Muotoiluoppiminen käsitöissä - käsityönopettajien näkemyksiä muotoiluoppimisesta muotoilupainotteisessa peruskoulussa
Laine, Juuso (2021-01-03)
Muotoiluoppiminen käsitöissä - käsityönopettajien näkemyksiä muotoiluoppimisesta muotoilupainotteisessa peruskoulussa
Laine, Juuso
(03.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262789
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262789
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä muotoiluoppimisen toteuttaminen
tarkoittaa käsityönopettajien (N=3) kokemana. Tutkimus on kohdistunut
muotoilupainotteiseen peruskouluun. Muotoilu on Perusopetuksen
opetussuunnitelman (2014) perusteella olennainen osa käsityön sisältöjä.
Muotoiluoppimisen tutkiminen osana käsityötä on ollut toistaiseksi vähäistä.
Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentuu muotoilun, muotoiluoppimisen ja
muotoiluajattelun ympärille. Näitä käsitteitä tarkastellaan osana käsityöprosessia.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja sen tutkimusote on
fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen perusteella muotoiluoppiminen ilmentyy käsitöissä muotoiluprosessina,
jonka avulla opitaan havainnoimaan ja ratkaisemaan ongelmia. Lisäksi se ilmentyy
pedagogisina käytänteinä, jotka korostavat oppilaan aktiivista roolia ja
oppilaslähtöisyyttä. Opettajat kokevat muotoiluoppimisen laajentavan
käsityönopetuksen tavoitteita ja sisältöjä. Opetuksen ajalliset resurssit, oppilaiden
erilaiset lähtökohdat ja opettajien oma kompetenssi koettiin muotoiluoppimisen
toteuttamisen haasteiksi. Oppilaan näkökulmasta muotoiluoppimisen nähdään
kehittävän tulevaisuudessa tarvittavia taitoja, jotka liitetään osaksi muotoiluajattelua.
tarkoittaa käsityönopettajien (N=3) kokemana. Tutkimus on kohdistunut
muotoilupainotteiseen peruskouluun. Muotoilu on Perusopetuksen
opetussuunnitelman (2014) perusteella olennainen osa käsityön sisältöjä.
Muotoiluoppimisen tutkiminen osana käsityötä on ollut toistaiseksi vähäistä.
Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentuu muotoilun, muotoiluoppimisen ja
muotoiluajattelun ympärille. Näitä käsitteitä tarkastellaan osana käsityöprosessia.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja sen tutkimusote on
fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen perusteella muotoiluoppiminen ilmentyy käsitöissä muotoiluprosessina,
jonka avulla opitaan havainnoimaan ja ratkaisemaan ongelmia. Lisäksi se ilmentyy
pedagogisina käytänteinä, jotka korostavat oppilaan aktiivista roolia ja
oppilaslähtöisyyttä. Opettajat kokevat muotoiluoppimisen laajentavan
käsityönopetuksen tavoitteita ja sisältöjä. Opetuksen ajalliset resurssit, oppilaiden
erilaiset lähtökohdat ja opettajien oma kompetenssi koettiin muotoiluoppimisen
toteuttamisen haasteiksi. Oppilaan näkökulmasta muotoiluoppimisen nähdään
kehittävän tulevaisuudessa tarvittavia taitoja, jotka liitetään osaksi muotoiluajattelua.