Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhteisyritys strategisena valintana : case energia-alan yhteisyritys

Koskinen, Eveliina (2021-01-05)

Yhteisyritys strategisena valintana : case energia-alan yhteisyritys

Koskinen, Eveliina
(05.01.2021)
Katso/Avaa
Koskinen_Eveliina_opinnayte.pdf (898.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262796
Tiivistelmä
Tämän päivän organisaatiot kohtaavat paineita kehittyä ja vastata haasteisiin, joita esimerkiksi ilmastonmuutos, palveluportfolion laajentamisen tarve ja kilpailun kiihtyminen asettavat. Sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatiot ovat pyrkineet sopeutumaan toimintaympäristön muutoksiin allianssisuhteisiin nojaamalla. Palvelutuotannon vaatimusten yleistymisen myötä myös allianssin osapuolten palvelutoimintojen ulkoistaminen erillisiin verkoston osapuolille ja muille organisaatioille palvelua tarjoaviin palvelukeskusorganisaatioihin on yleistynyt. Strategisella allianssilla tavoitellaan osapuolten yhdessä tuottamaa strategista etua, joka näyttäytyy erityisesti kilpailluilla toimialoilla selviytymisen edellytyksenä. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa, mikä on strategista allianssia edustavan yhteisyrityksen merkitys kilpailuedun kannalta. Kohdeorganisaatio on kotimaisten energiayhtiöiden toimesta perustettu yhteiskonserni, joka koostuu sähkönmyynti- ja palveluyhtiöstä. Tutkielmassa kartoitetaan yhteisyrityksen perustamisen motiiveja sekä sitä, mitä onnistumisen edellytyksiä strategisen allianssin toteutukseen liittyy. Tutkimusongelmia lähestytään resurssipohjaisen näkemyksen ja strategisen uudistumisen teoreettisista näkökulmista. Tutkielma on tutkimusotteeltaan toiminta-analyyttinen tapaustutkimus. Tutkielman tutkimusmetodologiaksi on valittu laadullinen tutkimus ja se perustuu empiriasta hankittuun aineistoon, joka on kerätty haastattelemalla kohdeorganisaation asiantuntijoita sekä hyödyntämällä kohdeorganisaation toimialan uutisointia. Tutkimus osoittaa, että empiiriset havainnot vastaavat aiempaa teoreettista aineistoa. Tutkielman johtopäätöksinä todetaan, että yhteisyrityksen motiivit kytkeytyvät toimialaspesifisten muutosvoimien vaikutukseen, resurssien yhdistämiseen sekä resurssien, toimintatapojen ja liiketoiminnan uudistamisen tarpeeseen. Strategisen allianssin keskeisiksi onnistumisen elementeiksi nousevat allianssin osapuolten kulttuurinen ja strateginen yhteensopivuus, allianssin johtamisosaaminen, yhtenäisen kulttuurin luominen ja henkilöstön sitouttaminen muutokseen. Yhteenvetona esitetään, että strategisen allianssin kilpailuetu perustuu verkostoitumisen kautta saatavien resurssien yhdistämiseen ja johtamiseen sekä resurssien, toimintatapojen ja liiketoiminnan onnistuneeseen uudistamiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4833]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste