lindbergh palaa Yhdysvaltoihin ja alkoi ottamaan osaa aiempaa enemmän politiikkaan, sanomalehden suhtautuminen alkaa muuttuu. Lehti alkoi julkaisemaan aiempaa enemmän Lindberghiä kritisoivaa materiaalia jareilussakahdessa vuodessa hänen julkisuuskuvansa kehittyi siihen pisteeseen, ettei hän enää ollut lehden silmissä sankari.
Asiasanat: 1900-luku –Yhdysvallat -sanomalehdistö –The New York Times –julkisuus –sankaruus -lentäminen -politiikka | |
dc.format.extent | 81 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | fi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | |
dc.subject | 1900-luku, Yhdysvallat, sanomalehdistö, The New York Times, julkisuus, sankaruus, lentäminen, politiikka | |
dc.title | Myrskyisä Julkisuus - Charles A. Lindberghin julkisuuskuva The New York Times -lehdessä 1927-1941 | |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.rights.accessrights | avoin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe20201220101531 | |
dc.contributor.faculty | fi=Humanistinen tiedekunta|en=Faculty of Humanities| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Yleinen historia|en=European and World History| | |
dc.contributor.department | fi=Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos|en=School of History, Cultural Research and Art Studies| | |