”Yliopisto on tieteellinen, ammattikorkeakoulu keskittyy käytäntöön. Amen.” Tutkimus Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja maisterin tutkinnon suhteesta mielipidekeskusteluissa
Sahlberg, Rea (2021-01-22)
”Yliopisto on tieteellinen, ammattikorkeakoulu keskittyy käytäntöön. Amen.” Tutkimus Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja maisterin tutkinnon suhteesta mielipidekeskusteluissa
Sahlberg, Rea
(22.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117192
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117192
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, millainen suhde ylemmällä ammattikorkeakoulu (YAMK) -tutkinnolla ja maisterin tutkinnolla on verkkopalstojen julkisissa mielipidekeskusteluissa sekä millä perusteilla tutkintoja arvotetaan toisiinsa nähden näissä keskusteluissa. Tutkielmassa tarkastellaan tutkinnoista esitettyjä mielipiteitä ja vertailua tutkintojen paremmuudesta puolesta ja vastaan. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti tutkintoja arvottavien mielipiteiden perustelut.
Tutkielman teoreettis-metodologisena lähestymistapana on laadullinen asennetutkimus. Laadullinen asennetutkimus on retoriseen sosiaalipsykologiaan pohjautuva konstruktivistinen lähestyistapa, joka on omiaan erityisesti argumentaation sosiaalisen rakentumisen tutkimiseen. Lähestymistapana on relationistinen asennekäsitys, jossa asenne käsitetään argumentaatiossa rakentuvana ilmiönä.
Verkkoympäristö ja sosiaalinen verkkoviestintä mahdollistavat monipuolisen ihmistenvälisen vuorovaikutuksen, jota voidaan tutkia monesta eri näkökulmasta. Tämän tutkielman aineisto koostuu viidestä eri mielipidekeskustelusta, jotka sijaitsevat kahden eri verkkoympäristön Aihe vapaa -keskustelufoorumilla. Keskustelut on käyty vuosien 2013 – 2020 välillä ja niissä on vaihtelevasti 18 - 800 kirjoitettua mielipidettä otsikon ja aloituskysymyksen tai -väittämän jälkeen. Valitsin nämä mielipidekeskustelut aineistooni monipuolisen sisällön perusteella. Käytän aineiston analyysinä teemoittelua, jonka avulla aineistosta löydetään samankaltaisuuksia ja usein toistuvia aiheita.
Aikaisempien tutkimusten perusteella YAMK-tutkinto on ollut altavastaajan asemassa verrattuna maisterin tutkintoon, ja edelleen osa mielipiteistä vahvistaa tätä näkemystä. Tämän tutkielmani tulosten perusteella väitän, että myös molemmin puolista arvostusta löytyy. Mielipiteiden perusteella on selvästi ymmärrystä siitä, että molemmilla tutkinnoilla on paikkansa työelämässä. Yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta valmistutaan eri ammatteihin ja tutkinnot harvoin kilpailevat työnhakutilanteessa keskenään. Tämän tutkielman perusteella YAMK-tutkinto on kuromassa kiinni maisterin tutkinnon etumatkaa tutkintojen arvostuksen näkökulmasta.
Tutkielman teoreettis-metodologisena lähestymistapana on laadullinen asennetutkimus. Laadullinen asennetutkimus on retoriseen sosiaalipsykologiaan pohjautuva konstruktivistinen lähestyistapa, joka on omiaan erityisesti argumentaation sosiaalisen rakentumisen tutkimiseen. Lähestymistapana on relationistinen asennekäsitys, jossa asenne käsitetään argumentaatiossa rakentuvana ilmiönä.
Verkkoympäristö ja sosiaalinen verkkoviestintä mahdollistavat monipuolisen ihmistenvälisen vuorovaikutuksen, jota voidaan tutkia monesta eri näkökulmasta. Tämän tutkielman aineisto koostuu viidestä eri mielipidekeskustelusta, jotka sijaitsevat kahden eri verkkoympäristön Aihe vapaa -keskustelufoorumilla. Keskustelut on käyty vuosien 2013 – 2020 välillä ja niissä on vaihtelevasti 18 - 800 kirjoitettua mielipidettä otsikon ja aloituskysymyksen tai -väittämän jälkeen. Valitsin nämä mielipidekeskustelut aineistooni monipuolisen sisällön perusteella. Käytän aineiston analyysinä teemoittelua, jonka avulla aineistosta löydetään samankaltaisuuksia ja usein toistuvia aiheita.
Aikaisempien tutkimusten perusteella YAMK-tutkinto on ollut altavastaajan asemassa verrattuna maisterin tutkintoon, ja edelleen osa mielipiteistä vahvistaa tätä näkemystä. Tämän tutkielmani tulosten perusteella väitän, että myös molemmin puolista arvostusta löytyy. Mielipiteiden perusteella on selvästi ymmärrystä siitä, että molemmilla tutkinnoilla on paikkansa työelämässä. Yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta valmistutaan eri ammatteihin ja tutkinnot harvoin kilpailevat työnhakutilanteessa keskenään. Tämän tutkielman perusteella YAMK-tutkinto on kuromassa kiinni maisterin tutkinnon etumatkaa tutkintojen arvostuksen näkökulmasta.