Opettajien kokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä
Roine, Laura (2021-02-10)
Opettajien kokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä
Roine, Laura
(10.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103248212
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103248212
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien kokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opettajien omia kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä sekä näkemyksiä mikä moniammatillisessa yhteistyössä koettiin toimivaksi ja mitä haasteita yhteistyöhön liittyy.
Tutkimusaineisto oli osa Opetushallituksen rahoittamaa #paraskoulu-hanketta. Aineisto kerättiin varsinaissuomalaisista kouluista vuoden 2019 aikana. Tämän tutkimuksen tutkimusaineisto on hankkeen aineiston moniammatillista yhteistyötä koskevista kysymyksistä. Kysymyksiä oli yhteensä 13, joista viisi oli monivalintakysymyksiä ja kahdeksan avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen mukaan opettajat tekevät yhteistyötä kollegoiden, koulunkäyn-ninohjaajien, rehtorien, kuraattorien, terveydenhoitajien, psykiatristen sairaanhoitajien sekä sosiaalialan ammattilaisten kanssa. Yhteistyötä toteutettiin kes-kusteluin ja palaverein, yhteistyön myötä oppilaita ohjattiin tutkimuksiin sekä pyrittiin löytämään käytännön ratkaisuja kouluarjen sujuvoittamiseksi. Toimiva moniammatillinen yhteistyö koettiin vaikuttavaksi tekijäksi omaan työssäjaksamiseen. Haasteina koettiin resurssipula, kiire ja koulunkäynninohjaajien vähyys sekä yhteisten toimintamallien puute.
Tutkimusaineisto oli osa Opetushallituksen rahoittamaa #paraskoulu-hanketta. Aineisto kerättiin varsinaissuomalaisista kouluista vuoden 2019 aikana. Tämän tutkimuksen tutkimusaineisto on hankkeen aineiston moniammatillista yhteistyötä koskevista kysymyksistä. Kysymyksiä oli yhteensä 13, joista viisi oli monivalintakysymyksiä ja kahdeksan avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen mukaan opettajat tekevät yhteistyötä kollegoiden, koulunkäyn-ninohjaajien, rehtorien, kuraattorien, terveydenhoitajien, psykiatristen sairaanhoitajien sekä sosiaalialan ammattilaisten kanssa. Yhteistyötä toteutettiin kes-kusteluin ja palaverein, yhteistyön myötä oppilaita ohjattiin tutkimuksiin sekä pyrittiin löytämään käytännön ratkaisuja kouluarjen sujuvoittamiseksi. Toimiva moniammatillinen yhteistyö koettiin vaikuttavaksi tekijäksi omaan työssäjaksamiseen. Haasteina koettiin resurssipula, kiire ja koulunkäynninohjaajien vähyys sekä yhteisten toimintamallien puute.