Reaalioptiomenetelmän käyttö yrityksen strategisessa johtamisessa
Haapaporras, Santeri (2020-12-22)
Reaalioptiomenetelmän käyttö yrityksen strategisessa johtamisessa
Haapaporras, Santeri
(22.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201223102876
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201223102876
Tiivistelmä
Yritykset toimivat tänä päivänä ympäristössä, johon sisältyy paljon erilaisia epävarmuustekijöitä sekä mahdollisuuksia. Ongelmana on, että perinteiset menetelmät investointipäätöksenteossa eivät kykene riittävän hyvin ottamaan huomioon jatkuvista olosuhteiden muutoksista johtuvia uusia uhkia ja mahdollisuuksia. Yhtenä ratkaisuna tähän ongelmaan on tarjottu reaalioptiomenetelmän käyttöä. Reaalioptiot ovat finanssimaailmasta tuttujen finanssioptioiden vastine reaaliomaisuudelle, joita voidaan hyödyntää samalla tapaa kuin finanssioptioita, käyttökohteena ollessa yrityksen strategiset investoinnit. Vaiheistamalla investointeja reaalioptioiden avulla, yritys kykenee eristämään investoinnin uhkapotentiaalia samalla säilyttäen mahdollisuuksien ikkunan avoinna. Reaalioptiot voidaan nähdä sekä arvonmäärityksen, että strategisen johtamisen työkaluna. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia reaalioptiomenetelmän soveltumista käytettäväksi yrityksen strategisen johtamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toiminta-analyyttisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen osuus pohjautuu aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin, joskin kirjallisuutta aiheesta oli heikosti saatavilla. Aihetta käsiteltiin sekä yleisellä tasolla, että strategisen johtamisen näkökulmasta. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin teemahaastaluiden avulla, mitä varten haastateltiin kolmea eri henkilöä, jotka jokainen toi esille näkemyksiä reaalioptioiden käytöstä edustamansa yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksessa haastatelluissa yrityksissä ei ilmennyt merkittäviä eroavaisuuksia yritysten reaalioptioiden käytön suhteen.
Tutkimuksen tulosten perusteella reaalioptiomenetelmä soveltuu hyvin käytettäväksi osana yrityksen strategista johtamista. Se mahdollistaa investointien tarkastelun pitkäjänteisemmin, parantaa varautumista tulevaisuudessa tapahtuviin muutoksiin, mahdollistaa isomman määrän käynnissä olevia samanaikaisia investointeja, sekä ottaa investoinnin strategisen merkityksen paremmin huomioon. Reaalioptiot ovatkin herättäneet suuria odotuksia akateemisessa maailmassa, mutta niiden omaksuminen yritysmaailmassa on ollut hitaampaa. Yhtenä syynä voidaan pitää monimutkaisia arvonmääritysmenetelmiä. Vaikka reaalioptiomenetelmän hyödyt yrityksen strategisen johtamisen eri osa-alueilla koetaan merkittäviksi, samalla kuitenkin reaalioptiomenetelmän käyttö investointien arvonmäärityksessä koetaan turhaksi tai monimutkaiseksi. Tämä tuli esille myös tutkimuksessa haastateltujen yritysten vastauksissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toiminta-analyyttisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen osuus pohjautuu aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin, joskin kirjallisuutta aiheesta oli heikosti saatavilla. Aihetta käsiteltiin sekä yleisellä tasolla, että strategisen johtamisen näkökulmasta. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin teemahaastaluiden avulla, mitä varten haastateltiin kolmea eri henkilöä, jotka jokainen toi esille näkemyksiä reaalioptioiden käytöstä edustamansa yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksessa haastatelluissa yrityksissä ei ilmennyt merkittäviä eroavaisuuksia yritysten reaalioptioiden käytön suhteen.
Tutkimuksen tulosten perusteella reaalioptiomenetelmä soveltuu hyvin käytettäväksi osana yrityksen strategista johtamista. Se mahdollistaa investointien tarkastelun pitkäjänteisemmin, parantaa varautumista tulevaisuudessa tapahtuviin muutoksiin, mahdollistaa isomman määrän käynnissä olevia samanaikaisia investointeja, sekä ottaa investoinnin strategisen merkityksen paremmin huomioon. Reaalioptiot ovatkin herättäneet suuria odotuksia akateemisessa maailmassa, mutta niiden omaksuminen yritysmaailmassa on ollut hitaampaa. Yhtenä syynä voidaan pitää monimutkaisia arvonmääritysmenetelmiä. Vaikka reaalioptiomenetelmän hyödyt yrityksen strategisen johtamisen eri osa-alueilla koetaan merkittäviksi, samalla kuitenkin reaalioptiomenetelmän käyttö investointien arvonmäärityksessä koetaan turhaksi tai monimutkaiseksi. Tämä tuli esille myös tutkimuksessa haastateltujen yritysten vastauksissa.