Vapauttavaa muotia : Marimekko luomassa uutta pukeutumistapaa ja muovaamassa naiskäsityksiä 1960-luvun Suomessa
Seppänen, Oona (2021-01-04)
Vapauttavaa muotia : Marimekko luomassa uutta pukeutumistapaa ja muovaamassa naiskäsityksiä 1960-luvun Suomessa
Seppänen, Oona
(04.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094212
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094212
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin naisten pukeutumisen vapautumista Suomessa 1960-luvun yhteiskunnallisten muutosten ja naisen roolin muuttumisen seurauksena. Peilaan muutosta Marimekon vaatteiden ja lehtileikkeiden antaman kuvan kautta.
1960-luvulla suomalainen yhteiskunta koki suuria muutoksia ja nämä muutokset heijastuivat naisten elämään. Sukupuoliroolikeskustelut herättivät ajattelemaan tasa-arvoa ja sen toteutumista sukupuolten välillä. Samalla naisten pitämät vaatteet sekä pukeutumistavat kokivat suuria muutoksia.
Vuonna 1951 perustetun Marimekon idea on ollut tarjota värikkäitä vaateita rohkeille naisille, niin sanotuille maritytöille. 1960-luvulla vaatteiden kiinnostus kasvoi, kun yrityksen ideologiat ja arvot sekä vartaloa muovaavista mekoista vapauttavat vaatteet saivat huomiota Yhdysvalloissa asti. Tutkin, miten tämä Marimekon luoma uudenlainen vaatemuoti ja lehtiartikkeleiden naiskuvasto pyrki luomaan uudenlaista naisihannetta ja tekemään naisesta aktiivisemman.
Yritys ja sen työntekijät loivat uusia tapoja olla nainen. Otan lähempään tarkasteluun Marimekon perustajan Armi Ratian sekä vaatesuunnittelijat Vuokko Eskolin-Nurmesniemen ja Annika Rimalan, jotka kaikki olivat muovaamassa Marimekon vaatteita ja ideologiaa vapauttavampaan suuntaa.
Lähteinäni käytän Marimekon arkiston lehtileikkeitä vuosien 1960–1969 välillä, Marimekon vaatteita 1960-luvulta sekä keväällä 2019 suorittamaani Vuokko Eskolin-Nurmesniemen haastattelua. Tutkimukseni on naishistoriallinen ja lukeutuu myös muodinhistoriaan. Käytän tutkimuksessani apunani sukupuolentutkimuksen määritelmiä ja pohdintoja naiseudesta ja sen esitystavoista. Pyrin selvittämään ja etsimään, miten naisen roolia ja naiseutta esitettiin ja muovattiin Marimekon lehtileikkeissä.
Tutkielmani näyttää, miten naiseuden representaatiota muuttuivat mainoskuvissa ja lehtileikkeiden kuvastossa 1960-luvulla, ja miten naisen muoti muuttui pukeutumissääntöjen menettäessä merkitystään ja naisen vartalon vapautuessa aiemmin totutuista normeistaan.
1960-luvulla suomalainen yhteiskunta koki suuria muutoksia ja nämä muutokset heijastuivat naisten elämään. Sukupuoliroolikeskustelut herättivät ajattelemaan tasa-arvoa ja sen toteutumista sukupuolten välillä. Samalla naisten pitämät vaatteet sekä pukeutumistavat kokivat suuria muutoksia.
Vuonna 1951 perustetun Marimekon idea on ollut tarjota värikkäitä vaateita rohkeille naisille, niin sanotuille maritytöille. 1960-luvulla vaatteiden kiinnostus kasvoi, kun yrityksen ideologiat ja arvot sekä vartaloa muovaavista mekoista vapauttavat vaatteet saivat huomiota Yhdysvalloissa asti. Tutkin, miten tämä Marimekon luoma uudenlainen vaatemuoti ja lehtiartikkeleiden naiskuvasto pyrki luomaan uudenlaista naisihannetta ja tekemään naisesta aktiivisemman.
Yritys ja sen työntekijät loivat uusia tapoja olla nainen. Otan lähempään tarkasteluun Marimekon perustajan Armi Ratian sekä vaatesuunnittelijat Vuokko Eskolin-Nurmesniemen ja Annika Rimalan, jotka kaikki olivat muovaamassa Marimekon vaatteita ja ideologiaa vapauttavampaan suuntaa.
Lähteinäni käytän Marimekon arkiston lehtileikkeitä vuosien 1960–1969 välillä, Marimekon vaatteita 1960-luvulta sekä keväällä 2019 suorittamaani Vuokko Eskolin-Nurmesniemen haastattelua. Tutkimukseni on naishistoriallinen ja lukeutuu myös muodinhistoriaan. Käytän tutkimuksessani apunani sukupuolentutkimuksen määritelmiä ja pohdintoja naiseudesta ja sen esitystavoista. Pyrin selvittämään ja etsimään, miten naisen roolia ja naiseutta esitettiin ja muovattiin Marimekon lehtileikkeissä.
Tutkielmani näyttää, miten naiseuden representaatiota muuttuivat mainoskuvissa ja lehtileikkeiden kuvastossa 1960-luvulla, ja miten naisen muoti muuttui pukeutumissääntöjen menettäessä merkitystään ja naisen vartalon vapautuessa aiemmin totutuista normeistaan.