Omaisuusarvon arvonmääritys ja arvonsäilyvyys hedonisella analyysillä : Case: Ajoneuvot
Enberg, Teemu (2020-12-07)
Omaisuusarvon arvonmääritys ja arvonsäilyvyys hedonisella analyysillä : Case: Ajoneuvot
Enberg, Teemu
(07.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101262
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101262
Tiivistelmä
Yksi kotitalouksien suurimmista investoinneista on auto, mikä on myös monelle yritykselle tärkeä työväline. Hintavien investointien kohdalla huomioidaan ostohetkellä usein tuotteen jälleenmyyntiarvo, joten arvonsäilyvyys on merkittävä tekijä ostopäätöksenteossa. Lyhyen omistussuhteen keston ja vanhan autokannan vuoksi Suomessa on suuri käytettyjen autojen markkina suhteessa koko automarkkinaan. Tämän takia ajoneuvon arvonsäilyvyys ja siihen vaikuttavien tekijöiden merkitsevyys ovat myös kansantalouden näkökulmasta tärkeä ymmärtää poliittisessa päätöksenteossa.
Tässä tutkielmassa selvitettiin kuinka vahvasti mitkäkin tekijät vaikuttavat Suomessa ajoneuvon hintaan ja arvonsäilyvyyteen hedonisella analyysillä. Tutkielma toteutettiin osittain toimeksiantona Secto Oy:lle. Tutkielman teoria pohjautuu Sherwin Rosenin (1974) hedoniseen hintateoriaan. Teoria perustuu ajatukseen, että hyödykkeen eri ominaisuuksille voi johtaa omat erilliset hinnat ja kuluttajat arvostavat tuotteita niiden eri ominaisuuksien tuoman hyödyn mukaan. Tuloksia on tarkoitus hyödyntää teorian lisäksi myös käytännössä, joten malliksi valikoitui log-lineaarinen regressiomalli, jossa jatkuvien muuttujien kertoimet selittävät muuttujien hintaelastisuutta. Mikäli ajoneuvon hinta uutena perustuu kaikkeen mahdolliseen informaatioon ajoneuvon laadusta ja tämä hinta lisätään regressioon selittämään ajoneuvon jälleenmyyntiarvoa, muiden teknisten ominaisuuksien vaikutukset eivät olisi tilastollisesti merkitseviä. Muutoin tilastollisesti merkitsevien ominaisuuksien suhteellinen arvo muuttuisi, kun ajoneuvo siirtyy ensimarkkinalta jälleenmyyntimarkkinaan. Tutkimuksen tuloksia verrattiin Saksan ja Kreikan markkinoiden vastaaviin tutkimuksiin.
Suomessa uusissa ajoneuvoissa moottorin teho ja iskutilavuus vaikuttivat enemmän ajoneuvon hintaan kuin Saksassa ja Kreikassa. Sen sijaan polttoainekulutuksella, joka saatiin laskennallisesti hiilidioksidipäästöistä, oli huomattavasti pienempi vaikutuskerroin. Vähittäismyyntihinnan lisääminen käytetyn ajoneuvon hintaa selittävään malliin ei poistanut kaikkien aineellisten tekijöiden eikä brändien merkitsevyyttä, vaikka aineellisten muuttujien vaikutuskertoimet pienenivätkin. Teho, vaihteisto ja kahdestakymmenestäkuudesta kymmenen automerkkiä vaikuttivat merkittävästi arvonsäilyvyyteen. Joko ostajan preferenssit ominaisuuksien suhteen eroavat merkittävästi riippuen siitä, onko kyseessä uuden ajoneuvon vai käytetyn ajoneuvon hankinta tai markkinoilla ovat eri ostajat vähittäismyynnissä ja jälkimarkkinassa. Käytetty ajoneuvo ei kuitenkaan ole selkeä substituutti uudelle ajoneuvolle.
Tässä tutkielmassa selvitettiin kuinka vahvasti mitkäkin tekijät vaikuttavat Suomessa ajoneuvon hintaan ja arvonsäilyvyyteen hedonisella analyysillä. Tutkielma toteutettiin osittain toimeksiantona Secto Oy:lle. Tutkielman teoria pohjautuu Sherwin Rosenin (1974) hedoniseen hintateoriaan. Teoria perustuu ajatukseen, että hyödykkeen eri ominaisuuksille voi johtaa omat erilliset hinnat ja kuluttajat arvostavat tuotteita niiden eri ominaisuuksien tuoman hyödyn mukaan. Tuloksia on tarkoitus hyödyntää teorian lisäksi myös käytännössä, joten malliksi valikoitui log-lineaarinen regressiomalli, jossa jatkuvien muuttujien kertoimet selittävät muuttujien hintaelastisuutta. Mikäli ajoneuvon hinta uutena perustuu kaikkeen mahdolliseen informaatioon ajoneuvon laadusta ja tämä hinta lisätään regressioon selittämään ajoneuvon jälleenmyyntiarvoa, muiden teknisten ominaisuuksien vaikutukset eivät olisi tilastollisesti merkitseviä. Muutoin tilastollisesti merkitsevien ominaisuuksien suhteellinen arvo muuttuisi, kun ajoneuvo siirtyy ensimarkkinalta jälleenmyyntimarkkinaan. Tutkimuksen tuloksia verrattiin Saksan ja Kreikan markkinoiden vastaaviin tutkimuksiin.
Suomessa uusissa ajoneuvoissa moottorin teho ja iskutilavuus vaikuttivat enemmän ajoneuvon hintaan kuin Saksassa ja Kreikassa. Sen sijaan polttoainekulutuksella, joka saatiin laskennallisesti hiilidioksidipäästöistä, oli huomattavasti pienempi vaikutuskerroin. Vähittäismyyntihinnan lisääminen käytetyn ajoneuvon hintaa selittävään malliin ei poistanut kaikkien aineellisten tekijöiden eikä brändien merkitsevyyttä, vaikka aineellisten muuttujien vaikutuskertoimet pienenivätkin. Teho, vaihteisto ja kahdestakymmenestäkuudesta kymmenen automerkkiä vaikuttivat merkittävästi arvonsäilyvyyteen. Joko ostajan preferenssit ominaisuuksien suhteen eroavat merkittävästi riippuen siitä, onko kyseessä uuden ajoneuvon vai käytetyn ajoneuvon hankinta tai markkinoilla ovat eri ostajat vähittäismyynnissä ja jälkimarkkinassa. Käytetty ajoneuvo ei kuitenkaan ole selkeä substituutti uudelle ajoneuvolle.