Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuudesluokkalaisten fyysinen aktiivisuus objektiivisesti mitattuna ja oppilaan omana arviona

Kaitsalmi, Linda (2021-02-26)

Kuudesluokkalaisten fyysinen aktiivisuus objektiivisesti mitattuna ja oppilaan omana arviona

Kaitsalmi, Linda
(26.02.2021)
Katso/Avaa
Kaitsalmi_Linda_opinnayte.pdf (1.474Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103258501
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää peruskoulun kuudesluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden ja paikallaanolon määrää objektiivisilla mittauksilla ja kyselyllä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka hyvin oppilaiden oma arvio kohtasi objektiivisten mittausten kanssa.

Tutkimuksessa tutkittiin kuudesluokkalaisia (n = 85) yhteensä viiden koulupäivän ajan. Oppilaat olivat viideltä eri luokalta. Kaikki luokat olivat eri kouluista ja sijaitsivat eräässä kunnassa Uudellamaalla. Objektiiviset mittaukset tehtiin ranteisiin asetettavilla Polar Active -aktiivisuusmittareilla. Mittareiden aktiivisuuden mittaus perustui nopeuden muutokseen eli kiihtyvyyden mittaamiseen. Mittausviikon päätteeksi oppilaat vastasivat kaksisivuiseen paperiseen kyselyyn, joka koostui fyysiseen aktiivisuuteen, koulumatkoihin, ruutuaikaan, välituntiliikuntaan ja mittarin käyttöä koskevista kysymyksistä. Tutkimuksen määrällisinä analyysimenetelminä käytettiin Mann- Whitneyn U-testiä, t-testiä, ristiintaulukointia sekä Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa. Taustatietona oli oppilaan sukupuoli.

Tutkimuksessa kävi ilmi objektiivisten mittausten mukaan, että suurin osa tutkittavista kuudesluokkalaisista liikkui kouluikäisten liikuntasuositusten mukaisesti. Lisäksi tutkittavien päivittäinen askelmäärä oli aikaisempia tutkimuksia suurempaa. Subjektiivisilla mittauksilla selvitetty ruutuaika sen sijaan ylittyi suosituksesta. Aikaisempien tutkimusten mukaisesti myös tässä tutkimuksessa pojat liikkuivat tyttöjä enemmän. Fyysisen aktiivisuuden objektiivisten ja subjektiivisten mittausten väliltä ei löytynyt yhteyttä eli mittarilla ja kyselylomakkeella saadut tulokset eivät olleet riippuvaisia toisistaan.

Tutkimuksen perusteella tutkittavat kuudesluokkalaiset liikkuivat pääsääntöisesti lapsille ja nuorille määritellyn vähintään yhden tunnin liikuntasuosituksen mukaisesti. Sukupuolella oli yhteyttä fyysisen aktiivisuuden ja ruutuajan määrään. Pojat liikkuivat tyttöjä enemmän ja tytöt puolestaan viettivät aikaa ruudun ääressä poikia enemmän.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9479]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste