Psykologiset perustarpeet asiantuntijaorganisaatiossa
Kulmala, Päivi (2021-02-25)
Psykologiset perustarpeet asiantuntijaorganisaatiossa
Kulmala, Päivi
(25.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103258494
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103258494
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksen aiheena on psykologiset perustarpeet osana asiantuntijaorganisaatio-ta. Työmotivaatio on merkittävä tekijä työntekijöiden työtyytyväisyydessä ja sitoutumi-sessa organisaatioonsa. Työmotivaatiota on tutkittu monin eri tavoin ja tutkimukset osoittavat, että sitoutuneet ja tyytyväiset työntekijät ovat tehokkaampia, luovempia ja pystyvät parempaan ongelmanratkaisuun. Kaikki nämä seikat ovat tärkeitä asiantuntija-organisaatiossa, jonka toiminnan keskiössä ovat yleensä vaativat ja luovuutta vaativat asiantuntijatehtävät. Tässä tutkimuksessa työmotivaatiota lähestytään tarveteorioiden näkökulmasta. Tarkoituksena on tutkia, onko näiden aiempien teorioiden pohjalta mah-dollista muodostaa yhtenäinen viitekehys psykologisista perustarpeista asiantuntijaor-ganisaatiossa. Lisäksi tutkitaan, löytyykö muodostettavasta viitekehyksestä tieteellistä tukea motivaatiopuhujan esittämille tarpeille. Tutkimuksessa tarkastellaan tutkimusky-symysten tulosten avulla myös psykologisten perustarpeiden hyödyntämistä käytännös-sä asiantuntijaorganisaation johtamisen näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu teoreettisena tutkimuksena pohjautuen teoreettiseen aineistoon. Materiaalina on käytetty aiempia perustarpeita käsitteleviä tutkimuksia. Tutkimus on toteutettu kirjallisuustutkimuksena, jossa aineiston analysoinnin jälkeen on muodostettu kokonaiskuva tutkimusaineistosta. Tämän synteesin perusteella on muodostettu perus-tarpeiden viitekehys. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei aiemmista tarveteorioista ole muodostettavissa selkeästi perusteltavaa yhtenäistä viitekehystä, jota voitaisiin käyttää selittämään inhimillisiä psykologisia perustarpeita asiantuntijaorganisaation työmotivaa-tiossa. Myöskään motivaatiopuhujan esittämille perustarpeille ei löydy tukea aiemmista tarveteorioista.
Tutkimusprosessissa löydettiin tarveteorioista kuitenkin yhteneväisyyksiä, vaikka selvää viitekehystä ei voitukaan muodostaa. Tutkimus osoittaa lisäksi, että näitä yhteneväisiä psykologisia perustarpeita voidaan hyödyntää asiantuntijaorganisaatiossa esimerkiksi johtamisen tukena ja apuna henkilöstön motivoimiseen.
Tutkimus on toteutettu teoreettisena tutkimuksena pohjautuen teoreettiseen aineistoon. Materiaalina on käytetty aiempia perustarpeita käsitteleviä tutkimuksia. Tutkimus on toteutettu kirjallisuustutkimuksena, jossa aineiston analysoinnin jälkeen on muodostettu kokonaiskuva tutkimusaineistosta. Tämän synteesin perusteella on muodostettu perus-tarpeiden viitekehys. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei aiemmista tarveteorioista ole muodostettavissa selkeästi perusteltavaa yhtenäistä viitekehystä, jota voitaisiin käyttää selittämään inhimillisiä psykologisia perustarpeita asiantuntijaorganisaation työmotivaa-tiossa. Myöskään motivaatiopuhujan esittämille perustarpeille ei löydy tukea aiemmista tarveteorioista.
Tutkimusprosessissa löydettiin tarveteorioista kuitenkin yhteneväisyyksiä, vaikka selvää viitekehystä ei voitukaan muodostaa. Tutkimus osoittaa lisäksi, että näitä yhteneväisiä psykologisia perustarpeita voidaan hyödyntää asiantuntijaorganisaatiossa esimerkiksi johtamisen tukena ja apuna henkilöstön motivoimiseen.