Parafoveassa olevan tavuviivan vaikutus lukemiseen aloittelevilla lukijoilla
Rantala, Essi (2021-01-28)
Parafoveassa olevan tavuviivan vaikutus lukemiseen aloittelevilla lukijoilla
Rantala, Essi
(28.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094236
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094236
Tiivistelmä
Suomenkielisiä lapsia ohjataan jo varhaisessa vaiheessa lukemaan sanoja niiden tavutuksen avulla. Tutkimusnäytön perusteella tavutus saattaa kuitenkin häiritä jo aloittelevien lukijoiden lukemista. Toisaalta vaikka sanan lukemista voi häiritä tavutus tarkan näön alueella, sen ulkopuolella – eli parafoveassa – tavuviivasta voisi päinvastoin olla hyötyä: luettaessa päähuomio on usein luettavassa sanassa, mutta parafoveastakin voidaan saada informaatiota, joka helpottaa sanan lukemista katseen kohdistuessa siihen. Lasten tiedetään saavan seuraavasta sanasta kirjaininformaatiota, mutta tämä voi olla visuaalisen – eli ei kielellisen – tason ilmiö. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, pystyvätkö aloittelevat lukijat hyödyntämään parafoveasta saatavaa tavuinformaatiota.
Tutkimuksessa 1.- ja 2.-luokkalaisten silmänliikkeet rekisteröitiin heidän lukiessaan virkkeitä tietokoneen näytöltä. Virkkeissä oli kaksi- tai kolmitavuinen kohdesana. Tutkimuksessa hyödynnettiin tekniikkaa, jossa luettavaa tekstiä pystytään muuttamaan ilman että lukija on siitä tietoinen. Mahdollinen muutos tapahtui koehenkilön siirtäessä katseen kohdesanaan. Ollessaan parafoveassa kohdesanat olivat suomen tavutussääntöjen perusteella oikein tai väärin tavutettuja tai tavuttamattomia. Katseen kohdistuessa kohdesanaan tämä oli aina tavuttamattomassa muodossa.
Ensimmäinen tutkimuskysymys oli, saadaanko parafoveasta ylipäätään mitään informaatiota. Tätä tutkittiin vertailemalla tilanteita, joissa parafoveassa oleva sana oli väärin tavutettu tai tavuttamaton. Hypoteesina oli, että muutos häiritsisi sanan lukemista, eli että väärin tavutettu sana prosessoitaisiin hitaammin kuin tavuttamaton. Tulokset tukivat hypoteesin toteutumista. Toinen tutkimuskysymys oli, että mikäli parafoveasta saadaan informaatiota, onko se visuaalista vai tavuinformaatiota. Tätä tarkasteltiin vertailemalla tilanteita, joissa parafoveassa oleva sana oli oikein tai väärin tavutettu. Hypoteesina oli, että oikein tavutettu sana prosessoitaisiin nopeammin, eli että parafoveasta saataisiin tavuinformaatiota. Tulokset eivät tukeneet tätä. Tämän tutkimuksen perusteella ei voida tehdä johtopäätöstä siitä, että 1.- ja 2.-luokkalaiset saisivat parafoveasta tavuinformaatiota vaan heidän saamansa informaatio on visuaalista.
Tutkimuksessa 1.- ja 2.-luokkalaisten silmänliikkeet rekisteröitiin heidän lukiessaan virkkeitä tietokoneen näytöltä. Virkkeissä oli kaksi- tai kolmitavuinen kohdesana. Tutkimuksessa hyödynnettiin tekniikkaa, jossa luettavaa tekstiä pystytään muuttamaan ilman että lukija on siitä tietoinen. Mahdollinen muutos tapahtui koehenkilön siirtäessä katseen kohdesanaan. Ollessaan parafoveassa kohdesanat olivat suomen tavutussääntöjen perusteella oikein tai väärin tavutettuja tai tavuttamattomia. Katseen kohdistuessa kohdesanaan tämä oli aina tavuttamattomassa muodossa.
Ensimmäinen tutkimuskysymys oli, saadaanko parafoveasta ylipäätään mitään informaatiota. Tätä tutkittiin vertailemalla tilanteita, joissa parafoveassa oleva sana oli väärin tavutettu tai tavuttamaton. Hypoteesina oli, että muutos häiritsisi sanan lukemista, eli että väärin tavutettu sana prosessoitaisiin hitaammin kuin tavuttamaton. Tulokset tukivat hypoteesin toteutumista. Toinen tutkimuskysymys oli, että mikäli parafoveasta saadaan informaatiota, onko se visuaalista vai tavuinformaatiota. Tätä tarkasteltiin vertailemalla tilanteita, joissa parafoveassa oleva sana oli oikein tai väärin tavutettu. Hypoteesina oli, että oikein tavutettu sana prosessoitaisiin nopeammin, eli että parafoveasta saataisiin tavuinformaatiota. Tulokset eivät tukeneet tätä. Tämän tutkimuksen perusteella ei voida tehdä johtopäätöstä siitä, että 1.- ja 2.-luokkalaiset saisivat parafoveasta tavuinformaatiota vaan heidän saamansa informaatio on visuaalista.