Oppilaiden internet-tiedonhakutaidot alakoulun viidennellä luokalla
Terho, Mikko (2020-12-31)
Oppilaiden internet-tiedonhakutaidot alakoulun viidennellä luokalla
Terho, Mikko
(31.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262792
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262792
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaiset viidesluokkalaisten tiedonhakutaidot ovat. Tutkimuksessa tutkitaan, millaisia prosesseja viidesluokkalaisten tiedonhakuun sisältyy ja mitkä toiminnot johtavat onnistuneeseen tai epäonnistuneeseen tiedonhakuun. Yleinen käsitys on, että digitaalisena aikana syntyneet lapset ovat taitavia tekemään tiedonhakua, mutta useat tutkimukset ovat todistaneet tämän uskomuksen vääräksi.
Tein kvalitatiivisen tutkimuksen kuvaillakseni kuinka viidesluokkalaiset lapset toimivat hakiessaan tietoa internetin hakukoneella. Tutkin 14:ta viidesluokkalaista oppilasta, joilla oli käytössä tiedonhakuun soveltuva iPad. Tutkimus toteutettiin videoimalla oppilaiden ruutua heidän vastatessa 12 kysymykseen, jotka vaativat internet-tiedonhakua. Tutkimustulokset teemoiteltiin oppilaiden oikeiden vastausten perusteella.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden tiedonhakujen määrä oli yhteydessä oikeisiin vastauksiin. Oppilaat käyttivät tiedonhauissa luonnollista kieltä eivätkä osanneet kriittisesti arvioida hakutuloksia tai löytynyttä tietoa. Oppilailla oli vaikeuksia luoda aiheista kokonaiskuvaa. Oppilaat tekivät useasti vain yhden haun kysymystä kohden etsiessään tietoa. Ikä ja kognitiivinen kehitys ovat todettu tärkeämmäksi tekijäksi kuin aikaisempi internetin käyttömäärä tiedonhaun onnistumisen kannalta
Oppilaiden lähdekriittisyyden puute ja vajavaisuudet taidoissa muodostaa avainsanoja ovat huolestuttavia. Tulevaisuudessa olisi tärkeää antaa oppilaille enemmän hyvään tiedonhakuun tähtäävää opetusta sekä työkaluja muodostaa avainsanoja.
Tein kvalitatiivisen tutkimuksen kuvaillakseni kuinka viidesluokkalaiset lapset toimivat hakiessaan tietoa internetin hakukoneella. Tutkin 14:ta viidesluokkalaista oppilasta, joilla oli käytössä tiedonhakuun soveltuva iPad. Tutkimus toteutettiin videoimalla oppilaiden ruutua heidän vastatessa 12 kysymykseen, jotka vaativat internet-tiedonhakua. Tutkimustulokset teemoiteltiin oppilaiden oikeiden vastausten perusteella.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden tiedonhakujen määrä oli yhteydessä oikeisiin vastauksiin. Oppilaat käyttivät tiedonhauissa luonnollista kieltä eivätkä osanneet kriittisesti arvioida hakutuloksia tai löytynyttä tietoa. Oppilailla oli vaikeuksia luoda aiheista kokonaiskuvaa. Oppilaat tekivät useasti vain yhden haun kysymystä kohden etsiessään tietoa. Ikä ja kognitiivinen kehitys ovat todettu tärkeämmäksi tekijäksi kuin aikaisempi internetin käyttömäärä tiedonhaun onnistumisen kannalta
Oppilaiden lähdekriittisyyden puute ja vajavaisuudet taidoissa muodostaa avainsanoja ovat huolestuttavia. Tulevaisuudessa olisi tärkeää antaa oppilaille enemmän hyvään tiedonhakuun tähtäävää opetusta sekä työkaluja muodostaa avainsanoja.