Digipassi luokanopettajan työkaluna : Laadullinen tutkimus luokanopettajien näkemyksistä digipassista sekä sen yhteydestä digitaaliseen kompetenssiin
Helin, Eerika (2021-01-11)
Digipassi luokanopettajan työkaluna : Laadullinen tutkimus luokanopettajien näkemyksistä digipassista sekä sen yhteydestä digitaaliseen kompetenssiin
Helin, Eerika
(11.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094346
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094346
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä digitaalinen osaaminen on noussut merkittäväksi kansalaistaidoksi, jota tulisi opettaa oppilaille riippumatta kunnasta, koulusta tai opettajasta. Kuitenkin kentällä olevien luokanopettajien digitaalisessa osaamisessa sekä teknologian pedagogisessa käytössä on todettu eroavaisuuksia. Opettajat kaipaavat lisää tukea tieto- ja viestintäteknologian saralla ja tarve konkreettisille malleille on suuri. Digipassi onkin luokanopettajille suunnattu työkalu tukemaan digitaalista opettamista ja oppimista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien näkemyksiä digipassista sekä sen yhteydestä digitaaliseen kompetenssiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla luokanopettajia, joilla oli digipassi käytössään. Haastatteluihin osallistui kahdeksan (N = 8) luokanopettajaa samasta kunnasta. Aineisto kerättiin alkukeväästä 2020. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajat käyttävät digipassia opetuksen suunnittelun tukena, oman opetuksen luovan ideoinnin pohjana sekä oppilaiden aktivoimisessa. Digipassin tärkeimpänä antina nähtiin sen tarjoama konkreettinen malli ja henkinen tuki sekä oppilaiden yhtäläisten digitaalisten tietojen ja taitojen takaaminen. Valtaosa luokanopettajista oli tyytyväisiä digipassin sisältöön, mutta kehitysehdotuksiakin löydettiin, jotta digipassi tukisi mahdollisimman kokonaisvaltaisesti opettajan digitaalista kompetenssia. Luokanopettajat olivat myös sitä mieltä, että digipassi tukee valmiuksia hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksessa. Luokanopettajien näkemyksien mukaan digipassi on myös yhteydessä luokanopettajan digitaaliseen kompetenssiin vahvistavasti. Yhteyttä ei kuitenkaan nähty niiden luokanopettajien kohdalla, joiden digitaalinen osaaminen oli entuudestaan hyvä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että digipassi voisi olla yksi hyvä työkalu, jonka avulla opettajien digitaalisen osaamisen ja teknologian pedagogisen käytön eroavaisuuksia saataisiin kurottua pienemmäksi. Tutkimus tarjoaa myös tärkeää tietoa siitä, millaista sisältöä digipassissa tulisi olla, jotta se tukisi mahdollisimman hyvin opettajan digitaalista kompetenssia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla luokanopettajia, joilla oli digipassi käytössään. Haastatteluihin osallistui kahdeksan (N = 8) luokanopettajaa samasta kunnasta. Aineisto kerättiin alkukeväästä 2020. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajat käyttävät digipassia opetuksen suunnittelun tukena, oman opetuksen luovan ideoinnin pohjana sekä oppilaiden aktivoimisessa. Digipassin tärkeimpänä antina nähtiin sen tarjoama konkreettinen malli ja henkinen tuki sekä oppilaiden yhtäläisten digitaalisten tietojen ja taitojen takaaminen. Valtaosa luokanopettajista oli tyytyväisiä digipassin sisältöön, mutta kehitysehdotuksiakin löydettiin, jotta digipassi tukisi mahdollisimman kokonaisvaltaisesti opettajan digitaalista kompetenssia. Luokanopettajat olivat myös sitä mieltä, että digipassi tukee valmiuksia hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksessa. Luokanopettajien näkemyksien mukaan digipassi on myös yhteydessä luokanopettajan digitaaliseen kompetenssiin vahvistavasti. Yhteyttä ei kuitenkaan nähty niiden luokanopettajien kohdalla, joiden digitaalinen osaaminen oli entuudestaan hyvä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että digipassi voisi olla yksi hyvä työkalu, jonka avulla opettajien digitaalisen osaamisen ja teknologian pedagogisen käytön eroavaisuuksia saataisiin kurottua pienemmäksi. Tutkimus tarjoaa myös tärkeää tietoa siitä, millaista sisältöä digipassissa tulisi olla, jotta se tukisi mahdollisimman hyvin opettajan digitaalista kompetenssia.