Yläraajan pinta-anatomia ja anatominen mallivainaja
Nostolahti, Anton; Soininvaara, Tommi (2021-02-08)
Yläraajan pinta-anatomia ja anatominen mallivainaja
Nostolahti, Anton
Soininvaara, Tommi
(08.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102165059
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102165059
Tiivistelmä
Syventävien opintojen projektityönä loimme opetusvideomateriaalia Turun lääketieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille aiheenamme yläraajan pinta-anatomia. Lisäksi preparoimme osana projektityötä valmiiksi palsamoidun mallivainajan Anatominen ruumiinavaus -opintojaksoa varten. Tämä on projektityömme kirjallinen osuus, jossa käymme läpi opetusvideomme suunnittelemiseen ja toteutukseen liittyvät vaiheet sekä analysoimme ensimmäisen vuosikurssin lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoiden antamaa palautetta opetusvideosta. Käsittelemme myös mallivainajan valmistuksen ja preparoinnin vaiheet sekä toteutuksen.
Valmiissa videoissa käytimme valokuvia ja videopätkiä, jotka kuvattiin Turun yliopiston iPhone 6 Plus (Model A1524) -älypuhelimella käyttäen mallina Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen / Solubiologian ja anatomian oppialan luurankomalleja. Lisäksi toinen meistä toimi mallina elävästä ihmiskehosta. Videon ääniraidat nauhoitettiin ja muokattiin ohjelmalla Audacity. Lopulta kuvat, ääniraidat ja videopätkät muokattiin ja koottiin Adoben ohjelmistoilla Adobe Photoshop Elements 13 ja Adobe Premiere Pro CC 2017 valmiiksi videoksi. Tietolähteenä anatomiseen sijoitteluun ja rakenteiden nimeämiseen toimi anatomiakuvasto Sobotta Atlas of Human Anatomy (15. painos) ja tietokoneohjelma Visible Body: Human Anatomy Atlas. Mallivainaja preparoitiin Turun yliopiston Medisiinan opetusavaussalissa avaussalin työvälineitä käyttäen.
Videosta kerätyn palautteen perusteella voimme todeta, että opetusvideot ovat opiskelijoille mieluisia opetusmenetelmiä, ja luovat tervetullutta vaihtelua kirjasta opiskelemiselle. Tekemämme opetusvideon sopivana ensisijaisena kohdeyleisönä ovat ensimmäisen vuosikurssin lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijat. Video sopisi parhaiten esitettäväksi lääkärikoulutuksen ensimmäisen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaan keskittyvän opintojakson alkupuolella. Mallivainajaprojektissa mallivainajan preparointi onnistui suunnittelemallamme tavalla, mutta mallivainajan käyttöaste opetuksessa jäi nykyisellä menettelyllä vähäiseksi. Ongelmaksi muodostui palsamointiliuoksen haihtuminen ja voimakas formaliinin haju tutkittaessa mallivainajaa erillisellä lavetilla, kun varsinaisia dissektiopöytiä ei ollut mallivainajaa varten vapaana.
Valmiissa videoissa käytimme valokuvia ja videopätkiä, jotka kuvattiin Turun yliopiston iPhone 6 Plus (Model A1524) -älypuhelimella käyttäen mallina Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen / Solubiologian ja anatomian oppialan luurankomalleja. Lisäksi toinen meistä toimi mallina elävästä ihmiskehosta. Videon ääniraidat nauhoitettiin ja muokattiin ohjelmalla Audacity. Lopulta kuvat, ääniraidat ja videopätkät muokattiin ja koottiin Adoben ohjelmistoilla Adobe Photoshop Elements 13 ja Adobe Premiere Pro CC 2017 valmiiksi videoksi. Tietolähteenä anatomiseen sijoitteluun ja rakenteiden nimeämiseen toimi anatomiakuvasto Sobotta Atlas of Human Anatomy (15. painos) ja tietokoneohjelma Visible Body: Human Anatomy Atlas. Mallivainaja preparoitiin Turun yliopiston Medisiinan opetusavaussalissa avaussalin työvälineitä käyttäen.
Videosta kerätyn palautteen perusteella voimme todeta, että opetusvideot ovat opiskelijoille mieluisia opetusmenetelmiä, ja luovat tervetullutta vaihtelua kirjasta opiskelemiselle. Tekemämme opetusvideon sopivana ensisijaisena kohdeyleisönä ovat ensimmäisen vuosikurssin lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijat. Video sopisi parhaiten esitettäväksi lääkärikoulutuksen ensimmäisen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaan keskittyvän opintojakson alkupuolella. Mallivainajaprojektissa mallivainajan preparointi onnistui suunnittelemallamme tavalla, mutta mallivainajan käyttöaste opetuksessa jäi nykyisellä menettelyllä vähäiseksi. Ongelmaksi muodostui palsamointiliuoksen haihtuminen ja voimakas formaliinin haju tutkittaessa mallivainajaa erillisellä lavetilla, kun varsinaisia dissektiopöytiä ei ollut mallivainajaa varten vapaana.