Työssä oppiminen sosiaalisten suhteiden avulla
Leskelä, Sanna (2021-02-09)
Työssä oppiminen sosiaalisten suhteiden avulla
Leskelä, Sanna
(09.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117190
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117190
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen kuva oppimista edesautta-vista sosiaalisista verkostoista, oppimisesta näissä sosiaalisissa suhteissa sekä siitä, miten oppimista voidaan edistää näiden suhteiden kautta. Tutkielman päätutkimuskysymykse-nä toimi: ”Mikä merkitys sosiaalisilla suhteilla on työssä oppimisessa?”.
Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimus-otetta. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin sosiaalisten verkostojen analyysin keinoin tarkastelemalla tiimin työskentelysuhteita. Kvalitatiivisen tutkimusotteen empii-rinen data kerättiin haastattelemalla kaikkiaan viittä toimeksiantajayrityksen työntekijää.
Tutkielman tulokset osoittavat sosiaalisten suhteiden roolin yksilön työssä oppimi-sessa olevan merkittävä. Sosiaaliset suhteet mahdollistavat yksilön työssä oppimisen sekä tiedon jakamisen henkilöiden välillä. Tutkielman perusteella myös yksilön sosiaali-sen verkoston asemalla, kuten keskeisyydellä, voidaan nähdä olevan vaikutusta siihen, miten oppiminen sosiaalisten suhteiden kautta toteutuu. Sosiaalisilla suhteilla on tutki-mustulosten perusteella myös positiiviset vaikutukset yksilön työssä suoriutumiseen. Tutkimuksen mukaan ryhmäytymisellä, kollegan työn seuraamisella, verkoston laajen-tamisella, työpaikan keskustelukulttuurilla, tiimin jäsenten osaamisen tunnistamisella sekä työntekijöiden fyysisellä sijoittelulla voidaan vaikuttaa positiivisesti yksilön jatku-vaan oppimiseen näiden sosiaalisten suhteiden kautta.
Kuten jo aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, myös tämä tutkimus korostaa työssä oppimisen tapahtuvan suurimmaksi osaksi epämuodollisten aktiviteettien kautta. Näin ollen tämän tutkimuksen tulosten valossa voidaan ilmaista sosiaalisten suhteiden mah-dollistavan yksilöiden jatkuvan työssä oppimisen sekä näin näyttelevän merkittävää roolia yritysten kilpailukyvyn ylläpitämisessä.
Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimus-otetta. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin sosiaalisten verkostojen analyysin keinoin tarkastelemalla tiimin työskentelysuhteita. Kvalitatiivisen tutkimusotteen empii-rinen data kerättiin haastattelemalla kaikkiaan viittä toimeksiantajayrityksen työntekijää.
Tutkielman tulokset osoittavat sosiaalisten suhteiden roolin yksilön työssä oppimi-sessa olevan merkittävä. Sosiaaliset suhteet mahdollistavat yksilön työssä oppimisen sekä tiedon jakamisen henkilöiden välillä. Tutkielman perusteella myös yksilön sosiaali-sen verkoston asemalla, kuten keskeisyydellä, voidaan nähdä olevan vaikutusta siihen, miten oppiminen sosiaalisten suhteiden kautta toteutuu. Sosiaalisilla suhteilla on tutki-mustulosten perusteella myös positiiviset vaikutukset yksilön työssä suoriutumiseen. Tutkimuksen mukaan ryhmäytymisellä, kollegan työn seuraamisella, verkoston laajen-tamisella, työpaikan keskustelukulttuurilla, tiimin jäsenten osaamisen tunnistamisella sekä työntekijöiden fyysisellä sijoittelulla voidaan vaikuttaa positiivisesti yksilön jatku-vaan oppimiseen näiden sosiaalisten suhteiden kautta.
Kuten jo aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, myös tämä tutkimus korostaa työssä oppimisen tapahtuvan suurimmaksi osaksi epämuodollisten aktiviteettien kautta. Näin ollen tämän tutkimuksen tulosten valossa voidaan ilmaista sosiaalisten suhteiden mah-dollistavan yksilöiden jatkuvan työssä oppimisen sekä näin näyttelevän merkittävää roolia yritysten kilpailukyvyn ylläpitämisessä.