Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Kyllähän jokaisella lapsella on omia ’erityiskykyjä’ missä ne on tosi hyviä.” - Huoltajien näkemyksiä autisminkirjon lasten erityiskyvyistä ja erityisistä mielenkiinnonkohteista

Huotilainen, Eveliina (2021-02-15)

”Kyllähän jokaisella lapsella on omia ’erityiskykyjä’ missä ne on tosi hyviä.” - Huoltajien näkemyksiä autisminkirjon lasten erityiskyvyistä ja erityisistä mielenkiinnonkohteista

Huotilainen, Eveliina
(15.02.2021)
Katso/Avaa
Huotilainen_Eveliina_opinnayte.pdf (678.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103248239
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää huoltajien näkökulmasta autisminkirjon
lasten erityismielenkiinnonkohteiden ja erityiskykyjen esiintyvyyttä, ilmenemismuotoa
sekä niiden vaikutusta lasten ja samalla koko perheen ja lähipiirin arkeen. Lisäksi
tutkimuksessa tarkastellaan huoltajien mielipiteitä siitä, millaisena he itse näkevät ja
kokevat rajanvedon autisminkirjoon liittyvien erityisten mielenkiinnonkohteiden sekä
erityiskykyjen välille.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty
haastattelemalla seitsemää autisminkirjoisen lapsen huoltajaa. Haastattelun avulla
pyrittiin saamaan yleiskuvaa lapsen haasteista, vahvuuksista sekä arjesta niin koulussa
kuin kotonakin. Samalla pyrittiin ymmärtämään huoltajien näkökulmaa arjen
haastavuudesta ja rasittavuudesta, mutta myös positiivisista puolista. Analyysin
perusteella aineisto jaettiin ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä kolmeen osaan:
erityisiin mielenkiinnonkohteisiin, erityiskykyihin sekä erityislahjakkuuteen.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että erityisiä mielenkiinnonkohteita esiintyy runsaasti
aineiston jokaisella lapsella. Mielenkiinnonkohteet vaihtelevat laajasti aina eri
kulttuureista tekniikkaan, luontoon ja kulkuvälineisiin. Myös erityiskykyjä esiintyi
usealla lapsella esimerkiksi muistin, kielitaidon tai suuntavaiston saralla. Aineistossa
kahdella esiintyi selvää erityislahjakkuutta matematiikassa sekä lukemaan oppimisessa.
Erityismielenkiinnonkohteiden ja erityiskykyjen katsottiin aiheuttavan huoltajille
etenkin ajallisia haasteita. Arki on monesti sujumatonta, sillä lapsi jumittuu eri
tilanteisiin ja unohtaa muun maailman ympäriltään. Kuitenkin osa huoltajista koki
niiden myös rikastuttavan perheen arkea. Erityisten mielenkiinnonkohteiden ja
erityiskykyjen välinen rajanveto osoittautui niin tutkijalle itselleen kuin myös
huoltajille vaikeaksi määriteltäväksi, eikä yhteneväiseen mielipiteeseen päästy.
Huoltajia mietityttää muun muassa erityisyyden mukana tuoma leimautuminen, mutta
toisaalta he haluavat korostaa lapsen positiivisia puolia ja vahvuuksia.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9200]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste