Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medialukutaidon opettaminen 8.-luokkalaisten S2-oppikirjoissa: : tehtävänantojen verbit tekstitoimintaa ohjaamassa

Palokankare, Tiina (2021-02-04)

Medialukutaidon opettaminen 8.-luokkalaisten S2-oppikirjoissa: : tehtävänantojen verbit tekstitoimintaa ohjaamassa

Palokankare, Tiina
(04.02.2021)
Katso/Avaa
Palokankare_Tiina_opinnayte.pdf (559.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094241
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada kokonaiskäsitys siitä, mitä aiheita medialukutaidosta opetetaan ja miten sitä opetetaan 8.-luokkalaisten suomi toisena kielenä- eli S2-oppikirjoissa. Selvitän tätä tarkastelemalla medialukutaitoaiheisten tehtävien verbejä ja niissä esiintyvää tekstitoimintaa. Oletuksenani on, että medialukutaidon aiheita käsiteltäisiin laajasti ja monin erilaisin verbein, mutta tekstitoiminta keskittyisi mekaanisiin, lukemista ja kirjoittamista vaativiin tehtäviin (Aalto, Mustonen & Tukia 2009: 413–414; Hyvä medialukutaito 2013: 18–19; Kauppinen ym. 2008: 211–214, 218–
221).
Tutkimusaineistoni rakentuu yhteensä neljästä oppikirjasta: Särmän luku- ja S2-tehtäväkirjasta sekä Tekstitaiturin luku- ja S2-tehtäväkirjasta. Oppikirjalla tarkoitan tässä tutkimuksessa sekä luku- että tehtäväkirjoja. Kyseiset oppikirjat valikoituivat mukaan tutkimukseen lähinnä sisältönsä ansiosta. Vaikka sarjojen lukukirjat on suunnattu ensisijaisesti suomea äidinkielenään opiskeleville, niitä käytetään kuitenkin myös osana suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetusta. Medialukutaidon opettamisen kokonaiskuvan hahmottamiseksi otan siis myös lukukirjat mukaan tähän tutkimukseen. Tutkimusmetodeina käytän tyypittelyä ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa on mukana myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tyypittelyn teen käsin aineiston rajallisuuden vuoksi, sisällönanalyysissa käytän Nvivo ohjelmaa.
Saadut tulokset ovat oletusteni mukaisia. Molemmissa kirjasarjoissa medialukutaitoa käsitellään monien eri aiheiden avulla, vaikka sarjojen välillä on havaittavissa myös eroja käsitellyissä seikoissa. Erilaisia verbejä on runsaasti, lukukirjoissa enemmän ja monipuolisemmin kuin tehtäväkirjoissa. Lukumäärällisesti laskettuna tyypillisimpien verbien joukkoon oppikirjojen tehtävänannoissa kuuluvat muun muassa verbit kirjoittaa, lukea, valita ja tutkia. Kirjasarjojen välillä ero verbien lukumäärässä näkyy lähinnä lukukirjoissa: Särmässä on enemmän eri verbejä kuin Tekstitaiturissa. Tekstitoiminnassa painottuvat lukeminen, kirjoittaminen ja mekaaniset merkitsemistehtävät. Kirjasarjojen välillä on eroja tässäkin: Särmässä painottuu lukeminen, Tekstitaiturissa kirjoittaminen. Särmässä on tasaisemmin erilaista tekstitoimintaa ilmentäviä tehtävänantoja kuin Tekstitaiturissa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste