Itse- ja vertaisarviointi matematiikan opetuksessa
Palm, Pinja (2021-01-26)
Itse- ja vertaisarviointi matematiikan opetuksessa
Palm, Pinja
(26.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094169
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094169
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa analysoidaan kirjallisuuden perusteella, miten oppimiskäsityksen muutos on vaikuttanut matematiikan oppiaineen arviointiin, ja miten itse- ja vertaisarviointi arviointimenetelminä vastaavat nykyisen oppimiskäsityksen tarpeisiin. Nykyajan konstruktivistinen oppimiskäsitys painottaa oppijan omaa aktiivista roolia ja oppijan aiemmin omaksumien tietojen ja taitojen merkitystä uuden oppimisessa. Perinteiseksi koettu opetus- ja arviointityyli eivät ota näitä ominaisuuksia huomioon. Arvioinnissa korostetaankin nykyään yhä enenevissä määrin formatiivista oppimisen arviointia. Itse- ja vertaisarviointi ovat oppimisen arvioinnin työkaluja. Tutkimuksissa on löydetty yh-teyksiä oppilaan matematiikan oppimisen edellytysten, kuten esimerkiksi matemaattisen ajattelun kielentämisen taidon tai minäpystyvyyden tunteen, ja itse- ja vertaisarvioinnin välillä.