Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuvantamistutkimuksissa käyvien potilaiden tyytyväisyys röntgenhoitajan toimintaan

Kiiskinen, Päivi (2020-12-08)

Kuvantamistutkimuksissa käyvien potilaiden tyytyväisyys röntgenhoitajan toimintaan

Kiiskinen, Päivi
(08.12.2020)
Katso/Avaa
Kiiskinen_Paivi_opinnayte.pdf (833.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102677
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata kuvantamistutkimuksissa käyvien potilaiden tyytyväisyyttä röntgenhoitajien toimintaan. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää iän ja sukupuolen yhteyttä potilaiden tyytyväisyyteen ja löytää röntgenhoitajan työn kehittämiskohteita potilaiden arvioimina. Tavoitteena oli tuottaa röntgenhoitajan työtä koskevaa tietoa, ja siten edistää röntgenhoitajan työn kehittämistä ja laadun parantamista.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kuvantamistutkimuksissa käyvät potilaat. Aineisto kerättiin kolmesta yliopistosairaalasta Hoitotyön potilaspalaute (HoPP) -mittarilla, joka on saanut American Nurses Credentialing Centerin (ANCC) hyväksynnän. Alkuperäistä mittaria muokattiin siten, että se soveltui käytettäväksi myös röntgenhoitajan toiminnan arviointiin. Mittari koostui 22 väittämästä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Väittämiin vastaaminen tapahtui 5-portaisella Likert-asteikolla. Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja tekstiaineisto laadullisella sisällönanalyysillä.

Aineisto käsitti 400 kuvantamistutkimuksessa käyneen potilaan (18–87-vuotta) kyselylomakkeen vastaukset. Vastaajista naisia oli 61 % ja miehiä 39 %. Potilaat olivat hyvin tyytyväisiä kuvantamistutkimuksissa saamaansa hoitoon. Potilaiden tyytyväisyys oli korkeinta kohteliaisuuden ja kunnioituksen, hoidon koordinoinnin ja huolellisen kuuntelemisen osa-alueissa. Matalinta potilaiden tyytyväisyys oli tyytymättömän potilaan luottamuksen palauttamisen osa-alueessa. Taustamuuttujista iällä ja sukupuolella ei ollut yhteyttä potilaiden kokemaan tyytyväisyyteen. Röntgenhoitajan työn kehittämiskohteet potilaiden arvioimina ovat kohteliaisuuden ja kunnioittamisen osa-alueen osalta vuorovaikutustaitojen parantaminen, hoidon koordinoinnin osa-alueen osalta kuvausaikataulussa pysyminen ja potilasohjauksen osa-alueen osalta varmistuminen, että potilas ymmärtää ja kuulee annetut ohjeet.

Tulosten perusteella röntgenhoitajien toiminta on korkea laatuista. Hoitotyösensitiivistä laadun arviointia tarvitaan röntgenhoitajan työn osalta jatkossakin laadun varmistamiseksi ja kehittämiskohteiden löytämiseksi. Potilastyytyväisyyskyselyt ovat mahdollisuus kuulla potilaan tarpeita, ja siten edistää potilaslähtöisen hoidon toteutumista.
 
The purposes of this Master’s thesis were to describe a patient satisfaction with the radiographer’s practice in imaging examinations, to analyze relationship between patient satisfaction and background factors as age and gender and to find out the development areas of the radiographer’s practice. The aim was to produce information about the work of the radiographers and thus to promote the development and improvement of the quality of the radiographer's practice.

The target group of the study was patients who were undergoing imaging examinations. The data was collected from the three university hospitals using the Nursing Care Feedback questionnaire which has been approved by the American Nurses Credentialing Center (ANCC). The original questionnaire was modified to evaluate the radiographer’s practice better. The questionnaire contained 22 items with a 5-point Likert scale and one open-ended question. The quantitative data was analyzed statistically, and qualitative content analysis was used for text material.

The data consisted of responses from 400 patients (18–87 years). 61 % of the participants were women and 39 % were men. Patients were very satisfied with care they received during the imaging examinations. Patient satisfaction was highest in the areas of courtesy and respect, care coordination and careful listening. The lowest patient satisfaction was in the area of the service recovery. Background variables of age and gender had no relation with patient satisfaction. According to the patients’ responses the development areas of radiographer's practice are the improvement of interaction skills in the category of courtesy and respect, staying on schedule in the category of care coordination and giving instructions understandably and loudly in the category of patient education.

Based on the results radiographer’s practice is of high quality. Nursing-sensitive quality assessment will be needed in radiographer’s practice to ensure quality and to find areas of improvement. Patient satisfaction surveys are an opportunity to hear patient needs and thus to improve the implementation of patient-centered care.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4904]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste