Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muotoiluoppiminen käsitöissä - käsityönopettajien näkemyksiä muotoiluoppimisesta muotoilupainotteisessa peruskoulussa

Laine, Juuso (2021-01-03)

Muotoiluoppiminen käsitöissä - käsityönopettajien näkemyksiä muotoiluoppimisesta muotoilupainotteisessa peruskoulussa

Laine, Juuso
(03.01.2021)
Katso/Avaa
Laine_Juuso_opinnayte.pdf (739.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262789
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä muotoiluoppimisen toteuttaminen
tarkoittaa käsityönopettajien (N=3) kokemana. Tutkimus on kohdistunut
muotoilupainotteiseen peruskouluun. Muotoilu on Perusopetuksen
opetussuunnitelman (2014) perusteella olennainen osa käsityön sisältöjä.
Muotoiluoppimisen tutkiminen osana käsityötä on ollut toistaiseksi vähäistä.

Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentuu muotoilun, muotoiluoppimisen ja
muotoiluajattelun ympärille. Näitä käsitteitä tarkastellaan osana käsityöprosessia.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja sen tutkimusote on
fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimuksen perusteella muotoiluoppiminen ilmentyy käsitöissä muotoiluprosessina,
jonka avulla opitaan havainnoimaan ja ratkaisemaan ongelmia. Lisäksi se ilmentyy
pedagogisina käytänteinä, jotka korostavat oppilaan aktiivista roolia ja
oppilaslähtöisyyttä. Opettajat kokevat muotoiluoppimisen laajentavan
käsityönopetuksen tavoitteita ja sisältöjä. Opetuksen ajalliset resurssit, oppilaiden
erilaiset lähtökohdat ja opettajien oma kompetenssi koettiin muotoiluoppimisen
toteuttamisen haasteiksi. Oppilaan näkökulmasta muotoiluoppimisen nähdään
kehittävän tulevaisuudessa tarvittavia taitoja, jotka liitetään osaksi muotoiluajattelua.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste