Äitiysapplikaation käyttäjän kokema arvo
Nevalainen, Sara (2021-01-07)
Äitiysapplikaation käyttäjän kokema arvo
Nevalainen, Sara
(07.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262803
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262803
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan äidit hakevat tukea erilaisiin ja uusiin tilanteisiin digitaalisista palveluista. Markkinoille rantautuneet äitiysapplikaatiot ovat äideille suunnattuja mobiilisovelluksia, joiden avulla äidit voivat seurata raskauden etenemistä ja saada tukea raskauden eri vaiheisiin. Huolimatta Suomen laadukkaasta ja maailmallakin tunnetusta neuvolajärjestelmästä, on huomattu, että myös suomalaiset äidit käyttävät äitiysapplikaatioita erittäin aktiivisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten äitien kokemuksia äitiysapplikaatioiden käytöstä koetusta arvosta ja sen muodostumisesta, jotta voitaisiin ymmärtää paremmin millainen äitiysapplikaatio palvelee erityisesti Suomen kohdeyleisöä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään koetun arvon muodostumista moniulotteisena ilmiönä sekä äitien tukemista teknologian avulla. Viitekehys muodostetaan yhdistämällä Woodruffin (1997) arvohierarkiamalli ja Shethin ym. (1991) kulutusarvojen teoria. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella sekä kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulosten perusteella suomalaisten äitien kokema arvo muodostuu funktionaalisesta, sosiaalisesta, emotionaalisesta, episteemisestä ja kontekstisidonnaisesta arvoulottuvuudesta.
Äitiysapplikaation käytön tavoitteena tunnistettiin informaation saaminen ja raskauden etenemisen seuranta. Äitiysapplikaation käytön seurauksia olivat uuden oppiminen, tuki raskauden eri vaiheisiin, raskauden konkretisoituminen sekä itsevarmuuden lisääntyminen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että funktionaaliset ja episteemiset arvotekijät ovat erittäin merkittäviä äitiysapplikaation käytön jatkuvuuden ja lopettamisen osalta. Äitiysapplikaatioihin liitetään erilaisia toiveita, mutta niitä kohtaan ei aseteta suuria tavoitteita tai odotuksia. Viihteelliset elementit eivät korostuneet merkityksellisesti käytön motiiveina. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin käsitys siitä, millainen äitiysapplikaatio on etenkin suomalaiselle kohdeyleisölle optimaalinen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään koetun arvon muodostumista moniulotteisena ilmiönä sekä äitien tukemista teknologian avulla. Viitekehys muodostetaan yhdistämällä Woodruffin (1997) arvohierarkiamalli ja Shethin ym. (1991) kulutusarvojen teoria. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella sekä kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulosten perusteella suomalaisten äitien kokema arvo muodostuu funktionaalisesta, sosiaalisesta, emotionaalisesta, episteemisestä ja kontekstisidonnaisesta arvoulottuvuudesta.
Äitiysapplikaation käytön tavoitteena tunnistettiin informaation saaminen ja raskauden etenemisen seuranta. Äitiysapplikaation käytön seurauksia olivat uuden oppiminen, tuki raskauden eri vaiheisiin, raskauden konkretisoituminen sekä itsevarmuuden lisääntyminen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että funktionaaliset ja episteemiset arvotekijät ovat erittäin merkittäviä äitiysapplikaation käytön jatkuvuuden ja lopettamisen osalta. Äitiysapplikaatioihin liitetään erilaisia toiveita, mutta niitä kohtaan ei aseteta suuria tavoitteita tai odotuksia. Viihteelliset elementit eivät korostuneet merkityksellisesti käytön motiiveina. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin käsitys siitä, millainen äitiysapplikaatio on etenkin suomalaiselle kohdeyleisölle optimaalinen.