Suomen podcast-kulttuuri – kehityskatsaus ja uudet muodot
Aimola, Laura (2021-02-18)
Suomen podcast-kulttuuri – kehityskatsaus ja uudet muodot
Aimola, Laura
(18.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117205
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117205
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on tutkia podcasteja, niiden kehitystä ja nykytilaa Suomessa. Samalla selvitän, millaisia odotuksia alan toimijoilla on podcastien suhteen. Podcastien synty nivoutuu yhteen radion kanssa. Kehitystä syventävä taustaluku lähtee
sen vuoksi liikkeelle jo vuodesta 1918, vaikka varsinaiset podcastin ensiaskeleet sijoittuvat vasta vuoteen 2003. Podcastaus lähti syntymään bloggaajien ideasta kokeilla ajatusten nauhoittamista ja julkaisemista MP3-muodossa. Varsinainen podcastien toinen aalto Suomessakin lähti liikkeelle amerikkalaisen Serial-podcastin menestyksen myötä 2014 ja todellinen podcast-pyrähdys kotimaassa on koettu vasta ihan viime vuosina.
Tutkielmani aineisto koostuu viidestä eri asiantuntijahaastattelusta, joiden tarkoitus on kartoittaa podcastien tätä hetkeä Suomessa osana suurempaa audion kulutuksen kasvua. Näkökulmani on toimijakeskeinen. Tutkimus noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita ja käytän aineistoni tarkasteluun lähiluvun metodia. Tutkimustulosten perusteella voidaan odottaa podcastien kuuntelun jatkavan kasvuaan. Tietoisuus podcasteista on lisääntynyt. Erilaisia kaupallisia mahdollisuuksia on, mutta varsinaista läpimurtoa ei ole juuri nyt odotettavissa. Iso merkitys tulee olemaan sillä, keskittyykö podcastien julkaisu ja kuuntelu jatkossa vain tiettyjen mediajättien alustoille. Podcastit, radio, äänikirjat ja muut audiotuotteet, sekä niiden ympärille luodut palvelut hämärtävät jatkossakin raja-aitoja sen suhteen, mikä podcast lopulta oikein on.
sen vuoksi liikkeelle jo vuodesta 1918, vaikka varsinaiset podcastin ensiaskeleet sijoittuvat vasta vuoteen 2003. Podcastaus lähti syntymään bloggaajien ideasta kokeilla ajatusten nauhoittamista ja julkaisemista MP3-muodossa. Varsinainen podcastien toinen aalto Suomessakin lähti liikkeelle amerikkalaisen Serial-podcastin menestyksen myötä 2014 ja todellinen podcast-pyrähdys kotimaassa on koettu vasta ihan viime vuosina.
Tutkielmani aineisto koostuu viidestä eri asiantuntijahaastattelusta, joiden tarkoitus on kartoittaa podcastien tätä hetkeä Suomessa osana suurempaa audion kulutuksen kasvua. Näkökulmani on toimijakeskeinen. Tutkimus noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita ja käytän aineistoni tarkasteluun lähiluvun metodia. Tutkimustulosten perusteella voidaan odottaa podcastien kuuntelun jatkavan kasvuaan. Tietoisuus podcasteista on lisääntynyt. Erilaisia kaupallisia mahdollisuuksia on, mutta varsinaista läpimurtoa ei ole juuri nyt odotettavissa. Iso merkitys tulee olemaan sillä, keskittyykö podcastien julkaisu ja kuuntelu jatkossa vain tiettyjen mediajättien alustoille. Podcastit, radio, äänikirjat ja muut audiotuotteet, sekä niiden ympärille luodut palvelut hämärtävät jatkossakin raja-aitoja sen suhteen, mikä podcast lopulta oikein on.